۱۳۸۹ تیر ۳۰, چهارشنبه

چند خطی در رابطه با سازماندهی (1)

چند خطی در رابطه با سازماندهی انجمنهای پادشاهی ( 1 )

سازماندهی

اگر بخواهیم یک تعریف عام در رابطه با مقوله سازماندهی ارائه دهیم ، باید گفت : طرز چینش افراد و ادوات با رابطه ای معین و تعریف شده در یک گروه خاص، که بتوانند عملیات مشخص و تعریف شده ای را انجام دهند.
حال برای ملموس شدن این تعریف عمومی، به تشریح آن میپردازم :
1- سازمانده، که میتواند یک عنصر درون گروهی و یا برون گروهی باشد و باید دارای دیدی باز در رابطه باهدف و یا اهداف مشخص و نوع آموزشها و تهیه ادوات مورد نیاز و استعدادها و تخصصهای مورد نیاز گروه باشد.
اهداف و موضوعات عملیاتی، هر چه کلی تر باشند سازماندهی کلی تری ( مثل ارتش ) را میطلبند که در حوزه سازماندهی استراتژیک میگنجد که خود دارای بخشهای گوناگون و تعریف شده جزئی تر و تخصصی تری میباشد (مثل نیروها و لشکرها و تیپها وگردانها و رسته ها و گروهانها و....) که باید کاملا مشخص باشند و گرنه اهداف کلی از قبیل آزادی میهن نمیتوانند منشاء سازماندهی خاصی، از آن نوع (انجمنهای پادشاهی کوچک ) که ما در نظر داریم قرار گیرند. تعیین و تعریف اهداف مشخص میتواند گروه را به یک گروه تخصصی تبدیل کند که سازمانده و افراد گروه را در جهت خاصی به کار می اندازد تا به راحتی بتوانند نیازهای کوتاه مدت و دراز مدت و نوع آموزشهای لازم را تشخیص داده و توان گروه و ضریب تحمل ضربات و ریسکها را مشخص سازند و هر زمان با بازنگریهای مداوم در بهبود کمی و کیفی توانمندیهای عملی گروه کوشا باشند و اهداف و موضوعات مشخص باعث میشود که نوع رابطه بین اعضای گروه نیز تعریف و مشخص گردد و همچنین از پراکنده کاری جلوگیری شود.
اهداف کلی نمیتواند منشاء عمل مشخصی در یک گروه کوچک گردد و لذا گروه تشکیل شده در حد چند نفری که باهم ارتباط دارند و همه کاره و هیچکاره هستند ، در جا خواهد زد.
2- یک گروه سازمانیافته را میتوان به چند نوع تعریف کرد :
الف : به عنوان بخشی از یک سازمان بزرگتری که دارای اهداف مشخص چندگانه ای میباشد. مانند رسته توپخانه در ارتش که بخشی از نیروی زمینی میباشد.
ب : به عنوان یک گروه مستقل. مانند یک گروه چریک شهری و یا یک گروه تبلیغاتی.
3- افراد گروه باید تواناییهای لازم در جهت استفاده از ابزار سازمانی خود را داشته باشند و یا در جهت آموختن آنها کوشا باشند. در این زمینه باید بین آموزش عمومی و آموزش تخصصی فرق گذاشت ، بدین معنی که مثلا اگر شما آموزش رانندگی دیده اید و چه بسا از آزمایش رانندگی هم با موفقیت قبول شده اید ولی این نوع از آموزش با رانندگی روزمره در خیابان بسیار فرق دارد و شما زمانی میتوانید یک راننده خوب به شمار آیید که اتوموبیل مانند بخشی از بدنتان در آید و زمانی هم که اشکال فنی پیش آید بتوانید آنرا تا حدودی رفع کنید.
4- افراد گروه باید از رده سازمانی و حوزه وظایف خود کاملا آگاه بوده و از آن راضی باشند و در صورت عدم رضایت مسئله را با فرمانده در میان گذاشته و او را از تواناییهای بالای خود آگاه سازند و از سوی دیگر نباید در ارزیابی تواناییهای خود دچار اشتباه شوند بدین معنی که خود را به طور احساسی ، فرودست و یا بالادست بیانگارند. چون هرگونه ادعای کم نمایی و یا بزرگ نمایی میتواند در محاسبه تواناییهای گروه منبع اشتباهاتی مرگبار شود . این نوع از آگاهی واقعی و رضایت قلبی میتواند منشاء اتحادی مستحکم بین افراد گروه از یک سو و اتحاد با فرماندهی از سوی دیگر شده و مسئله فرماندهی و فرمانبری دموکراتیک را برقرار نماید.

بنا بر این میبینید که سازماندهی با دور هم جمع شدن چقدر فرق میکند، هر چند که دور هم جمع شدن میتواند به سازمانیافتگی بیانجامد و منشاء تشکیل یک گروه منسجم گردد.

چگونه میتوان گروه سازمانیافته تشکیل داد؟

فرض میکنیم که شما اکنون تنها یک نفر هستید و میخواهید انجمن پادشاهی خود را تشکیل دهید آنچه که در کل با آن مواجه هستید ویا باید مواجه شوید به شرح زیر است :
1- شخص خودتان با تمامی استعدادهای فردی، تجربیات عملی مبارزاتی و آموخته های علمی، فنی، تاریخی سیاسی، اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی جامعه ایران و اندیشه های انجمن پادشاهی.
2- محیط اطرافتان، که البته نسبت به افراد فرق میکند و باید ببینید که در چه محیطی کار و یا زندگی میکنید و یا اینکه با توجه به علایق و تمایلات و تواناییهایتان در چه نوع محیطهایی میتوانید حضور فعال داشته باشید؟ به عنوان مثال آیا در محیط کار سازمانیافته ای هستید ؟ مثل محیطهای کارگری یا دانشجویی، ادارات ، شرکتهای تولیدی و یا تجاری و....... یا اینکه در محیطهای کاری با تشکلهای گروهی کوچک از قبیل کارگاهها و شغلهایی از قبیل سیمکشی و یا لوله کشی و خدماتی مشغول به کار هستید؟ و یا در محیطهای ناپایدار از قبیل کارگران روزمزد و امثالهم درگیر هستید؟
3- تمایلات و استعدادها و تواناییهای فردی شما چگونه میتواند شما را در گروههای فعالیت اجتماعی، فرهنگی ، ورزشی ، هنری و امثالهم جای دهد تا بتوانید با شرکت فعال در این گونه محیطها ، به آنها جهت داده و آنها را با خود همسو سازید و در صورت امکان اقدام به یارگیری نمایید.
4- مطالعه دقیق افرادی که در محیط کار و یا فعالیتهای گروهی با آنها رابطه دارید. این مطالعه شامل زمینه های فکری، تواناییها و استعدادهای افراد ( فنی، ورزشی، هنری، مالی، ابزار و امکانات، دانش علمی و توانایی طراحی و ساخت وعملیاتی کردن پروژه ، توانایی آنالیز کردن و ترکیب کردن مسایل و....). روحیه افراد از قبیل فداکاری یا عدم آن، شجاعت ویا عدم آن، ماجراجویی و یا عدم آن، فردگرایی و یا گروه گرایی، واقع گرایی و یا رویایی اندیشی، پس زمینه های فکری، جایگاه طبقاتی خانوادگی، انگیزه های فردی در رابطه با کار و یا فعالیتهای گروهی و امثالهم.
5- طراحی استخوان بندی انجمنی که در صدد تشکیل آن هستید و برآورد نیازهای آن از نظر نیروی انسانی و ادوات و نیروهای انسانی حاشیه ای و ابزاری که به طور بالقوه میتواند مورد استفاده قرار گیرند.


با توجه به مطالب ذکر شده دربالا شما میتوانید گروه خود را تشکیل دهید و هرچه اهداف سخت تر و پیچیده تری را مد نظر قرار دهید سازماندهی نیز سخت تر و پیچیده تر خواهد شد. برای مثال سازماندهی یک گروه اطلاعاتی بسیار پیچیده تر و سخت تر از تشکیل یک گروه نظامی است.

گروههایی که میتوان تشکیل داد:
1- گروههای تبلیغی که هدفشان شناساندن انجمن پادشاهی و اهداف و نظرات آن است.
2- گروههای تخریب و انفجار.
3- گروههای مسلح برای درگیری نظامی با نیروهای نظامی و انتظامی .
4- گروههای مالی که کارشان تهیه پول و پیداکردن راه انتقال آن برای راه اندازی شبکه ماهوارهای رادیو تلویزیون تندر.
5- گروههای هنری برای ساختن آثار هنری ( موسیقی، گرافیک، فیلم و....) برای آگاهی دادن و تهییج مردم.
6- گروههای ایجاد تخریب در صنایع و انبارهای محصولات متعلق به مزدوران رژیم ( گروههای ماشین شکنی ).
7- گروههای شکار بسیجیها و سپاهیها و افراد نیروی انتظامی و نظامی سرکوبگر.
8- گروههای شناسایی افراد سپاه و بسیج و نیروهای اطلاعاتی که تمامی مشخصات آنها از قبیل نام و عکس و افراد خانواده و آدرسهای آنها را در بر گیرد و ذخیره کردن آنها در یک بانک اطلاعاتی و در صورت امکان فرستادن آن به جنبش تندر.

پاینده ایران، برقرارباد آیین ریشه ای، کوبنده تندر

کژدم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر