۱۳۹۰ خرداد ۳۰, دوشنبه

شیوهٔ « مقاومت منفی» در جنبش رهایی بخش مردم سوریه

در چند روز گذشته؛ توسط دوستانی که دارم توانستم با تعدادی از فعالین جنبش مردم سوریه گفتگوی کوتاهی داشته باشم. که اگر این دوستان نقش معرف را بازی نمینمودند؛ چه بسا به خاطر « ایرانی بودن» نمیتوانستم با آنها تماس بگیرم. آنچه که در میان تمامی گروههای سیاسی سوری دیده میشود؛ نوعی همبستگی سازمانیافته است. اینکه شما مذهبی هستید و یا نیستید؛ تفاوتی ندارد و آنها زیستن در کنار یکدیگر و همبستگی با همدیگر را دریافته اند. هدف اصلی سرنگونی رژیم است و شما حتی یک نفر را پیدا نمیکنید که مثلاً از اصلاحات صحبت کند. بخشی ازعلویهای سوریه هم به سوریه بازگشته اند تا به کشتار دیگران بپردازند. اخباری که توانستم دریافت کنم به شرح زیر هستند :
۱- تمامی گروههای سوری به این نتیجه رسیده اند که در شرایط کنونی دست به سلاح نبرند و منتظر شرایط مقتضی هستند. عدم میل آنها نسبت به مقاومت مسلحانه را در ساخت « عشیره ای» مردم سوریه ؛ میدانند و از اینکه شرایط « لیبیایی» شود میهراسند.
۲- فعالین جنبش برای آوارگان کمک مالی جمع میکنند.
۳- یک شبکهٔ ارتباطی بین المللی بوجود آورده اند که کمکهای مالی و سایر کمکهای دیگر را به طرف مراکزی که آوارگان در آنجا اسکان داده شده اند؛ هدایت نمایند.
۴- دید بسیار روشنی نسبت به اهداف پشت پردهٔ کمکهای ترکیهٔ عثمانی دارند و میخواهند تا آنجایی که میتوانند حتی ترکهای عثمانی را نیز به پرداختن کمک مالی برای پیروزی جنبش مردم سوریه بکشانند و برای اینکار نیز به مردم خود گفته اند که پرچمهای ترکیه را نیز در کنار پرچم سوریه به اهتزاز در آورند و ترکها را به هیجان آورده و از کمکهای مالی آنها سود جویند و در واقع آنها را بدوشند و میگویند که حماس سالهاست که اینکار را میکند.
۵- اکنون فرار سربازان از خدمت شدت یافته است و رو به گسترش میباشد. اکثر آنها سلاح بر زمین میگذارند و فرار میکنند و تعدادی هم به نبرد بر علیه نیروهای گارد ویژه میپردازند که در شرایط فعلی تعداد اینگونه مقاومتهای مسلحانه  اندک است و تنها به شکل درگیری بین نظامیان صورت میگیرد و رهبران جنبش آنرا تایید میکنند؛ ولی از مردم میخواهند که دست به سلاح نبرند.
۶- در شرایط کنونی از احتمال کودتا بوسیلهٔ بخشی از ارتش علیه بشار اسد و به تحریک ایران ؛ سخن میگویند. آنها میگویند که رژیم ایران برای حفظ حزب الله در لبنان؛ در نهایت امکان دارد که از چنین ترفندی استفاده نماید.
۷- رهبران جنبش سوریه حتی از همین اکنون خود را برای شرایط بعد از کودتای احتمالی نیز آماده کرده اند و معتقدند که منتظر هستند تا کودتا انجام گیرد و رژیم بیشتر تضعیف شود؛ تا آسانتر به حساب بقیه برسند.
۸- هیچگونه اختلافی در رابطه با اینکه این بخش از رژیم خوب است و آن بخش دیگر بد است؛ در میان آنهایی که من دیدم وجود ندارد و درک عمومی این است که تمامی  سران فاسد هستند  لذا به چیزی به غیر از سرنگونی رژیم فکر نمیکنند.
۹- درک عمومی در رابطه با دموکراسی و آزادی یکسان و شبه سیاسی است و اساساً آزادیهای مدنی و آزادیهای سیاسی را همان دموکراسی مینامند.
۱۰- رفع مشکلات اقتصادی ؛ یکی از مهمترین مسايل آنهاست و به همین خاطر هم هست که در برابر تمامی کشتارها و شکنجه ها نه تنها از نفس نیفتاده اند؛ بلکه هر روز بیش از پیش مصمم تر به پیش میروند.
درک شخصی من این است که جنبش سوریه از جنبش سبز و اپوزیسیون ایران بسیار پیشرفته تر و عمیقتر است.

کژدم


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر