۱۳۹۰ آذر ۱۸, جمعه

در بارهٔ سقوط هواپیمای جاسوسی آمریکا

«سقوط سالم» هواپیمای جاسوسی آمریکا و عدم عملکرد سیستم « انهدام خودکار» آن و نمایش آن توسط سپاه عربده کشان همچنان در هالهٔ ابهام است. اما گویا ابرها اندک اندک کنار میروند. احتمالاتی که به طور فرضیه میتوانند وجود داشته باشند و نباید از حد « فرضیه» پا فراتر نهاد میتوانند به قرار زیر هستند :
۱- سپاه پاسداران در ماههای اخیر به تجهیزات الکترونیکی مجهز شده است.
این احتمال را میتوان در چهار چوب « محکم کاری» روسیه برای شرکت غیر مستقیم در معادلهٔ « سوریه - لبنان - ایران» ارزیابی کرد. همانطور که در دو مقالهٔ اخیر خاطر نشان کرده ام. روسها و پاکستان پاسخ نهایی را از کشورهای غربی دریافت کرده اند. اما  روسها برای اینکه بتوانند سود بیشتری عاید خود سازند و درهای چانه زنی بیشتر با غرب را همچنان باز نگهدارند؛ با سازمان دادن «جنگ نیابتی» از طریق سپاه پاسداران؛ این سیستم را در اختیار رژیم گذاشته اند و چه بسا به همراه سیستم AVTOBAZA وارد ایران شده است. سخنان اخیر یکی از ماموران سابق سازمان مرکزی اطلاعات آمریکا که در وبسایت  «بی بی سی» منتشر شده است. این نظر را تقویت میکند. روسها همچنین ۷۰ فروند موشک ضد کشتی و محاصره شکن در اختیار دولت بشار اسد قرار داده اند و دو کشتی جنگی و یک کشتی « جنگ الکترونیک» روسی نیز در آبهای ساحلی سوریه و یا نزدیکی آن در حال گشت هستند.
اما ۲ مسئلهٔ دیگری که این فضیه را تقویت میکنند؛ عبارتند از :
الف : انتشار سخنان افسر سابق اطلاعاتی آمریکا نه تنها به عنوان یک « نظریه پرداز» بلکه به عنوان یک « عنصر هشدار دهندهٔ غیر مستقیم» دیپلماتیک نسبت به روسها میباشد و آوردن نام « روسیه» و اینکه آنها تنها کسانی هستند که میتوانند اینکار را کرده باشند؛ در واقع به این معنی است که « پایتان را  بیشتر از اندازهٔ  گلیم خودتان دراز نکنید» و مطمئناً روسها این پیغام را دریافت کرده اند.
ب : در وبسایت ظاهراً  تحلیلی - خبری  «پیک نت» که متعلق به « حزب توده» است و مانند بنگاه شایعه پراکنی « علیرضا قوری زاده» (خبرنگار بیت رهبری و مدحی شناس)؛ این وبسایت نیز همیشه پر از « گزارشهایی از درون رژیم» است که توسط دستگاههای اطلاعاتی در اختیار آنها قرار میگیرد و اکنون نیز یک « خبر ساختگی وزارت اطلاعات» را با آب و تاب در خروجی خود قرار داده است و مدعی است که « گلبدین حکمتیار» این پهپاد را که در افغانستان سقوط کرده بود به سپاه پاسداران فروخته است ( اینجا). انتشار این خبر به طور غیر مستقیم و از زبان « توده ای ها» را میتوان به پاک کردن دامن روسها؛ به عنوان پدر معنوی و سنتی حزب توده در نظر گرفت. 
در زبان انگلیسی اصطلاح   Tit for Tat در چنین مواردی بکار میرود.( یکی زدی؛ یکی بخور). اگر این سناریو و یا فرضیه درست باشد؛ باید در آیندهٔ نزدیک منتظر وارد شدن ضرباتی غیر مستقیم بر روسها باشیم. این ضربات میتوانند با کمک کردن به تشدید تظاهرات مخالفین حزب پوتین و یا حملهٔ نظامی گروههای « چچن» و یا غرق شدن کشتی روسی در اثر برخورد اشتباهی موشکهای « سوریه» و یا هر اتفاق دیگری صورت بگیرند. به هر حال روسها پاسخ نهایی را دریافت کرده اند و جای زیادی برای « چانه زدن» نمانده است؛ مگر در حد یک استخوان کوچک « بال مرغ».

۲- سازمانهای اطلاعاتی غرب از وجود سیستم روسی اطلاع داشته اند.
اگر این فرضیه درست باشد؛ فرضیهٔ « قلابی بودن» پهپاد ساقط شده همچنان میتواند به قوت خود باقی بماند. و یا اینکه حتی پیچیده تر از آن حتی یک «نشانگر» ( Spotter ) باشد و یا فراتر از آن.
اما ورای تمامی این فرضیه ها آنچه که دیگر یک فرضیه نیست این است که  بحران معطوف به آغاز جنگ در منطقه بسیار شدت گرفته است.

کژدم

۵ نظر:

  1. بسیار جامع بود و بنظر می رسد که احتمال فرضیه « قلابی بودن» از همه قویتر باشد.
    شیلا

    پاسخحذف
  2. در صورت درست بودن نظر اول آیا امکان ندارد که امریکا اهدافش را در ایران بسیار محتاطانه تر دنبال کند؟ چرا که این هم مثل هواپیمای B2 یکی از هواپیماهای رادارگریز بوده است و اینطور که شنیده‌ام سیستمشان باید شبیه به هم باشد. و اینکه اگر امریکا حمله نماید یکی از پایه‌های حمله‌اش همین بی2ها هستند. و حالا که ایران یکی از اینها را رهگیری کرده و به زمین نشانده است چه بسا که با آن مدل هم همین کار را بکند؟

    پاسخحذف
  3. دوست عزیز ؛ اهداف همیشه به صورت « محتاطانه» دنبال میشوند. شما به این جنبش دموکراسی خواهی که نمیداند حتی چه میخواهد نگاه نکنید. آنکه با طراحی استراتژیک از زیر سنگ بیرون می آید و می روید. آن چیزی است که میداند چه میکند و چه میخواهد.

    پاسخحذف
  4. منظورم این است با دریافتن اینکه ایران می‌تواند هواپیماهای او را رهگیری کند تاکتیکش به کل تغییر نماید. «مثلا» از حمله نظامی تبدیل به نشستن پای میز مذاکره شود.

    پاسخحذف
  5. بله این هم میتواند یکی از اهداف باشد که « جنگ» تبدیل به مذاکره شود. به هر حال رژیم کثیف اسلامی و تمامی سپاه پاسداران شجاعت نبرد « رو در رو» را ندارند. مسئلهٔ « لوینسون» و انتشار ویدیویی از ایشان؛ نشان از این دارد که دولت « اوباما» میخواهد دور جدیدی از « پینک پونک» مذاکره با رژیم ایران را آغاز کند.

    پاسخحذف