۱۳۹۲ خرداد ۲۴, جمعه

آغاز یک نقطهٔ عطف دیگر در نبردهای سوریه

سکوت چندماههٔ اروپا و آمریکا در بارهٔ پشتیبانی نظامی از مخالفین حکومت بشار اسد شکسته شد و آمریکا نهایتاً یک گام به پیش گذاشت. این دوره از سکوت سپاه قدس و حزب الله لبنان را تشویق نمود تا عمیقتر در باتلاق سوریه فرو روند و با چند پیروزی در کنار رژیم اسد؛ به فکر بازپسگیری شهر حلب افتاده و هزاران نفر از نیروی حزب الله لبنان و سپاه قدس به سوریه گسیل شدند. این نیروها به آن سادگی که وارد سوریه شده اند؛ به همان سادگی نمیتوانند از آن خارج شوند. در صحنه های نبرد؛ جبهه ای که گشوده میشود؛ به راحتی بسته نمیشود.  سکوت و انتظار چندین ماههٔ غرب توانست عربستان سعودی و قطر و ترکهای عثمانی را نیز نسبت با عواقب زیاده خواهیهایشان آشنا سازد. جبهةالنصره در ماههای اخیر دچار انشعاب گردید و دیگر نامی از آن در میان نیست؛ هر چند که هنوز یکی از بازیگران فعال است؛ اما به خاطر فشارهای غرب؛ بخش بزرگی از تسلیحات اهدایی عربستان سعودی و قطر که قرار بود از طریق خاک ترکیه به دست آنها برسد؛ هرگز نرسید. شبکهٔ وسیعی که نیروهای القاعدهٔ عراق و جبهةالنصره و نیروهای سلفی-جهادی همسو؛ از عراق تا صحرای سینا ساخته بودند؛ دچار شکاف گردید و بخش مهمی از خطراتی که اسرائیل با آن روبرو بود تقریباً خنثی شد.
بنا به گزارش صدای روسیه (اینجا) آمریکا تحریمهای اقتصادی سوریه را در بخشهایی که در دست انقلابیون سوری است را لغو نموده است و رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد نهادهای امنیتی را در رابطه با تسلیح مخالفین پذیرفته است و ایجاد منطقهٔ پرواز ممنوع را به طور جدی بررسی میکند  (اینجا) و  (اینجا). سخنان اخیر جان کری در رابطه با اینکه  آمریکا در رابطه با سوریه غفلت کرده است؛ نشانهٔ تغییراتی بود که به رفتار کنونی آمریکا منجر شد که در مقاله ای جداگانه در چند روز اخیر به آن اشاره داشتم. با اینکه نوع سلاحهایی که قرار است از طرف آمریکا به ارتش آزاد سوریه تحویل شود؛ مشخص نشده است؛ از سوی دیگر دولتهای فرانسه و انگلستان نیز اکنون دستشان باز است که کمکهای تسلیحاتی خود به ارتش آزاد سوریه را آغاز کنند که نوع این تسلیحات نیز در هالهٔ ابهام است. اما میتوان گفت که این تسلیحات باید در رابطه با زمینگیر کردن نیروی هوایی و نیروهای زرهی ارتش سوریه تعریف شده باشند و غرب هنوز آن اعتماد را به اسلامگرایان اخوان المسلمینی و همچنین شبکه های قاچاق سلاح که در هیر و ویر سوریه بازار گرمی دارند؛ اعتماد ندارد. از سوی دیگر فتوای ۳ تن از شارلاتانهای سنی مذهب که دو روز پیش فتوای جهاد بر علیه حکومت علویان سوریه و همدستانشان (رژیم شیعی حاکم بر ایران و حزب الله لبنان) را صادر کردند؛ میتواند نیروهای پیاده نظام ارتش آزاد سوریه را تقویت کند (اینجا). جالب توجه اینکه همهٔ این اتفاقات در ۳ روز گذشته اتفاق افتاده اند و تصمیم دولت آقای باراک اوباما نیز در روز خیمه شب بازی انتخابات رژیم تازی پرستان حاکم بر ایران اعلام شد که از نظر دیپلماتیک یک هشدار به شمار می آید و در واقع به مترسکی که به اصطلاح انتخاب خواهد شد؛ گوشزد میکند که بازی در حال شدت گرفتن است و تحریمهای سنگین دیگری نیز که در سبد هستند؛ در آینده ای نزدیک عملیاتی خواهند شد.
مسئلهٔ دیگری که همچنان در محاق ابهام است؛ اینکه ظاهراً برای اسرائیل نقش تعریف شده ای در این پازل مشاهده نمیشود؛ اما سخنان اخیر مقامهای امنیتی اسرائیل در رابطه با نزدیک شدن رژیم حاکم بر ایران به خط قرمز ناتانیاهو؛ میتواند گوشهٔ پرده را اندکی کنار بزند و نشانگر این است که اسرائیل نقش مهمی را در پشت پرده به عهده گرفته است که هنوز با سکوت برگزار میشود. اما میتوان بر اساس شیوه های رفتاری اسرائیل حدس زد که این نقش به صورت حملات ضربتی ناگهانی و غیر متقربه خواهد بود؛ اما اینکه اهداف تعریف شدهٔ این حملات در داخل خاک ایران و یا سوریه و لبنان است نمیتوان به یقین سخن گفت. اما یکی از شرطهای اساسی آن عملیاتی شدن سیستمهای تدافعی پاتریوت در خاک اردن است. ارتش آمریکه به بهانهٔ مانورهای مشترک سالانه؛ ۵ هزار نیروی آبی-خاکی و بالغ بر ۳۰ فروند جنگنده های پیشرفته و چندین سامانهٔ دفاع  ضد موشکی پاتریوت را در ماه گذشته؛ به اردن منتقل نموده است که در حال نصب شدن هستند.
اکنون ارتش رژیم اسد؛ و نیروهای سپاه قدس و حزب الله لبنان در حال آماده شدن برای حمله به شهر حلب و بازپس گیری آن میباشند. با توجه به وسعت جغرافیایی شهر حلب؛ این نبرد ماهها به طول خواهد انجامید و باعث خواهد شد که هم سپاه قدس و هم حزب الله لبنان نیروهای بیشتری را وارد صحنه بکنند و این آن چیزی است که غرب در انتظار آن دقیقه شماری میکند.
 پیامدهای حرکت جدید آمریکا و فرانسه و انگلستان و فتوای شیخ-شارلاتانهای سنی مذهب در قاهره (آنها نیز کثافتهایی از جنس خامنه ای و موسوی اردبیلی و صانعی و جنتی هستند و هیچ شکی در آن وجود ندارد) موجبات دلگرمی قبایل و عشایر سنی مذهب و نیروهای سکولار ضد سوریه در لبنان را دلگرم خواهد نمود و در آیندهٔ نزدیک شاهد تنشهای خونین تری در داخل لبنان خواهیم بود.
پرسش این است که رئیس جمهور به اصطلاح انتخاب شدهٔ رژیم اسلامی؛ با این دایرهٔ گستردهٔ تحریمهای رو به افزایش و درگیر شدن در باتلاق سوریه چه خواهد کرد؟ آیا تسلیم خواهد شد و هلال شیعی را فدا خواهد کرد؟ آیا توانایی صدور فرمان تسلیم شدن را خواهد داشت؟ یا اینکه باید مانند خامنه ای و سپاه پاسداران؛ به عروسک خیمه شب بازی کرملین تبدیل شود؟

کژدم

۸ نظر:

  1. درود بر شما، کژدم گرامی:
    اینطور هم می‌شود برداشت کرد که روسیه با قراردادن لیستی از انتخابها برای ریاست جمهوری ایران در مقابل امریکا قصد دارد که با او معامله کند. در یک طرف روحانی را قرار داده که آمریکا را کدخدا می‌داند و اگر امریکا حاضر به باج دهی‌های خاصی به روسیه باشد او انتخاب شود، و در سوی دیگر هم در صورتی که امریکا هیچ باجی به روسیه ندهد، جلیلی انتخاب شود تا هشداری بدهد به امریکا که ایران دارد کمربندش را برای جنگیدن سفت می‌کند. ولی با اتفاقاتی که در این چند روز افتاده است، غرب نشان داده که قرار نیست باجی بدهد.
    آریو

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. آریو گرامی

      زمانی که از وابستگی یک حکومت به قدرتهای بیگانه سخن میگوییم؛ این وابستگیها صد در صد نیستند؛ بلکه قراردادی نانوشته میان حکومت ضعیفتر و حکومت قویتر وجود دارد که معمولاً حکومت ضعیف در چهارچوب استراتژیهای کلان قدرت بزرگ تعریف میشود ولی این به آن معنی نیست که همه چیز از سوی قدرت بزرگتر دیکته میشود. در شرایط کنونی رژیم اسلامی عملاً در جنگ است و بعد از دوسال بالاخره شمشیر لبنانی خود را از نیام بیرون کشیده است. فشارها از طرف غرب و کشورهای حوزهٔ خلیج فارس بر رژیم همه جانبه هستند. اکنون سپاه پاسداران حدود بیش از ۶۰ در صد اقتصاد ایران را تصاحب کرده است و در تمامی قوای سه گانه نفوذ کرده است اما زمانی که نیروی نظامی وارد سیاست میشود؛ بنا بر طبیعت مسائل سیاسی؛ اندیشه های متفاوتی برای ادارهٔ کشور بوجود می آیند (مانند جناحهای حزبی) اما تمامی این جناحها هدفشان یک چیز است و آنهم حفظ نظام اسلامی است. به همین دلیل نیز ما شاهد چندین نامزد راستگرا هستیم.

      حذف
  2. احتمالا این فشاری هم که در این روزها وارد شده بخاطر این است که روسیه هم روحانی را رئیس جمهور قرار دهد، و هم به روسیه برای این انتخاب باجی ندهند.
    آریو

    پاسخحذف
  3. dorood. man fekr mikonam Ali shire-yi be ghalat-kardan oftade wa mikhad az tarighe Rouhani aghab-neshini koneh. amma be ghole khode shoma kamare inha dar Syria shekasteh mishe wa tamamiye nirouhashon dar anja sarfe jang khahad shod. ba taslihe oppositione Syria hezbollah wa sepahe ghods ba talafaate besyar zyad majbour be aghab-neshini mishand wali digeh kamar raast nakhahand kard.be omide an rooz.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. درود برشما

      ظاهراً همانگونه که شما فرمودید؛ شامورتی بازی انتخابات و رای اعتراضی مردم به حسن روحانی در برابر نامزدهای اطلاعاتی-امنیتی-نظامی؛ به امید باز شدن روزنه های تغیر؛ نشان از آن دارد که رژیم در وضعیتی بسیار اسفبارتر از آنچه که به ذهن میرسید؛ گرفتار است و به قول یکی از خوانندگان گرامی که گفته بودند که رژیم میخواهد پروژهٔ خاتمی را برای عقب نشینی تاکتیکی تکرار کند. اما مذاکرات بی ثمر سالهای طولانی و رشد سطح و عمق خواسته های غرب از رژیم؛ نخواهد گذاشت که جمهوری اسلامی بتواند به بازی «گفتگوی تمدنها» باز گردد. در دادگاه میکونوس اگر مسئله بر سر کشته شدن چند نفر از رهبران سرزمین ماد بود؛ لذا برای غرب نیز آنچنان ارزشی نداشت و به سادگی معامله کرد. اما غرب با داشتن تجربهٔ خوشخیالی در رابطه با «گفتگوی تمدنها» و ماجرای عبدالقدیر خان در لایه های زیرین پوشش «گفتگوی تمدنها»؛ به سادگی بازی نخواهد خورد و ماجرا نیز بر سر قتل چند نفر نیست؛ بلکه بر سر «خاورمیانهٔ بزرگ» است.

      حذف
  4. هنوز که کاملا به میبدی نپیوستی یه استراحت چند ماهه بکن که تحلیلات داره یکی کی اشتباه درمیاد
    اون از شکستن ستون فقرات هلال در سوریه که با ورود حزب الله موازنه تغییر کرد و ارتش در آستانه تسخیر حلب و سپس دیگر مناطق تحت نفوذ ارتش آزاده اینم از انتخابات ایران که قرار بود جلیلی با رای بالا انتخاب بشه ....
    ناشناس

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. درود

      فکر میکنم در وبسایت آزادگی با شما آشنا شدم (اگر اشتباه نکرده باشم ؟!) و فکر میکنم همانجا به شما گفتم که من مثل میبدی نیستم و تحلیل ها میتوانند اشتباه از آب در آیند و در مورد سعید جلیلی حق باشماست و نظر من اشتباه بود. اساساً بردها و باختهای سیاسی بر پایهٔ حرکتهای آشکار و پنهان و تحلیلها و حدسها و حرکات متقابل شکل میگیرند. از ترس اشتباه نکردن؛ نمیتوان از تحلیل دست برداشت. حرفه ای ترین تحلیلگرانی که اطلاعات فراوانی در اختیار دارند نیز اشتباه میکنند و به همین دلیل است که مسائل سیاسی همیشه سیال هستند. به عنوان مثال تحلیلهای اشتباه بسیاری از دول اروپایی در رابطه با آلمان در پیش از جنگ جهانی دوم. آنها با تمامی اطلاعاتی که داشتند و تحلیلگران حرفه ای در دسترسشان بود؛ بزرگترین اشتباه تاریخی را انجام دادند و این اشتباهات به ویرانی کامل اروپا منجر شد.
      اما در رابطه با هلال شیعی؛ شب دراز است و قلندر بیدار. داستان سوریه و فتح حلب که شما ارتش سوریه را در آستانهٔ بازپس گیری آن میبینید؛ داستانی طولانی خواهد بود. ورود رسمی و پر حجم حزب الله لبنان و سپاه قدس به معادلهٔ لبنان نشانگر هزینهٔ سنگینی است که رژیم میپردازد و شما بر آن چشم میپوشید؛ اما روباه از لانه بیرون آمده است و شکارچیها منتظر این لحظه بودند.
      همانگونه که در آزادگی نیز به شما گفته بودم؛ از اشتباه بودن تحلیلها ابایی ندارم؛ باید تحلیل کرد و آموخت. پروژهٔ حسن روحانی هرگز نخواهد توانست جای پروژهٔ خاتمی را بگیرد.

      حذف
  5. مبارکه. حسن روحانی ٬ پوزبند جدید مردم همیشه در صحنه . ابرو که ندارید . بیکار و بدبخت اسمون جول هم که شدید. حالا نوبت فرستادن بچه هاتون به جنگه . نوش جونتون. از ما گفتن بود و از شما سرسپردگی به اسلام.

    پاسخحذف