۱۳۹۲ آذر ۱۹, سه‌شنبه

گفتگویی از نوعی دیگر (بخش یازدهم)

مقیاسها و اندازه ها

زمانی که خیش و گاو آهن میساختیم؛ مقیاسها خروار؛ باتمان؛ من؛ آرشین؛  فرسخ؛ وجب و منزل و.... بودند و البته نشانه های ضعیفی از کاربرد «آنتروپومتری» نیز مشاهده میشد. اما مفاهیمی مانند میلیمتر و تلرانس هنوز آفریده نشده بودند.
زمانی که به عصر صنعتی پای گذاشتیم؛ میلیمتر و تلرانس آفریده شدند و سپس در اوج عصر صنعت با مقیاسهایی مانند میلی متر و دهم و صدم و هزارم میلیمتر و تلرانس آشنا شدیم. اما در دهه های پایانی عصر صنعتی مفاهیمی همچون «ذرات بنیادی» و «مهندسی ژنتیک» و سپس مقیاس جدید «نانومتر» در اوایل دههٔ ۸۰ از قرن بیستم متولد شد و «مهندسی مولکولی»؛ «برنامه ریزی مولکولی»؛ «ماشینهای مولکولی» به دنیا عرضه شدند که واحد مقیاس محاسبات این مفاهیم را به «نانومتر» (یک میلیونیوم میلیمتر) تغییر دادند. اکنون «انسان سان»ها در میانهٔ غار اعداد «نجومی» و اعداد «نانو» گیر افتاده و جایگاه خود را در برهوت حیرت گم کرده اند.
لحظه ای به تصویر زیرین نگاه کنید تا شاید درکی روشن از جایگاه گمشدهٔ چشمها را لمس نمایید؛ تا من نیز بتوانم آنچه را که میخواهم بگویم؛ به طور ملموس تری بر جانتان نشیند:

حیرت چشمها در تعیین جایگاه خود و در هم ریختن باورهای کهن به جنگیدن و مقاومت در برابر آینده می انجامد. ما اکنون در مرحلهٔ «نگاه» هستیم و اگر بر روی یکی از آن مهره ها بنشینیم؛ حیرت تمامی وجود ما را فرا خواهد گرفت. پاسخ ۹۸ درصد از «انسان سان» ها به این حیرت این است که: بهتر است به «خویشتن خویش» بازگردیم و قصهٔ «آدم و حوا» را رنگ و لعابی دیگر زنیم تا از وحشت آینده نجات یابیم. پیشرفتهای علمی و ظاهری این ۹۸ در صد از «انسان سان» ها در تصویر زیرین به نمایش در آمده است:

این مرد همیشه در حال پیشرفت است و از پله های تکامل بالا میرود؛ اما همیشه به جایگاه نخستین خود باز میگردد زیرا آن کیفیت (Quality) را ندارد که از مرز وجودیش بگذرد؛ مانند میمونی که دانشمندش میخوانند؛ همیشه سرفراز و سربلند است که پله های دانش را در مینوردد؛ اما .... ما میدانیم که او خود را میفریبد و هرگز پله ای جدید نخواهد آفرید و همیشه بر روی پله هایی که برایش آفریده و چیده اند؛ گام بر میدارد و همچنان غرق و سرمست در غروری احمقانه خواهد ماند و هرگز نخواهد آموخت؛ زیرا علم نه از آموختن بلکه از «شهود» آغاز میشود و این آن چیزی است که ۹۹ در صد «انسان سان» ها از آن بی بهره اند و همیشه حرکتشان پس از یک گام بلند (شهود)؛ آغاز میشود  و شهودشان «ثانوی» است. ناب ترین اینگونه موجودات در نهایت یا فیلسوف و یا «فلان و یا بهمان شناس» میشوند و یا به شارلاتانهایی که دیگران را به «جنگیدن برای ماندگاری» تشویق میکنند تبدیل میگردند.

به برجستگی گونه هایشان نگاه کنید (احتمالاً قرصی از کشک خشک شده)؛ ..... برای چه میجنگند؟ زندگی بهتر؟.... و یا از فرط نا امیدی از پیدا کردن «جایگاه» در این جهان؛ برای فرار به بهشت موعود؟ آنها هرگز از خود نخواهند پرسید که «قرص کشک خشک شده» برای چیست؟ آنها نمیدانند و هرگز نخواهند فهمید که دارند  حذف میشوند. آنها صدها میلیون و میلیاردها هستند. بعضی با «کشک» و کلاشنیکوف و آرپی جی ... و بعضی با «I Phone 5» و Pink Floyd و Rap و .....

اینها نیز «شیعیان آریایی نژاد» هستند و نمیدانند که «به چاه پناه بردن» آغاز رفتن به «حاشیه» و در آینده ای کوتاه «حذف شدن» است.

این موجودات نیز فکر میکنند که اگر همه این حرکات را تقلید کنند و پاپاق سفید بر سر گذاشته و مشعلی دروغین بر دست بگیرند؛ در حالی که «مشعل فروزان خرد» از مغزهایشان رخت بربسته است؛ زندگی به دوران «کوروش» باز خواهد گشت.


 تعدادشان زیاد است؛ اما نمیدانند که بسیار زیادتر از همه به رودخانهٔ فراموش شدگان ریخته شده اند.


نمیدانم به «چین» سفر کرده اید یانه؟... زمانی که هنگام صبح در پکن از قطار پیاده میشوید؛ ناگهان دو لشکر را میبینید که عده ای از قطار پیاده میشوند و عده ای میخواهند سوار شوند و ناگهان به سوی همدیگر هجوم می آورند. ده ها بار تنه میخورند و پاهایشان لگد میشود؛ اما بی اعتنا به راه خود ادامه میدهند.... اگر بپرسی که به کجا میروید؟ پاسخ این است: برای ساختن زباله.

به این تصویر دوباره نگاه کنید



کژدم


   

۹ نظر:

  1. ما اکنون در مرحلهٔ «نگاه» هستیم و اگر بر روی یکی از آن مهره ها بنشینیم؛ حیرت تمامی وجود ما را فرا خواهد گرفت
    کارم تموم شده و تقریبا همه همکارانم رفته اند . و من که پشت میزم نشستم بی انکه کاری داشته باشم …صندلی را می چرخانم واز پنجره طبقه یازدهم به خیابان خیره میشوم و حرکت ماشین ها رو دنبال می کنم …این یکی از تفریحات زندگی منه ….اینکه دفتر که خالی شد برای خودم چایی بریزم و از بالا بمردم در حال عبور نگاه کنم …..
    تا حالا بمردم از بالا نگاه کرده اید ؟
    این یک تجربه بینظیر است که اکیدا سفارش می کنم انجام دهید .هرچه منظر شما بالاتر باشد ، مردم کوچکتر و محوترند ، از اون بالا دیگه نه غمی و نه هیچ شادی و حسی در صورتشان دیده نخواهد شد
    نقطه هایی سیاهند که مثل مورچگان تند تند مسیری را ....برای ساختن زباله ....پیماندن پله های تکامل ....و نهایتا حذف شودن٫ می پیمایند
    و دیگر اهمیتی را که در برخورد روبرو دارند ازدست میدهند ..
    کارهایشان بشدت مسخره میشود و شما که
    مثل خدا از بالا،
    ارام مینشینید و با لبخندی حرکتشان را نگاه می کنید وچای مینوشید …
    کاری که من هر روز انجام میدهم و بمن یک بزرگی غیرقابل وصف میدهد ، هرچند وقتی خودم هم داخلشان میشوم٫ مطمنم که یک نفر از ان بالا مرا میپاید بی انکه نگران حرکت یا سکونم باشد.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. کاش مورچه ها هم یک نظری به بالا می انداختند... ولی اینکار رو نمیکنند... چون حواسشون پرت میشه.

      حذف
  2. با اینکه زندگیم ظاهرا خوبه اماراضی نیستم.هر روز 1000 روز میگذره. احساس میکنم تو پادگان زندگی میکنم. یه پادگان به وسعت ایران. تو تمام این سال ها مسئولان کشور تمام حرفشون این بود که باید با قاره آفریقا، اروپا، آسیا، آمریکا بجنگیم و در نهایت قظب شمال و جنوب رو هم فتح کنیم. همش دروغ و لاف زدن. هدفشون هم حمایت از مستضعفین و گسترش دین اسلام اعلام کردن!! مستضعف!! از مردم ایران بدبخت تر کیو سراغ دارید؟ کدوم اسلام؟؟؟ میخوام بالا بیارم رو این اسلام. تو دوست و آشنا و فامیل (منظورم جوون هاست)جز یه تعداد کم بقیه میگن ما اعتقاداتمون رو از دست دادیم و تعلیمات اسلامی به نظرشون احمقانه میاد. دارم دیوونه میشم. دوست دارم برای خلاص شدن از این وضعیت کاری بکنم. میدونم دوره اینها هم میگدره و اینها ابدی نیستند. اما کی؟ چند سال دیگه میرن؟ میگن حکومت با کفر باقی میمونه اما با ظلم نه. ما ایرانیها نشون دادیم که حکومت با ظلم هم باقی که میمونه هیچ، قویتر هم میشه. دو روز دیگه مثل بزغاله میریم راهپیمایی 22 بهمن!

    پاسخحذف
  3. دیوید کوهن، وزیر خزانه داری آمریکا
    ایران 6 ماه دیگر گرفتار مخمصه عمیق تری می شود/ فشار تحریم ها افزایش خواهد یافت

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. درود بر شما
      اگر لطف کنید و لینک خبر را بفرستید. سپاسگزارم

      حذف
  4. سلام مطلب خيلي جالبي بود ، ممنون ، تعصب در هر شكلي مساوي با تقابل با منطق ميشه
    ولي بايد در مورد اون عكس چاه جمكران بايد بگم كه اون عكس واقعي نيست و دستكاري شده

    پاسخحذف
  5. بنا به گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، وزیر خزانه داری آمریکا گفت: «من به عنوان مقام اصلی مسئول طراحی و اجرای برنامه تحریم هایمان، مطمئن هستم که فشار تحریم ها بر رژیم ایران افزایش خواهد یافت.»

    پاسخحذف


  6. بنا به گزارش روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال، وزیر خزانه داری آمریکا گفت: «من به عنوان مقام اصلی مسئول طراحی و اجرای برنامه تحریم هایمان، مطمئن هستم که فشار تحریم ها بر رژیم ایران افزایش خواهد یافت.»

    وی افزود: «رژیم ایران، ظرف شش ماه آینده، نسبت به الان، حتی گرفتار مخمصه عمیق تری خواهد شد.»

    این مقام آمریکایی امتیازهای داده شده به رژیم ایران در توافق هسته ای ژنو را از لحاظ اقتصادی کم اهمیت دانست.

    کوهن گفت: «بیشترین تخفیف در تحریم ها این بوده که به رژیم ایران اجازه دسترسی به به 4.2 میلیارد دلار از درآمدهای خودش که در حال حاضر در خارج از ایران است داده شده است. علاوه بر این، تحریم های آمریکا در بخش صادرات پتروشیمی ایران و صنایع خودروسازی هم به طور موقت تعلیق خواهند شد.»

    وزیر خزانه داری آمریکا تصریح کرد: «برآورد ما این است که این تجارت هم می تواند برای ایران ظرف 6 ماه آینده 1.5 میلیارد دلار درآمد ایجاد کند ـ آن هم در صورتی که ایران بتواند برای اتومبیل ها و محصولات پتروشیمی اش، مشتری پیدا کند.»

    وی این فرایند را فرایندی «دشوار» توصیف کرد و ادعا کرد بخش اتومبیل سازی ایران مشکلات درازمدتی دارد و وارد کنندگان محصولات پتروشیمی هم قراردادهای طولانی مدت را ترجیح می دهند که با توجه به مدت 6 ماهه توافق ژنو انجام مبادلات اقتصادی در این حوزه ها امکان پذیر نخواهد بود.

    این مقام آمریکایی در ادامه به رفع تحریم های طلا هم اشاره کرد: «این طرح مشترک، تحریمهای مربوط به توانایی ایران برای خرید و فروش طلا را هم تعلیق می کند. اما چون نگه داشتن موانع باعث می شود ایران نتواند از ارزهای خارجی یا ارز خودش برای خرید طلا استفاده کند، این قرارداد هم دارای ارزش محدودی است.»

    کوهن در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: «در صورتی که ایران به تعهداتش در این طرح مشترک عمل کند، طی 6 ماه آینده ـ عمدتا از طریق دسترسی به پول خود ـ 6 تا 7 میلیارد دلار تخفیف خواهد گرفت. 1 دلار از این پول از پول مالیات دهندگان آمریکا نیست.»

    وزیر خزانه داری آمریکا گفت: «کل میزان تخفیف در تحریم ها تنها بخش کوچکی از 80 میلیارد دلاری است که ایران از اوایل سال 2012، به خاطر تحریم های نفتی آمریکا و اتحادیه اروپا از دست داده است.»

    این مقام مسئول تحریم ها به حفظ معماری تحریم ها و ضررهای بیشتری که به اقتصاد ایران وارد می آید اشاره کرد و گفت که نظارت ها برای اعمال تحریم ها همچنان ادامه خواهد داشت.

    کوهن گفت: «برای حفظ فشار بر اقتصاد ایران، ما همچنان بانکها را با یک انتخاب خطیر مواجه می کنیم: آنها یا می توانند با بانک ها و واحدهای تجاری ایرانی که مشخص شده اند، تجارت کنند و یا با آمریکا ـ مبادله بازرگانی با هر دوی اینها امکان پذیر نیست.»

    وی در پایان سخنانش تأکید کرد که واشنگتن به دنبال اطمینان از این خواه

    پاسخحذف
  7. کژدم گرامی من یک جا خواندم که رژیم ایران را به ( unpaid Whore ) فاحشه بدون دستمزد تشبیه کرده بود که واقعا برازنده آنهاست.

    پاسخحذف