۱۳۹۱ مرداد ۱۹, پنجشنبه

شکست بزرگ در تلاشهای برون مرزی سپاه قدس

قبایل بدوی که در صحرای سینا زندگی میکنند؛ در دورهٔ بسته شدن گذرگاه رفح بین مصر و باریکهٔ غزه بزرگترین کانال ارتباطی و لجستیک حماس با دنیای خارج بودند. سپاه قدس از طریق گروه جهاد اسلامی و حماس شبکهٔ وسیعی از قاچاقچیان را در میان قبایل بدوی صحرای سینا بوجود آورده بود و کمکهای تسلیحاتی فراوانی را از طریق همیاری اخوان المسلمین حاکم بر سودان و سپس عبور از دریای سرخ و ورود به صحرای سینا و نهایتاً از مسیر تونلهای زیر زمینی به غزه انتقال میدادند. پیش از آغاز جنبشهای موسوم به بهار عربی جنگ تونلها و انهدام آنها از طریق بمبارانهای متعدد اسرائیل و بازگشایی مجدد آنها؛ دوره ای طولانی را به خود اختصاص داده بود. سپاه قدس در یک بازی سه جنبه هم توانسته بود یک گروه ظاهراً همسو با حماس و در واقع رقیب نظامی آنرا به نام جهاد اسلامی تاسیس کند و سپس گروهی به نام جیش الاسلام که گروهی سلفی - جهادی بود نیز به میدان وارد شد. در بحبوحهٔ نبرد لیبی؛ بخشی از نیروهای گروه جیش الاسلام و حماس به به صحرای سینا منتقل شده و موشکها و تسلیحات خریداری شده توسط سپاه قدس از گروههای لیبیایی را از طریق خاک سودان و دریای سرخ به صحرای سینا و بخشی از آن تسلیحات را به باریکهٔ غزه انتقال دادند و این جبههٔ جدیدی بود که از طریق بدوی های سلفی مسلک در صحرای سینا علیه اسرائیل گشوده شد و در دوره ای که مردم و حاکمیت مصر مشغول بازیهایی به نام انقلاب بودند؛ این جبهه در حال تحکیم استحکامات خود بود و چندین بار لولهٔ گاز صادراتی مصر به اسرائیل و اردن را منفجر نمودند. اما عملیات اخیر گروه «جیش الاسلام» و بدوی های سلفی مسلک و کشتار ۱۷ تن از سربازان مصری؛ تحمل هر دو طرف اسرائیلی و مصری به نهایت رسید.
صحرای سینا طبق قرارداد صلح کمپ دیوید؛ یک منطقهٔ حائل به حساب می آید و هیچ یک از نیروهای نظامی مصری و یا اسرائیلی حق ورود به این منطقه را نداشته اند و حکومت مصر تنها از طریق نیروی پلیس این منطقه را اداره میکرد. در دورهٔ بازیهای المپیک دموکراسی در مصر؛ این منطقه دچار بحران شدید؛ خلأ قدرت شد و نیروهای سپاه قدس و حزب الله لبنان  با همکاری حماس توانستند شبکهٔ وسیعی را در این منطقهٔ رها شده ایجاد نمایند. محاسبات غلط اتاقهای فکری سپاه قدس و کشتار سربازان مصری و سپس حمله به طرف خاک اسرائیل از طریق صحرای سینا به امید بومی کردن نبرد بدوی ها علیه اسرائیل؛ کار را به جایی کشانید که اسرائیل موافقت خود را برای ورود محدود نیروهای نظامی مصر به صحرای سینا و سرکوب و از میان بردن این شبکه ها؛ اعلام نماید. اکنون سازمان حماس که رو به سوی اخوان المسلمین مصر نماز میخواند دچار مخمصهٔ بزرگی شده است و برای بقای خود باید دست به انتخاب بزرگ و نهایی بزند و به بند بازی میان اخوان المسلمین مصر و سوریه و سپاه قدس و حزب الله لبنان خاتمه دهد. اشتباه محاسباتی استراتژیستهای سپاه قدس از آنجایی آغاز شد که انفجارات متعدد لولهٔ گاز در صحرای سینا؛ به خاطر آشفتگی سیاسی مصر بی پاسخ مانده بود و کشاندن نبرد به صحرای سینا و تبدیل کردن آن به جنگ خانگی در سرزمین مصر نقطهٔ پایان فعالیتهای سپاه قدس در آن منطقه خواهد بود و به زودی شاهد موضع گیریهای جدیدی از طرف گروه حماس خواهیم بود.

کژدم 

۵ نظر:

  1. من مفهوم تونل را و حرکتهای مخفیانه از طریق تونل زیر زمینی را نمی فههم. مگر به این راحتی می توان تونلهای متعدد و طولانی زیر زمینی را آن هم به شکل مخفیانه حفر کرد؟ مگر می شود اسراییل و امریکا از حفر چنین تونلهایی بی خبر بمانند. واقعیتش من نمی توانم وضعیت انجا را درک کنم. ولی حدس می زنم چنین نونلهایی که چند جای دیگر هم داستان آن را شنیدک فقط یک افسانه باشد

    پاسخحذف
  2. دوست گرامی
    این تونلها واقعاً وجود دارند و در بعضی موارد بسیار طولانی هستند و در برخی موارد بعضی از آنها موقع حفر بر سر مردمانی که آنها را میکندند فرو ریخته است. در موارد زیادی هم که تونلها از طرف سیستمهای دیده بانی و اطلاعاتی ارتش اسرائیل کشف گردیده اند؛ بمباران شده اند. در جنوب لبنان نیز سیستم تونلها بسیار رایج است که هم برای نقل و انتقالات و به عنوان انبار مهمات و همچنین مخفیگاههای چریکها از آنها استفاده میشود. جنگ تونل در زمان جنگ میان چین و ژاپن و همچنین جنگ کره و ویتنام نیز به طور وسیعی کاربرد داشته است . ومطمئن باشید که افسانه نیست.

    پاسخحذف
  3. سلام دوست عزیز دوست دارم ازتون درباره زمان ورود احتمالی نیروهای امریکایی در بحران سوریه بپرسم وضعیت معارضین در سوریه خیلی مطلوب نیست گرچه در سمت معارضین با عملیات روانی خیلی قوی طرف مقابل منفعل شده مانند پیوستن نخست وزیر سوریه به مخالفین ولی تا در میدان درگیری نظامی این پیروزی نمود پیدا نکنه چندان مفید واقع نخواهدشد ایا این احتمال وجود داره که ارتش ترکیه به نیابت از امریکائیها وارد نبرد بشوند وپیامدهای احتمالی این ورود چه خواهد بود به طور کلی استراتژی امریکائیها چیه ایا کل بار عملیات نظامی رو از شانه خودشون برداشتن یا منتظر زمان مناسب هستن واصلا این زمان مناسب چه زمانی است؟ ببخشید طولانی شد

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. دوست گرامی
      از زمان شروع تظاهرات در سوریه و عمیقتر شدن خواسته ها و گسترش جغرافیایی آن و تشکیل نخستین سمینار مخالفین در ترکیه؛ قضیهٔ سوریه به نقطهٔ بی بازگشت نزدیک شده بود. اما همانطور که در سلسله مقاله های مربوط به سوریه نیز بارها اشاره نموده ام؛همهٔ کشورهای گوناگونی که از سقوط رژیم اسد سود میبرند؛ شروع به یافتن جای پاهای مناسب و یارگیری در میان نیروهای مخالف سوری بر آمدند. روند یارگیری و قانع کردن نیروهای مخالف حکومت برای رسیدن به یک نقطهٔ اشتراک در برپایی یک حکومت میانه رو آن چیزی است که آمریکا به دنبال آن است آمریکاییها همچنان به چنین تضمینی دست نیافته اند و همچنان همراه با سایر کانونها در تلاش هستند که برآیند تلاشها به چنین نقطه ای برسد و تا آن زمان پشتیبانی آمریکاییها و یا اروپاییها؛ بسیار حساب شده خواهد بود تا به قیمت کمکهای آنها ؛ این دیگران نباشند که میوه چین نهایی باشند. چنین زمانی قابل پیش بینی نیست و بستگی به نیروهای گوناگون سوری دارد که تا چه حدی بخواهند به وحدت برسند. در سوریه الآن شاید حدود یکصد گروه مخالف وجود داشته باشد که هم خواسته های سیاسی شان و حتی اسلامشان؛ رنگ عشیره ای و قبیله ای دارد. تمامی این نیروها تا حد قابل اطمینانی باید در جهت استراتژی «خاورمیانهٔ بزرگ» «هموژنیزه» شوند و گرنه تا آن زمان این درگیریها ادامه خواهند یافت. البته کشورهای خارجی برای کشدار کردن ماجرا و تا اندازه ای که بتواند بالانس نیروها را حفظ کند؛ به یاری خواهند پرداخت ولی از سوی دیگر در شرایط کنونی خواستار پیروزی اپوزیسیون نیستند. اپوزیسیون نیز باید اندکی خسته شود تا برای تغییر رژیم دست به اتخاذ تصمیمات سیاسی مهمی بزند.(دنباله در پایین)

      حذف
    2. این تصمیمها هر چه که باشد و شکل آن نیز هر چه که باشد؛ باید با اهداف استراتژی ایجاد خاورمیانهٔ بزرگ همخوانی داشته و این همخوانی تضمین شود. آن زمان است که اروپا و آمریکا به صورتی خیلی جدی وارد میدان خواهند شد.

      حذف