۱۳۹۲ تیر ۱۴, جمعه

برندگان و بازندگان فوری در کودتای ارتش مصر

آقای باراک اوباما را شاید بتوان یکی از بزرگترین بازندگان کودتای ارتش مصر دانست؛ زیرا دولت ایشان با اخوان المسلمین برای کنترل و فشار بر رژیم شیعی مسلک ایران و همچنین عربستان سعودی و دوستانش معاهده ای نانوشته داشتند و آقای محمد مرسی نیز از این رابطه سوء استفاده های فراوانی نمود که تهیهٔ فوری پیشنویس قانون اساسی و شعبده بازی رفراندوم قانون اساسی اسلامی و حمایت غیر مستقیم آقای باراک اوباما از این شعبده بازی نشان از آن داشت که روابط باید بسیار صمیمانه تر از آنی باشد که در ظاهر نشان داده میشد. کودتای ارتش مصر مانند آب یخی بود که بر روی آدمی که خوابیده است بریزند و بیدارش کنند. آقای اوباما اینچنین از خواب بیدار شد و سراسیمه فرمود: «اون پروندهٔ کمکهای یک و نیم میلیارد دلاری سالانه به مصر را بیارید ببینم.... » ولی سپس اندکی آرام گرفت و مشاورانش گفتند که به جای این پریشان گوییها اکنون باید استراتژیهای منطقهٔ خاورمیانه اش را مورد بازخوانی و تجدید نظر و بازتعریف قرار دهد. به احتمال قوی جمهوری خواهان نیز بیکار نخواهند نشست و آقای باراک اوباما را به گوشهٔ رینگ خواهند انداخت و باید کتک مفصلی بخورد.
بازندهٔ دوم امیر نشین قطر است که بیش از ۱۲ میلیارد دلار به حاکمیت اخوان المسلمین کمک کرده بود ولی این پول معلوم نیست چگونه حیف و میل شده است و احتمالاً در محاکمه های آینده چند و چون این قضایا روشن خواهد شد و اخوان المسلمین بی آبرو خواهد گردید.
بازندهٔ سوم گروه «حماس» است که پدر معنوی اش را از دست داد و روابطش با رژیم اسلامی ایران را نیز هزینهٔ اخوان المسلمین مصر نمود و اکنون از اینجا مانده و از آنجا رانده شده است. بازگشت به سوی رژیم شیعی ایران به خاطر ماجرای سوریه  تقریباً نا محتمل است و از این روی باید با احتیاط به دیدار خلیفهٔ عربستان سعودی مشرف شوند؛ طوری که قطر را نگران نسازند ویا بوسیلهٔ استفاده از همین اهرم؛ دو حکومت قطر و عربستان را بهتر بدوشند.
بازندهٔ چهارم مردم فلک زده و بیابانگرد صحرای سینا خواهند بود که بعد از به قدرت رسیدن اخوان المسلمین برای خود دار و دسته های قاچاق اسلحه علنی درست کرده و به نان و نوایی رسیده بودند و آقای محمد مرسی نیز از این بیابانگردها که بنا به اقتضای شغلشان (قاچاق اسلحه) تکفیری-جهادی شده بودند به عنوان اهرمی بر علیه ارتش استفاده مینمود و اجازهٔ سرکوب کامل این شبکه ها را نیز به ارتش نمیداد و در واقع نوعی ارتش اسلامی برای خود دست و پا کرده بود. در بازجوییهایی که از سران اخوان المسلمین انجام خواهد گرفت؛ اینگونه روابط آشکار شده و اکنون ارتش و نیروهای ترقیخواه مصر دستشان برای از میان برداشتن این شبکه ها باز خواهد بود.
مردم مصر بزرگترین برندهٔ این کودتا و اسرائیل به کسب مدال نقره نائل شده است. اسرائیل و عربستان سعودی از سیلی محکمی که به صورت آقای باراک اوباما نواخته شده است بسیار سرمستند.
آنچه که اکنون در ظاهر به شکل حرکتی نظامی دیده میشود؛ در آیندهٔ نزدیک به مسئله دعاوی حقوقی و تشکیل پرونده های کیفری برای رهبران اخوان المسلمین تبدیل شده و تمامی کثافتکاریهای سران اخوانی در یکسال گذشته برای مردم مصر آشکار خواهد گردید و آبرویی برای اخوان المسلمین نخواهد ماند. در واقع اخوان المسلمین بزرگترین بازندهٔ تاریخی این حرکت است. تمامی تلاشهای رهبران اخوان المسلمین برای تهییج مردم و فشار آوردن به ارتش و مخالفین؛ دیگر مفهومی انقلابی نداردذ و تنها برای جلوگیری از به جریان افتادن پرونده های تباهکاریهای آنهاست. اما اخوان المسلمین دیگر احیاء نخواهد شد.

کژدم




۶ نظر:

  1. هرچند گاهگاهي با برخي از نظرات شما موافق نيستم وليكن در مورد مصر با شما هم عقيده ام. وضعيت امروز مصر را بايد نتيجه كشمكش مابين دموكراتها و جمهوريخواهان آمريكا و نقشه راه خاورميانه بزرگ دانست.
    دموكراتها با رهبري اوباما در صدد به قدرت رسانيدن و حمايت از حكومتهاي اسلامگرا هستند چون فكر ميكنند با اين طريق قادر به كنترل اسلام راديكال و در اصل تروريستهاي اسلامي خواهند بود و فكر ميكردند با تشكيا چنين حكومتهايي ميتوانند مدلي مانند تركيه را بوجود آورند. بالعكس جمهوريخواهان بر اين باورند كه اسلام سياسي به تمامي بايد نابود گردد و اسلام به مانند مسيحيت فقد در چارچوب خانه و مسجد محصور شود و حالتي شخصي بيابد.
    دموكراتها ميخواستند مدل ايران را براي مصر پياده كنند و در توافق با تركيه پروبال به اخوان المسلمين بدهند وليكن نه ملت مصر به مانند ملت ايران بود و نه ديگر بازيگران منطقه به مانند عربستان اين سياست را قبول داشتند.
    وضعيت خاص اقتصادي مصر نيز اين اجازه را به جمهوريخواهان داد كه در مقابل اوباما پاتك بزنند. تقريبا شصت درصد درآمد مصر به توريسم وابسته است و شغلهاي مرتبز با آن بخش عظيمي از مردم مصر را به كار گماشته است.
    سياستهاي اخوان المسلمين در مصر باعث سقوط گردشگري در مصر گرديد به گونه اي كه در خلال سال گذشته مصر نزديك به هفتاد درصد از درآمد بيست مليار دلاري خود از توريسم را از دست داد. شيخ فحد با تزريق هفت مليار دلار كمك به مصر و تركيه با دو برابر كردن صادرات خود كه بخشي از آنها بلاعوض بود سعي كردند كه به جوري اين مسئله را حل كنند. وليكن سيل كالاهاي تركي از جانب ديگر سبب ركود در كارخانه هاي مصر گرديد و مشكلي ديگر بر مشكلات افزوده شد.
    عربستان با كمك به اپوزيسيون مصر توانست شعله هاي نارضايتي را برافروخته سازد و اپوزيسيون مصر را در برابر اخوان المسلمين متحد نمايد و در اينراه همراهي و همكاري كويت و امارات را با خود داشت.
    اولين ضربه با كناره گيري اجباري شيخ فحد و جانشيني پسرش شيخ تميم آغاز شد كه در اولين سخنراني رسمي خود اعلام نمود كه " ما مسلمانيم ولي اخواني نيستيم " و با قطع كمكهاي قطر مرسي از بزرگترين جامي اقتصادي خود محروم شد.
    با روشن كردن جنبش ميدان تحرير عملا اولتيماتوم به حكومت اردوغان و حزب عدالت و توسعه تركيه داده شد كه پاي خود را از معركه خاورميانه عقب بكشد و روياي "عثماني بزرگ" را به فراموشي بسپارد.
    تظاهرات مصر آغاز شد و ارتش مصر پشت تظاهركنندگان را گرفت و هرچه اوباما تلاش كرد تا بتواند اوضاع را آرام و مرسي را براي مدتي ديگر در مسند قدرت نگاهدارد بي فايده بود و ارتش مصر زيربار نرفت و شد آنچه كه مي بايد ميشد.
    واقعيت اينست كه اين بازي برنده و بازنده هاي بزرگي دارد.
    بزرگترين بازنده دموكراتها. تركيه . قطر و مصر و در درجات بعدي حماس بودند و برترين برنده ها ابتدا ملت مصر و سپس ارتش مصر . جمهوريخواهان . اسرائيل . عربستان و در درجات بعدي محمود عباس .
    كشمكش ميان دموكراتها و جمهوريخواهان را به راحتي ميتوان از متن اطلاعيه رئيس كميته روابط خارجي كنگره آمريكا را كه توسط جمهوريخواهان اداره ميشود و متن اطلاعيه وزارت امور خارجه آمريكا كه توسط دموكراتها اداره ميشود مشاهده كرد.
    ولي آنچه كه مسلم است جايي براي اسلام سياسي در آينده خاورميانه وجود ندارد. امروز اسلام سياسي سني به نمايندگي اخوان المسلمين آبرويش را در ميان ملت مصر و ديگر ملل خاورميانه از دست داد و فردا نوبت اسلام سياسي شيعه در ايران و عراق و لبنان خواهد بود و به قول شما حال نوبت جمهوريخواهان است كه اوباما را به چالش بكشانند.
    به نظر من تازه اين اول داستان است روزهاي بعد نوبت به تونس و ليبي هم خواهد رسيد و مطمئنا در سوريه نيز اتفاقات مهمي به وقوع خواهد پيوست.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. درود

      کاش زمانهایی که با نظرات من موافق نیستید نیز به همین روش عمل کنید و نظرات خود را بفرستید.
      سپاس

      حذف
  2. ba dorood. omidwar hastam ke Israel be komake mardome Egypt tokhme in kesafaate islami ra az sar-ta-sare sahraye sina bar-chinad. har jaa ke nofooz konand mesle gharch khodeshan ra pakhsh mikonand wa radikal wa molayem ham nadarand. pas az chand saal molayem-ha ham radikal mishawand. in dar nahaade in dine tazi mibashad zira rahbareshan bozorgtarin dozde madineh boodeh.

    پاسخحذف
  3. درود
    همانگونه که در مقالهٔ قبلی اشاره کرده ام؛ اخوان المسلمین در زیر پوشش گروههای جهادی-تکفیری برای خودش در حال تشکیل ارتش بود. اکنون این ارتش هرچند کوچک است ظاهراً با نام «انصار الشریعه» اعلام موجودیت کرده اند و یگانهای ارتش مصر در صحرای سینا و همچنین یگانهای ارتش اسرائیل در مناطق مرزی مصر در حال آماده باش هستند و ارتش مصر از دیروز اقدام به عملیات نظامی بر علیه گروههای شبه نظامی اخوان المسلمین نموده است. این نیروهای شبه نظامی ۴ موشک گراد هم به سوی اسرائیل شلیک کرده اند که دولت اسرائیل در آن رابطه سکوت نموده است. از سوی دیگر در بندر لاذقیهٔ سوریه که در دست علوی هاست بخشی از انبارهای مهمات ارتش بشار اسد با موشکهایی که از خارج از سوریه کشیده شده اند و به دقت اهداف خود را مورد تهاجم قرار داده ان؛ موج بزرگی از انفجارات را به همراه داشته است که در هیچ یک از خبرگزاری ها منعکس نشده است. هنوز معلوم نیست که چه نیرویی و از خاک کدام کشور زاغه های مهمات ارتش سوریه را هدف قرار داده است.

    پاسخحذف
  4. درود کژدم گرامی!
    به نظر شما اخوان المسلمین از ته قلب چه حسی نسبت به جمهوری اسلامی داشت؟ آیا اکراه محمد مرسی در تهران برای دیدار با خامنه ای به خاطر ترس از شایعات مربوط به اتحاد با ایران بر علیه اسرائیل بود؟ ایا به خاطر ترس از ارتش مصر بود؟ ایا واقعا از ته دل از جمهوری اسلامی نفرت دارند؟ اینکه گفته می شود خامنه ای و دار و دسته اش از قدیم نزدیکترین گروه اسلامی به اخوان المسلمین بوده اند و حتی خامنه ای کتابشان را به فارسی ترجمه کرده درست است؟ در نهایت اینکه ایا جمهوری اسلامی از ته دل خوشحال است از سقوط مرسی یا نه؟
    اکبر

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. درود اکبر گرامی

      خامنه ای مترجم حد اقل ۳ کتاب از نوشته های اسلام رادیکال «سید قطب» است. این کتابها عبارتند از:
      ۱- آینده در قلمرو اسلام
      ۲- ادعانامه علیه تمدن غرب
      ۳- ترجمهٔ «فی ظلال القرآن»
      اما مسئله بر سر ترجمهٔ آثار سید قطب و یاموافقتهای نظری با اخوان المسلمین نیست؛ زیرا تمامی جریانهای اسلامگرا مشترکات زیادی دارند و اختلافاتشان نیز تنها اختلافات فرقه ای است. اما اخوان المسلمین به عنوان یک گروه مذهبی-سیاسی با اخوان المسلمینی که بر اریکهٔ قدرت سیاسی تکیه داده باشد بسیار فرق دارند. مثلاً در یک حزب کمونیستی پیش از رسیدن به قدرت؛ بسیاری از مسائل به صورت انتقاد و بحث حل میشوند؛ اما پس از رسیدن به قدرت از طریق «تصفیهٔ فیزیکی». از سوی دیگر مسائل ملّی» مطرح هستند که هر حاکمیتی به ناچار باید به شکلی از اشکال پاسخگوی آنها باشد و همینقدر که ما ایرانی هستیم و آنها مصری هستند؛ میتواند مشکل ساز باشد و حاکمیت مصر نیز مانند گروه حزب الله لبنان نیست که نیاز به حمایت مالی داشته باشد. حتی در برابر چشمهای خودمان در داخل ایران نیز گروههای شیعی مسلک مثل کفتار به جان هم افتند و تمامی اینها برای داشتن سهمی بیشتر در قدرت و ثروت است. از سوی دیگر اخوان المسلمین متعلق به جهان تسنن است و رقیبی مانند فرقهٔ سلفی دارد و در میان اهل تسنن باید مراقب خودش باشد. ماجرای سوریه را هم که رژیم شیعی ایران از یک قطب که کشتارگر قطب دیگر که سنی مذهب هستند مسئلهٔ مهم دیگری در بازی قدرت است. به عنوان یک مثال بسیار ساده تر؛ باید بگویم که فرض کنید یک حزب سیاسی برای خودش بازوی نظامی تشکیل دهد و این بازوی نظامی بتواند به یک نیروی قدرتمند تبدیل شود؛ در آن زمان رهبران سیاسی حزب دیگر نمیتوانند با فرماندهان بازوی نظامی؛ مانند زمانی که تازه بنیاد بوده است رفتار کنند. نهایت اینکه «مقدار وزن هر نیرو از نظر سهمی که از قدرت دارد» در مواضع آن نیرو و مواضع نیروهای متقابل و یا موازی را در تعامل با آن تاثیر میکند.
      اما اینکه جمهوری اسلامی از سرنگونی مرسی خوشحال است و یا نه؛ باید بگویم که هنوز نتوانسته اند پارامترهای بعدی را که وارد این معادلهٔ جدید خواهند شد را شناسایی کنند. مواضع احمقانهٔ آخوندی که امام جمعهٔ قم است مانند حدیث «یاعلی گفتن خامنه ای در هنگام تولد» نشانگر بدبختی و مجیز گویی این کرم خاکی است و در آینده میتواند به عنوان «دم خروس» از زیر عبای خامنه ای بیرون بزند و قسم حضرت عباسش را باور نکنند. اگر تضعیف اخوان المسلمین مصر در سوریه منجر به تعدیل مواضع اخوان المسلمین سوریه در برابر سایر رقیبانش شده و به سازشی عمیقتر در میان نیروهای مخالف مسلح منجر شود حمایتهای مالی و نظامی بیشتری را چه از طرف غرب و یا عربستان سعودی و امارات دریافت خواهند کرد و این امر میتواند باز هم مسیر بازی را تغییر دهد. از طرف دیگر اخوان المسلمین از بازی قدرت کنار گذاشته نخواهد شد و باید به قوانین بازی احترام بگذارد و از فکر تسخیر سوریه و امارات و عربستان سعودی بیرون بیاید و گرنه از گردونه خارج خواهد شد. به هر حال هنوز آش کاملاً پخته نشده است و جمهوری اسلامی هنوز تصمیم نگرفته است که خوشحال بشود یا نه؟

      حذف