۱۳۹۲ شهریور ۱۸, دوشنبه

یک خبر مهم در رابطه با سوریه

در پی علنی شدن پیشنهاد آقای جان کری به رژیم اسد؛ مبنی بر «تحویل سلاحهای شیمیایی در برابر جلوگیری از حملهٔ نظامی آمریکا» و تعیین بازهٔ زمانی کوتاه مدت برای آن؛ وزیر امور خارجهٔ روسیه آقای لاوروف نیز به اسد اولتیماتوم داده است که در صورت نپذیرفتن این پیشنهاد؛ روسیه کمکهای نظامی و اقتصادی و دیپلماتیک خود را به رژیم اسد قطع خواهد نمود. این پیشنها چند روز پیش به رژیم اسد به صورت محرمانه داده شده است و آنگونه که از سخنان آقای جان کری بر می آید تا کنون خبر مثبتی دریافت نکرده اند. این احتمال که رژیم اسد در پی اتلاف وقت و انتقال بخشی از این سلاحها به حزب الله لبنان و سپاه قدس  است را تقویت میکند. 
از سوی دیگر اظهارات آقای لاوروف این گمان را تقویت میکند که آقای اوباما؛ چه با تایید و یا عدم تایید کنگره دستور حمله را صادر خواهد نمود و روسها آنرا بسیار جدی تلقی کرده اند.
مطرح شدن این پیشنهاد بخشی از بازی دولت آقای اوباما است که در صورت عدم پذیرفته شدن از طرف رژیم سوریه میتواند به رای موافق کنگره بینجامد.

کژدم

۱۱ نظر:

  1. با درود در خبرها امده سوریه قبول کرده این پیشنهاد را حال باید دید امریکا چه میکند اگر اوضاع به این منوال پیش رود احتمال حمله بسیار ضعیف خواهد بود

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. درود بر شما طاهر گرامی

      اگر بشار اسد سلاحهای شیمیایی را تحویل دهد؛ امنیت اسرائیل و نیروهای مخالف را تضمین کرده است. احتمال حملهٔ نظامی آمریکا تضعیف خواهد شد؛ اما برای آماده شدن برای کنفرانس صلح «ژنو ۲»؛ غرب به عربستان سعودی چراغ سبز نشان خواهد داد تا به ارسال سلاحهای بیشتر به ارتش آزاد؛ معادلهٔ توازن قدرت را تغییر دهند. آمریکا و عربستان سعودی و اسرائیل از زمینگیر کردن سپاه قدس و حزب الله لبنان که سیاستی موازی با تحریمهای اقتصادی رژیم رهبر فرزانهٔ مسلمین جهان است را کنار نخواهند گذاشت. تکلیف رژیم اسلامی ایران همچنان در سوریه رقم خواهد خورد.

      حذف
    2. طاهر گرامی
      گویا سوریه «نظارت بین المللی» بر سلاحهای شیمیایی را پذیرفته است و آمریکا از «تحویل سلاحها» سخن میگوید. این اختلاف میان درخواست و پذیرش؛ میتواند حمله را به عقب بیندازد؛ ولی لزوماً به از میان رفتن خطر حمله نمی انجامد. دولت اوباما اکنون میتواند روی زمان بیشتری که در کیسهٔ محاسباتش گذاشته میشود؛ بازیهای دیگری را شروع کند.

      حذف
  2. http://live.reuters.com/Event/Syria_9#
    Carney says that the vote over authorization in Congress should proceed separate from conversations over the Russian proposal in order to ensure that pressure on Assad continues to produce results. If the push for strikes should end in Congress, Carney suggests that the failure to keep up a credible threat against Assad would remove the will to explore options like the Russian proposal.
    مصوبه در کنگره باید ادامه پیدا کند تا تهدید روی سوریه باشد
    تا او به طرحهایی از قبیل طرح روسیه عمل کند
    *********
    استنباط شخصی: کری بلوفی غلطی کرده و حکومت امریکا همچنان مایل به ضربه نظامی است

    پاسخحذف
  3. یکی از پیامدهای پذیرش پیشنهاد آقای جان کری مبنی بر اینکه سوریه تمامی سلاحهای شیمیایی را در اختیار جامعهٔ بین المللی قرار دهد؛ میتواند در مباحثات کنگرهٔ آمریکا تاثیر مهمی بگذارد. به نظر من این تاثیر برخلاف تبلیغات وسیعی که در رسانه ها به آن دامن زده شده و آقای اوباما را پیشاپیش بازندهٔ آن میدانند نخواهد بود.
    به نظر من این احتمال بسیار قوی وجود دارد که کنگرهٔ آمریکا با حملهٔ نظامی در صورت عدم تحویل تسلیحات شیمیایی از طرف حکومت سوریه موافقت کند و برای این امر یک مدت زمان کوتاه را در نظر بگیرد. تا به این طریق بتواند جلو بازیهای دوگانهٔ رژیم اسد را مسدود نماید.

    پاسخحذف
  4. کژدم گرامی مدت زمان از سوی امریکا هم اکنون در نظر گرفته شده جان کری اعلام کرده تا هفته اینده باید تسلیخات را در اختیار جامعه بین الملل قرار دهند

    پاسخحذف
  5. طبق گفته کارشناسان برای کنترل 1000 تن بمب های شیمیایی بشار اسد حدود 75000 نفر لازم است. از طرفی ناظران شک دارند که همه بمب ها تحت کنترل قرار گیرند. پس این فقط چند روزی جنگ را به تاخیر می اندازد.

    پاسخحذف
  6. بخش اول
    كژدم گرامي با درود.
    اين خبر هفته قبل از جانب دبكافايل انتشار يافت مبني بر اينكه "ايران و روسيه به اسد پيشنهاد داده اند كه به منظور جلوگيري از حمله آمريكا كليه تسليحات شيميايي خود را به روسيه يا ايران منتقل نمايد" و همچنين شب گذشته مبني بر اينكه "از طرف آمريكا پيشنهدي محرمانه به اسد داده شده كه ممكنست مسئله حمله نظامي را منتفي كند". در ضمن سه روز پيش ظنرال اديس فرمانده ارتش آزاد ضمن گفتگويي اظهار داشت " ما نگران اين هستيم كه مسئله حمله به سوريه منتفي گردد به علت اينكه آمريكا مشغول مذاكرات سري با دولت دمشق و روسيه است".
    به هرحال اين مسائل چيزي از اصل مسئله كم نميكند. من در تحليلي كه ماه قبل داشتم اين مسئله را عنوان نمودم كه امكان توافقي با روسيه در زمينه بركناري اسد و تشكيل دولتي ائتلافي متشكل از مخالفين و موافقين در سوريه محنملترين راه براي تامين منافع تمامي بازيگران در سوريه است كه البته ايران و حزب الله را دربرنميگيرد.
    فكر ميكنم اين موضوع نشانه ديگري از تغيير سياستهاي خاورميانه اي آمريكا و مويد اين نظر است كه دكترين ايجاد حكومتهاي اخواني چه از نوع شيعه و چه از نوع سني در اين منطقه ميرود كه به فراموشي سپرده شود.
    تصميم اخير نه از جانب اسد بلكه از جانب روسيه بر وي ديكته شده و حفظ سلاحهاي شيميايي اسد و تحت نظر قرارگرفتن اين سلاحها توسط نيرويي بين المللي ميتواند به حضور ناظران خارجي در سوريه بيانجامد كه خود انجام بسياري از عمليات نظامي توسط اسد را با مشكل مواجه مي سازد و عملا جنگ سوريه تبديل به نبردي درون شهري خواهد شد.
    در اين وسط ملت سوريه مي بايد بهاي اين توافق را با دادن كشته هاي بيشتر بپردازد و مطمئنا با وجود تهديد آمريكا به مانند شمشير داموكلس به كاربردن بسياري از سلاحهاي غير متعارف چون بمبهاي خوشه اي و يا فسفري از جاني نيروهاي اسد مشكل زا خواهد بود.
    از جانب ديگر شاهد تغيير در مواضع سعودي در زمينه استفاده از نيروهاي جهادي و سلفي هستيم. نمونه بارز آن در تسخير شهرك مسيحي نشين معلولا توسط جبهه النصره و تحويل فوري آن به نيروهاي ارتش آزاد بوديم كه ميتواند نشانه اي از تغيير كاربري اين گروه از مخالفين سوريه توسط عربستان تعبير گردد.

    پاسخحذف
  7. بخش دوم
    سخن شما كاملا درست است تا زمان برپايي كنفرانس ژنو نيروهاي دو طرف به تقويت مواضع و تسخير مواضع بيشتر خواهند پرداخت و با توجه به تسليم سلاحهاي پيشرفته تر به ارتش آزاد كه تاثيرات آنرا در روزهاي اخير شاهد بوده ايم اين نبردها به شدت ادامه خواهد يافت و مطمئن باشيد كه ارتش سوريه نيز وظيفه نبرد را به ايران و حزب الله خواهد سپرد كه به منزله بيشتر هزينه كردن اين دو از هر لحاظ خواهد بود.
    توافق ژنو نيز از هم اكنون قابل پيش بيني است. خارج شدن تمامي نيروهاي غير سوري از سوريه. اعلام آتش بس از جانب دو طرف. اعزام نيروهاي ناظر كشورهاي عرب به سوريه. كناره گيري اسد از قدرت و تشكيل دولت موقت به رياست كسي همچون فاروق الشرع. انجام انتخابات در سوريه براي تشكيل دولت جديد و تدوين قانون اساسي جديد و در نهايت بازگشت سوريه به جمع كشورهاي عرب كه نتيجه تمامي اينها تضمين امنيت مرزهاي شمالي اسرائيل و بي كلاه ماندن سر ايران و در تير رس بودن حزب الله خواهد بود.
    به عبارتي با تشكيل چنين دولتي در سوريه تمامي برنامه هاي سعودي و اسرائيل به مرحله اجرا خواهد درآمد و عملا گسستگي عظيمي در هلال شيعه حاصل خواهد آمد و مطمئنا اين روند منجر به كناره گذاشتن حسن نصرالله و تغييراتي بزرگ در حزب الله خواهد شد كه بخش نظامي آنرا بسيار كمرنگ خواهد بود و در اين راستا امكان درگيري ارتش لبنان با حزب الله به منظور خلع سلاح آنرا نبايد از نظر دور داشت.
    در مورد كردستان سوريه نيز بايد اين مسئله را در نظر گرفت كه امكان سركوب نيروهاي وابسته به پ.ي.د (پ.ك.ك) و تقويت نيروهاي وابسته به پ.د.ك وجود دارد چون تصور ميكنم به شمال سوريه به عنوان يكي از پتانسيل هاي انتقال نفت كردستان عراق به اروپا از طريق خط لوله اي كه به بندر اسكندرون ميرسد بايد توجه نمود. دليل اين گفته را بايد در تعويق احداث خط لوله كردستان-مرسين و انتظار براي تعيين تكليف سوريه دانست.
    در عراق نيز خبرهايي است. ناخشنودي عراق از عمليات نيروهاي وابسته به سپاه قدس و اظهارات مقامات نظامي ايران در مورد استفاده از نيروهاي عراقي جهت ضربه زدن به منافع آمريكا در عراق سبب ناخرسندي شديد مقامات عراقي و به چالش كشيدن حكومت مالكي شده كه منجر به سفر غيرمترقبه ظريف به بغداد گرديده است.
    از سوي ديگر غرب كاملا ايران را در سوريه آچمز نموده است و آخرين اعلام مقامات غربي در مورد مذاكرات اتمي مبني بر اينكه "هيچ پيشنهاد جديدي براي ايران نداريم" و به سردواندن ايران جهت شروع مذاكرات ناشي از درك كامل آنها از ضعف شديد ايران است.
    به هرحال اعلام موضع روسيه در قبال سوريه به مانند تيرخلاصي است كه بر پيكر ايران در صحنه سياست خاورميانه وارد شده و حاوي اين پيام واضح است كه ديگر به وجود جمهوري اسلامي در اين معادله نيازي نيست و به عبارتي سرمايه گذاري سي ساله ايران در سوريه و در لبنان جز ضرر عايد ديگري نداشته است.
    به هرحال قبول يا رد طرح حمله به سوريه توسط كنگره هيچ تاثيري را در اين روند ندارد و بازيگران اصلي منطقه فقط با تهديد موفق به اخذ امتيازات بزرگي شده اند و از همه مهمتر اينكه شاهد بوجود آمدن اين تفكر هستيم كه در خاورميانه آينده جايي براي حكومتهاي اسلامي مآب چه شيعه و چه سني نيست.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. م.ر گرامی

      کنترل تسلیحات شیمیایی در آن میزان بالایی که رژیم اسد در اختیار دارد؛ کار ساده ای نیست و شاید نفراتی به میزان ۱۰ لشکر پیاده را داشته باشد. مسئلهٔ دوم هزینه های این نفرات است. پیاده نمودن این همه نیرو در سوریه؛ بخشهای تحت کنترل رژیم اسد را به یک منطقهٔ اشغال شده از طرف سازمان ملل تبدیل خواهد نمود.
      اعلام شکست و عقب نشینی حکومت اسد توسط روسیه و پذیرفتن تلویحی آن از طرف آقای اوباما با بکار بردن کلمات و جملات محتاطانه ای از قبیل: «بالقوه مثبت» و «باید عملی بودن آن مورد مطالعه قرار گیرد» و «امیدواریم که رژیم اسد برای خرید زمان از آن به عنوان یک تاکتیک استفاده نکند»؛ آقای اوباما را تا حد یک برنده مطرح میکند و سخنرانی ایشان برای مردم آمریکا و کنگره و سنا؛ رای مثبت این دو نهاد قانونگذاری آمریکا با طرح پیشنهادی آقای اوباما (حملهٔ نظامی محدود و موثر) با رای مثبت بالایی تصویب خواهد شد تا از یک سو شمشیر داموکلس حملهٔ نظامی بر بالای سر رژیم اسد همچنان باقی بماند و از سوی دیگر بهانهٔ بزرگتری برای حمله ای وسیعتر را در اختیار آمریکا میگذارد. اکنون نمایندگان دو مجلس آمریکا طعم شیرین شکست روسها و رژیم اسد را به طور عملی چشیده اند و برای تضمین پایداری این شکست برای روسها و اسد و پیروزی برای اوباما ترسی از دادن رای مثبت به طرح آقای اوباما نخواهند داشت.
      آقای اوباما سناریوی «دادگاه بین المللی» خود را به خوبی پیش برده است و تاخیر چند روزه و یا چند هفته ای تاثیر محسوسی بر روی تجدید قوای نیروهای سوریه و حزب الله لبنان نخواهد گذاشت.
      در رابطه با گزارش دبکا فایل مبنی بر اینکه این تسلیحات به ایران و روسیه منتقل شوند؛باید گفت که بسیار اغراق آمیز بوده است؛ زیرا هرگونه نقل و انتقال مشکوک اینگونه سلاحها از طرف اسرائیل میتوانست مورد حمله قرار گیرد و از سوی دیگر عدم وجود مرزهای زمینی مستقیم این حمل و انتقالها ریسک بالایی را با خود به همراه دارد.
      مهمترین مسئله در این مقطع این است که چنانچه در بخش نظرات نوشتار پیشین به دادگاه بین المللی و نقش کنگره و سنای آمریکا به عنوان «هیئت ژوری» این دادگاه اشاره نموده ام؛ در فردای سخنرانی آقای اوباما به عنوان دادستان این دادگاه بین المللی؛ هیئت ژوری حکم مورد انتظار دادستان را با رای قاطع اعلام خواهد نمود. (دنباله در پایین)

      حذف
    2. اگر کارشناسان طرح روسها را عملی تشخیص دهند؛ گروههای کارشناسی زیادی به سوریه گسیل خواهند شد که باید از پشتیبانی نظامی موثر نیز برخوردار باشند؛ تا بتوانند تمامی سوراخ سمبه ها را تفتیش کنند. هزینه های این نیروها و کارشناسان و هزینهٔ نابودی این سلاحها سرسام آور خواهد بود و مهمتر اینکه چه کسی پرداخت این هزینه ها را تقبل خواهد کرد؟ از سوی دیگر جاسوسان زیادی در میان این نیروها به سوریه رهسپار خواهند شد تا مسائل را از نزدیک و بر روی زمین بررسی کنند. همهٔ اینها هزینه های بسیار زیادی را به رژیم رهبر فرزانه و حزب الله لبنان تحمیل خواهد کرد.
      جنگ از مقابلهٔ نیروهای شبه نظامی با یک ارتش کلاسیک به جنگی عمدتاً چریکی تبدیل خواهد گردید. حضور و گزارشهای ناظران بین المللی میتواند دست و پای حزب الله لبنان و رژیم اسد را در قتل عامها تا حد زیادی ببندد.
      لبهٔ دیگر این شمشیر این است که اگر کارشناسان به این نتیجه برسند که این پیشنهاد غیر عملی است؛ در رای کنگره و سنای آمریکا موثر خواهد بود. در هر حال آقای اوباما رای مثبت را از کنگره و سنا خواهد گرفت؛ هرچند که شرطهایی نیز بر آن افزوده شود.

      حذف