۱۳۹۱ بهمن ۳, سه‌شنبه

روسیه آمادهٔ خروج از سوریه میشود.

طبق اخبار منتشر شده در منابع اطلاعاتی غربی؛ دولت روسیه خود را برای تخلیهٔ روسها از سوریه آماده میکند و قرار است که نخستین گروه شامل بیش از یکصد نفر تبعهٔ روسها توسط دو هواپیما از طریق بیروت راهی روسیه شوند. با توجه به اختصاص دو فروند هواپیما برای خروج این تعداد کم از افراد؛ میتوان گفت که این افراد از رده های بالایی برخوردارند و  بعید نیست که شامل بخشی از خانوادهٔ بشار اسد نیز بشود.
تعداد اتباع روسیه  در سوریه بالغ بر ۳۰ هزار نفر میباشد که حدود ۲۰ هزار نفر آنها کارشناسان نظامی و تسلیحاتی و آموزش نظامی هستند و اکثریت ۱۰ هزار نفر باقی را تجار و کارشناسان صنعتی و خانواده هایشان تشکیل میدهند. بنا بر اظهارات مقامات روسیه؛ روسها خود را برای اجرای نقشه های جانشین آماده میسازند. اکنون حدود ۱۶ شناور نظامی روسیه در آبهای مدیترانه مستقر هستند که وظایف چندگانه ای بر عهده دارند و یکی از نقشه های جانشین این نیروها تخلیهٔ بندر طرطوس و نیروهای روسیه میباشد. بخشی از این شناورها در حال آماده شدن برای اجرای یک مانور دریایی در دریای مدیترانه هستند که احتمالاً برای تمرین و آمادگی در برابر حوادث احتمالی بعد از شکست طرحهای  نظامی مشترک و جدید ارتش اسد و سپاه قدس میباشد. روسها اکنون منتظر نتیجهٔ آخرین نبردهای طراحی شده از طرف ارتش بشار اسد و سپاه قدس و کارشناسان روسی هستند تا در صورت شکست این نبردها؛ با کمترین هزینهٔ ممکن از سوریه خارج گردند.
از سوی دیگر بر اساس این داده های خبری؛ یگانهای زرهی جدیدی با جنگ افزارهای روسی تشکیل شده است تا با یک حملهٔ وسیع و پر قدرت بتوانند بخشی از مناطق مهم را از دست نیروهای ارتش آزاد سوریه خارج سازند و دمشق را از محاصره آزاد کنند. این طرح عملیاتی از طرف کارشناسان نظامی روسیه و سپاه قدس و ارتش سوریه طراحی شده است که در صورت شکست؛ روسها به سراغ اجرای طرحهای جایگزین ( احتمالاً تخلیهٔ روسها از سوریه) روی خواهند آورد. آماده شدن روسها برای اجرای طرحهای جایگزین نشان میدهد که روسها امید چندانی برای پیروزی این طرح عملیاتی ندارند و شاید آنرا آخرین تلاش رژیم بشار اسد میدانند.
در صورت خارج شدن نیروهای روسیه از بندر طرطوس و سایر مناطق سوریه؛ نخستین احتمال تشدید و گسترش نبردها به سوی فتح دمشق و مناطق علوی نشین سواحلی مدیترانه ای و همچنین به سوی لبنان خواهد بود.

کژدم

۶ نظر:

  1. ظاهرا اسد در تدارک حمله مهمی با همکاری ایرن و روسیه است
    چطور آمریکا چنین اجازه ای داده؟
    چون چند وقت پیش آمریکا به دستور اوباما ناوهایش را از اطراف سوریه بیرون کشید
    وقایع حساسی در حال روی دادن است...

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. درود
      اکنون فقط یک ناو آمریکایی در دریای مدیترانه مانده است. احتمالاً خواسته های آمریکا و اروپا از طرف کشورهای عربی مورد توجه قرار نگرفته است. لذا گویا بهتر میبینند که سوریه به صورت یک کانون بحران برای تسویه حسابهای منطقه ای بماند و آنهایی که میخواهند خر خود را با تقویت گروههای سلفی برانند؛ خودشان نیز متحمل هزینه های سرسام آور آن باشند. الآن روسیه و ایران و سوریه و عربستان و قطر و ترکیه متحمل هزینه های سنگینی هستند. از سوی دیگر در صورت شکست روسها و بشار اسد؛ احتمال به راه افتادن حمام خون بسیار بالاست و هیچیک از این مسائل برای آمریکا به جز هزینه های حیثیتی و مالی و چه بسا کشته شدن سربازانش سودی ندارد. آنهایی هم که کشته و بی خانمان میشوند؛ به اندازهٔ پشگل برای اروپا و آمریکا ارزشی ندارند و تنها زمانی ارزش پیدا خواهند کرد که طبق برنامه های آنها پیش بروند.

      حذف
    2. از سوی دیگر روسها بهای گزافی برای کنار کشیدن از ماجرا طلب میکردند و اکنون در شرایطی قرار گرفته اند که طرف مقابلشان دیگر اروپا و آمریکا نیست تا چانه بزنند؛ لذا به جای به دست آوردن باید به پرداخت هزینه بپردازند و آخر سر هم دست از پا درازتر برگردند خانه. مسئلهٔ دیگری نیز با اخوان المسلمین وجود دارد که در پایان جنگ ۸ روزه محمد مرسی به آمریکا قول داده بود که در ازای آتش بس؛ نیروهای ویژهٔ آمریکایی در صحرای سینا سلفی جهادی ها را تار و مار کنند ولی بعد از آتش بس؛ چنین کاری انجام نگرفت. اکنون آمریکا و اروپا با کنار کشیدن خود از معرکه نا بسامانیهای بسیاری را بر دوش اخوان المسلمین انداخته اند و کمکهای مالی آمریکا به مصر نیز به تاخیر افتاده است و به همین خاطر محمد مرسی یک پایش در عربستان سعودی و یک پایش در قاهره است. در مجموع مثل این است که کسی را تشویق به پختن نان بکنی و وقتی خمیر را گرفت راه خودتو بکشی بروی و دستهای طرفهای خمیر گیر را توی خمیر بگذاری تا اندکی به خود بیایند.

      حذف
  2. این هم یک خبر تکمیلی که در رادیو فردا منتشر شده است.
    http://www.radiofarda.com/content/f9-syria-conflict-national-defence-army-iran-un/24880245.html
    طبق این خبر حکومت بشار اسد یک نیروی جدید شبه نظامی به موازات گوه های موسوم به «شبیحه» تشکیل داده است که آموزش و سازماندهی آن توسط سپاه قدس انجام گرفته است. البته این خبر جدیدی نیست و بخشی از همان طرحی است که در مقاله به آن اشاره شده است.
    مسئله حتی این هم نیست که فکر کنیم که سپاه قدس خیلی توانمند است و یا نیست.... بلکه مسئله این است که تا جایی که من میدانم این گروه جدید شبه نظامی از ۱۰ هزار نفر تشکیل شده است که هم نان و آب و غذا و قمقمه و فشنگ و حقوق ماهانه و ... هزاران کوفت و زهرمار دیگر میخواهند که رژیم جمهوری اسلامی باید آنرا بپردازد و اگر این نبرد چند ماه دیگر طول بکشد؛ شاید رژیم اسلامی ایران متحمل چند میلیارد دلار هزینه برای هیچ و پوچ گردد. این ۱۰ هزار نفر هم نخواهند توانست کاری بکنند و فقط به افزایش تعداد کشته ها کمک خواهند کرد و سوریه را از این هم که هست ویرانتر خواهند نمود. طرفهای مقابل هم باید برای مقابله با این نیروی جدید هزینه های گزاف دیگری را متحمل شوند که همهٔ این هزینه ها به فاضلاب ریخته میشود. دست نانوا را در خمیر گذاشتن یعنی همین.

    پاسخحذف
  3. تحلیل منطقی بود. با تشکر

    پاسخحذف
  4. بله.واقعا به این میشه گفت یه تحلیل منطقی وخوب.موفق باشی

    پاسخحذف