۱۳۹۴ خرداد ۳, یکشنبه

مسابقهٔ هوش (۲)

اکنون میبینیم که رژیم «انگلهای صفوی مسلک» حاکم بر ایران؛ خطر داعش در مرزهای شرقی و غربی را جدّی گرفته است و شعار «شیعه شکست نمیخورد» در گلوی «حاجی بادمجان گروهبان میرزا قاسمی» خشک شده است. در عراق مثل خر در گل مانده و با چشمهای نگران به  افغانستان و پاکستان مینگرد. اگر یادتان باشد؛ چند سال پیش «انگل فرزانه» عربده میکشید که «ما دارای عقبه» هستیم. امّا گویا «انگل فرزانه» را وحشت برداشته است که آن «عقبه» از در عقب وارد شود. تا چند روز پیش؛ جنازه های  مزدوران هزاره های افغانستان و شیعیان پاکستان که برای کشتار مردم بیگناه سوریه و حفاظت از رژیم کثیف بشار اسد؛ به آن دیار گسیل میشدند؛ برای نمایش «عقبه و عمق استراتژیک» در شهر انگل پرور «قم» به خاک سپرده میشدند.
گویا آن عمق استراتژیک در حال تبدیل شدن به طناب دار است و داعش در حال رویش و گسترش در افغانستان و پاکستان است.

اکنون ۲ پرسش دارم که هرکس میخواهد و در رابطه با پرسش هر چه فکر میکند؛ بدون ترس از درست و یا مخرف بودن آن بیان کند. این دومین مسابقهٔ هوش است که در این وبلاگ اجراء میشود.

پرسش نخست:

 داعش در افغانستان و پاکستان؛ به چه شکلی رشد میکند؟ چرا اثری از رشد آنها دیده نمیشود؟ با اینکه اکنون همگان به وجود و گسترش آن در افغانستان و پاکستان اذعان دارند.

پرسش دوّم:

داعش چگونه از مرزهای شرقی به ایران حمله خواهد کرد؟

جایزهٔ پاسخ را خودتان در مقایسه با پاسخهای دیگر به خودتان بدهید. امّا بهترین جایزه؛ آموختن از همدیگر است.
من هیچگونه نظری نخواهم داد.

کژدم


۲۶ نظر:

  1. رونمایی از جنبش عقب افتاده داعش با عقبه ناسیونالیستی - اسلامی به صورت واقعی در معادلات بین المللی با فتح موصل صورت گزفت (یعنی زمانی که دومین شهر بزرگ عراق فتح شد)پس اگر حمایتهای لجستیکی و توده هوادار و حامیهای مالی این جنبش به مانند گذشته موجود باشند (که هستند) (در اینجا عربستان - قطر-پاکستان)می توان نتیجه گرفت که من عامی زمانی متوجه حضور و رشد داعش خواهم شد که شهر قندهار بدست این نیروها افتاده و من خبرش را از بی بی سی و یا رادیو فردا شنیده باشم

    و اینکه داعش از مرزهای شرقی چگونه به ایارن حمله خواهند کرد به نظر می رسد که سبک عملیات انها به صورت حمله و گریز و به شکل عملیات انتحاری خواهد بود و اینکه احتما جاسازی سلولهای خفته برای روز مبادا بسیار هست که از دست نظام ج ا نیز دیگر کاری ساخته نیست (زمانی پوردستان اذعان به عملیات مخفیانه داعش برای جمع اوری مهمات در خاک ایران می کند که شاید دیگر این پروسه چند ماهی تمام شده و برای خودنمایی عنوان می کنند توسط نیروهای امام زمانی دستگیر شده اند)

    پاسخحذف
  2. کژدم گرامی، احتمالا رشد آنها بصورت خاموش در بدنه طالبان هستند تا زمانی که دستور برسد و فعال شوند، مانند نیروهای بعث که ناگهان از داعش سر برآوردند.

    همچنین احتمالا حمله از سمت تایباد و تربت جام خواهد بود که علاوه بر سنی بودن مردم آن مناطق، مناطقی کوهستانی است و رفت و آمد در آن امنتر از مناطق دیگر است.
    شاید هم بخواهند اولین حرکت را با یک سیلی محکم شروع کنند و در اولین حرکت بسوی تصرف زاهدان پیش بروند.
    آریو

    پاسخحذف
  3. من بار اول هم در مسابقه‌ی هوش این وبلاگ شرکت کردم ولی جایزه‌ای نگرفتم. آن دفعه هم کژدم جایزه را بالا کشید و به ما گفت همین که از هم می‌آموزید از سرتان هم زیاد است! با این همه با این که کمی خنگ هستم و «آی کیوی» پایینی دارم و ممکن است از دید فعالان این سایت در زمره‌ی «انسان‌سان‌ها» باشم، دوباره در این مسابقه شرکت می‌کنم شاید این دفعه حداقل یک «خروس قندی» برنده شدم.
    پاسخ پرسش اول: داعش در آنجا به شکل‌های مختلفی وجود دارد، از جمله به شکل «طالبان» و «لشکر طیبه» و «سپاه صحابه» و «لشکر جنگوی» و «حرکة المجاهدین» و «جیش محمد» و ده‌ها کوفت و زهرمار دیگر!‌ اصولا پاکستان و افغانستان سرزمین داعش‌پرور و طالبان‌پرور هستند و تبار داعشی‌ها و امثال البغدادی هم به القاعده می‌رسد. هم اکنون در منطقه دره سوات در مرز میان دو کشور عملا شریعت اسلام حاکم است و چیزی به نام قانون وجود ندارد. سرویس‌های جاسوسی غرب (که همگی بر خود نام «اینتلیجنس» گذاشته‌اند ولی در حماقت دست یکدیگر را از پشت بسته‌اند) این منطقه را «خطرناک‌ترین منطقه‌ی جهان» می‌خوانند. در صورتی که همزمان سالانه میلیاردها دلار به ارتش پاکستان کمک می‌کنند که سازمان اطلاعات آن عملا کار هدایت انواع و اقسام گروه‌های آدمخوار این منطقه را برعهده دارد و حکم کشاورزی را دارد که بذر طالبان و داعش و القاعده در منطقه می‌کارد! خود بن‌لادن را هم سازمان اطلاعات ارتش پاکستان در منطقه ابیت‌اباد پنهان کرده بود. بنابراین پرسش اول تا حدودی نادرست فرمولبندی شده است و باید گفت در پاکستان و افغانستان همه جا آثار داعش وجود دارد و در حال رشد است، زیرا نام یک پدیده اهمیتی ندارد و ماهیت آن مهم است. در بزنگاه لازم همه نیروهای آدمخوار منطقه با داعش یا هر جریانی که بیشتر در بورس باشد بیعت می‌کنند و یکشبه به آن می‌پیوندند. کما اینکه در عراق و سوریه هم همینطور شد و بخش‌های مهمی از جبهه نصرت و القاعده با «خلیفه مسلمین» بیعت کردند. خلاصه مهم اینست که کدام جریان در بورس باشد و فعلا داعش در عراق وسوریه در بورس است و طالبان و لشکر طیبه در پاکستان و افغانستان.
    پاسخ پرسش دوم: پرسش دوم هم دقیق فرمولبندی نشده و معلوم نیست منظور کژدم از واژه‌ی «چگونه» چیست. آیا منظور این است که با کدام نیرو؟ یا منظور اینست که با چه وسایلی؟ و یا شاید هم منظور این باشد که با چه بهانه‌ای؟ خلاصه تا وقتی تکلیف این «چگونه» روشن نشود، نمی‌شود به آن پاسخ داد. شاید هم منظور این بوده که با چه تحرکاتی و چه عملیاتی. ولی نکته مهم‌تر این است که اگر قرار باشد داعش به ایران حمله کند، برایش مرز شرقی و غربی اهمیت درجه اول ندارد و ممکن است حتی همزمان از هر دو مرز ضربه‌ی خود را وارد کند. میدان نبرد را خود داعش تعیین می‌کند و در این باره پیشاپیش تصمیم نمی‌گیرد و دست خود را رو نمی‌کند تا «گروهبان قندعلی سلیمانی» را که این روزها برای ما ایرانی جماعت به آریوبرزن و رستم فرخزاد تبدیل شده سورپرایز کند!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. تیرداد گرامی
      این ۲ پرسش عامّ هستند. اگر بخواهم آنطوری که شما میگویید مشخص تر بگویم؛ پرسش اوّل و دوّم را باید به چند پرسش تبدیل کنم. لذا دیگر از حالت ۲ پرسش در میاد و میشه مثلاً مسابقهٔ کنکور ۵۰ سوالی.
      حالا هرچه میخواهد دل تنگت بگو. خودت خُردش کن و پیکربندی کن و به همه شون پاسخ بده.
      سپاس

      حذف
  4. کژدم گرامی
    فقط شما که نباید مسابقه هوش طرح کنید. بگذارید برای یکبار هم شده ما شما را به چالش بطلبیم. سئوال مسابقه: دلیل خبر زیر که در دبکا و در ساعت 23 امشب درج شده چه میتواند باشد؟
    http://www.debka.com/newsupdatepopup/11473

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. م.ر گرامی
      بیا و درستش کُن؛ حالا شما میخواهید خیّاط رو تو کوزه بندازین؟

      این دومین خبر «آنچنانی» است که دبکا فایل منتشر میکنه ولی شاید پیشترها هم چنین خبرهایی منتشر کرده باشد و تنها کسانی میتوانسته اند متوجه شوند که به طور روزانه مطالب دبکا فایل را دنبال میکرده اند (البته نه به عنوان خبر خوان؛ بلکه بلکه از زاویه های گونگون).
      اینگونه وبسایتها احتمالاً حتی در میان خبرهای واقعی هم «کُد گذاری» بکنند که تنها کسانی بتوانند «کُدها» را بخوانند که «دفترچهٔ کُد» را داشته باشند.
      به طور کلّی با توجه به تکرار شدن «خبرهای قلّابی» در دبکا فایل این مسائل به ذهن من میرسند:

      در هر دو خبر مربوط به سفارت رژیم در دمشق و خبر کنونی؛ به «مراکز» اشاره شده است.

      ۱- این خبرها شاید به رژیم انگلها در حال «هشدار» دادن هستند؛ که اگر بخواهند حرکتی احمقانه انجام دهند مراکز را هدف قرار خواهند داد. در چنین صورتی؛ این مراکز میتوانند:
      الف: حزب الله لبنان؛ انگل حسن نصرالله و کادر رهبری.
      ب: سفارت رژیم در دمشق که در واقع «ستاد جنگ» است.
      پ: خیابان پاستور و بوجود آوردن «بحران رهبری».
      ت: مراکز هسته ای تهران و اصفهان.
      در حکومتهای «تَک مرکز» در صورت از بین بردن مرکز؛ همهٔ «هرم قدرت» دچار بحران میشود.
      قلب تپنده و یا به قولی Stronghold رژیم انگلهای صفوی مثلث «تهران - اصفهان - مشهد» است. رژیم در سایر مناطق ایران رقمی نیست و به سادگی شکست میخورد.
      حال اگر این خبرها مفهوم «اولتیماتوم» و یا هشدار داشته باشند؛ زمانی عملیاتی خواهند شد که رژیم انگلهای حاکم بر ایران حد اقل در برخی مناطق دچار بحران شده باشد و این عملیاتها بتوانند بسیار موثر واقع شوند. (مانند تزریق یک ویروس به کسی که بیمار است تا وضعیت او را بسیار بحرانی تر سازد).

      ۲- خبر کنونی مربوط به تهران و اصفهان؛ در حال آماده سازی نیروهای احتمالی اسرائیل در مراکز حساس است تا آماده شوند.

      ۳- خبر کنونی مربوط به تهران و اصفهان؛ در حال هشدار دادن به نیروهای اسرائیل در تهران و اصفهان است؛ مبنی بر اینکه یا تغییر موقعیت دهند و یا آمادهٔ تغییر موقعیت باشند؛ زیرا احتمال اینکه «سوخته» شده باشند وجود دارد و مورد حمله قرار خواهند گرفت.

      ۴- نامهای «سفارت در دمشق» و «تهران» و «اصفهان» خودشان «کُد»هایی باشند که به مسائل دیگری اشاره دارند.

      البته کسانی که «دفترچهٔ کُد» را داشته باشند میتوانند به صورتی واقعی این دو خبر را بخوانند و آنچه که من نوشتم در حد حدس و گمانه زنی است.

      حذف
    2. کژدم گرامی این خبر همزمان با خبر آزاد شدن نرخ بنزین در ایران بوده است، شاید فرمانی است که همزمان با نارضایتی عمومی در این مورد نیروهای آنها شروع به عملیات نمایند.
      آریو

      حذف
    3. آریو گرامی
      من فقط میدانم که م.ر بازی منو به هم زد و خیاط تو کوزه افتاد.

      حذف
    4. حال که به مسابقه کشانده شدم؛ دو احتمال دیگر را در ادامهٔ احتمالاتی که در بالا ذکر کردم؛ به آن اضافه کنم:

      ۵- احتمالاً یک دفترچهٔ «کُد» قلابی را به لطایف الحیل به دست سربازان گمنام امام زمان رسانیده اند که آمیخته ای از راست و دروغ است و در حال رصد کردن حرکات سیستم اطلاعاتی رژیم امام زمانی هستند.

      ۶- دفترچهٔ «کُد» واقعی به دست سربازان امام زمان افتاده است که با دادن «گرا های قلّابی»؛ در حال بی ارزش جلوه دادن آن هستند.

      حذف
    5. خبر پاک شد...
      آریو

      حذف
  5. داعش در خود ایرانه و منتظر شهرهای سنی در شرق و غرب و حتی افعانی های سنی که در تمام شهرها پراکنده اند مخصوصا تهران و آماده !!!

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ناشناس گرامی
      این هم یک احتمال بسیار مهم است و شاید به همین خاطر هم هست که افغانها را در مناطق ویژه ای نگه میدارند و اخیراً هم پس از سالیان سال؛ تحقیر آنها؛ تازه به فکر «ثبت نام کودکان افغان در مدارس» افتاده اند.

      حذف
  6. کژدم گرامی
    به نظر من هر دو این خبرها حاوی پیامی بسیار روشن به رژیم صفوی است و باز می گردد به خبر هفته گذشته مبنی بر موافقت آمریکا با تحویل بمبهای لیزری سنگرشکن به اسرائیل.
    بر اساس خبر دبکا فایل در سال گذشته و پس از انفجار خمپاره در نزدیکی سفارت ایران در دمشق و اینکه سفارت ایران در دمشق دارای زیرساختهای محکم زیرزمینی است که با این گونه حملات آسیبی نمی بیند. میتوان نتیجه گرفت که استفاده از بمبهای سنگرشکن برای نابودی این بنا ضوریست.
    از جانب دیگر سابقه اسرائیل در حمله به تاسیسات اتمی بر کسی پوشیده نیست و با این سابقه دو سایت حتی نه چندان حائز اهمیت را در دو شهر بزرگ ایران در نظر بگیرید.
    سایت تحقیقاتی امیرآباد با راکتور کوچک خود در ترقریبا مرکز تهران و تاسیسات اصفهان. حمله به این سایتها و استفده از بمبهای سنگرشکن میتواند سبب بروز تشعشعات رادیوآکتیو در مساحت گسترده ای شود که در اولین گام فرار میلیونها نفر را از اصفهان و تهران در برخواهد داشت که چالشی نابودکننده را در برابر رژیم صفوی قرارخواهد داد که در اولین گام فروپاشی سیستم اداری و حکومتی کمترین اثر جنبی ماجرا خواهد بود و اضمحلال سریع حکومت را به دنبال خواهد داشت.
    از نظر من این دو خبر به گونه ای تهدید مستقیم رژیم ایران را در خود پنهان دارد و میتواند پیامی برای هسته های خفته باشد.
    ایران و تفکر صفوی باید به درون مرزهای از پیش تعیین شده خود بازگردد و در غیر اینصورت فاجعه ای به مراتب بزرگتر و عظیمتر از داعش در راه خواهد بود.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. م. ر گرامی
      اینها نیز از احتمالات هستند. حتی اگر مراکز هسته ای مورد حمله قرار نگیرند و تنها شایع شود که تشعشات اتمی در کار است؛ هرج و مرج ایجاد خواهد شد.
      امّا اگر احتمال تهدید را بپذیریم؛ باید بگویم که این اولتیماتوم؛ مشروط به ماجراجوییهای احمقانه ای است که میتواند از رژیم انگلها سر بزند.
      من با توجه به اتفاقات روزهای گذشته (کشتی ماوی مرمرهٔ ایران شاهد صفویها) و تهدید های چپ و راست و گنده گوییهای نظامی دیدیم که هیچ گهی نخوردند و هواپیمایشان نیز در جیبوتی اجازهٔ فرود نگرفت.
      شاید شما هم شنیده باشید که «عربهای سنّی مذهب» در بارهٔ شیعیان میگویند:
      «شیعه ای... یعنی جَبَن» که فارسی اش میشود: «شیعه .... یعنی بُزدل»

      حذف
  7. کژدم گرامی
    خبر فوق بار دیگر بدون هیچ توضیحی از سایت دبکا حذف گردیده و حتی در آرشیو نیز موجود نیست.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. م.ر گرامی
      از اخبار میدانی مربوط به دلاوران «حشد الشعبی» و باز پس گیری رمادی چه خبر؟

      حذف
  8. برای جواب دادن به این پرسش لازمه که اطلاعات میدانی و کلی از شرایط بومی و محلی داشته باشیم که من ندارم. اما تا به حال که ظهور داعش از درون ساختارهای نظامی و امنیتی بوده. مثلا در عراق ناگهان تجهیزات نظامی و سربازان عراقی در یک شهر تبدیل شدند به تجهیزات و نیروهای داعش. ظهور داعش به هیچ وجهه از دل شرایط اجتماعی و مردمی نبوده بلکه همواره ظهوری امنیتی داشته. به نظر من در شرق ایران هم این ظهور نه از طریق اجتماع ناراضیان و اتحاد قبایل و بروز از طریق هسته های اعتراضی کوچک بلکه بار دیگر این ظهور از دل یک ساختار نظامی امنیتی و به شکل و روش غافل گیر کننده ای خواهد بود. در مورد چگومگی حمله داعش هم باید بگم ظهور اونها به معنی حمله هست و دو مساله جدا نیستن یعنی اینطور نیست که اول ظاهر بشن بعد حمله کنن. اونها خیلی امنیتی و بی صدا کار می کنند و وقتی ظاهر میشن که در نبرد امنیتی پیروز شده باشن و ظهور اونها یعنی تصرف بخش هایی از خاک یا پادگانهای تظامی
    اکبر

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. درود بر شما اکبر گرامی
      بالاخره باز هم راه گم کردید و گرنه اینطرفها پیدات نمیشه.
      سخن شما کاملاً درسته. امّا باید به یاد داشت که آنها برای ضربه زدن و گریختن (جنگ چریکی شناخته شده) نمی آیند. بلکه برای «ماندن» می آیند. یکی از فرقهای مهم آنها با سایر گروههای جهادی در افغانستان و پاکستان؛ همین است. هر زمان که گریختند؛ بدین معنی نیست که کار خودشان را کرده اند و میخواهند به آشیانه هایشان برگردند. بلکه بدین معنی است که شکست خورده اند و برای دور بعدی حمله برنامه ریزی خواهند کرد.
      اگر همین «جیش العدل» را در نظر بگیرید؛ یک گروه «پیزوری» به حساب می آید که با عملیاتهایش فقط هیجانهای «آبیته.... قرمزته» راه می اندازد و نباید امیدی به پیروزی داشته باشد. داعش به قصد «تصرف» حمله میکند و سپس شروع به اجرای قوانین خود و ارائهٔ خدمات حکومتی میکند.
      گروه داعش با اینکه جنگ جبهه ای کلاسیک نمیکند و شیوه های جنگی اش همان شیوه های نبردهای «نا متقارن» است؛ امّا فصل جدیدی از نبردهای نامتقارن را به شیوه های شناخته شدهٔ نبرد افزود.

      حذف
    2. جناب کژدم،
      دوستان با گشودن باب تازه‌ای، بحث اولیه را منحرف کردند تا لابد این بار هم جایزه‌ی ما ماستمالی شود! ولی این بحث دوم هم بد نیست و من هم به سهم خودم نکاتی را گوشزد می‌کنم. به باور من، شما باید پروسه‌ی تکامل و فراروییدن داعش از گروهی با خصلت تروریستی ـ چریکی به ارتشی نیمه‌منظم را درنظر بگیرید و عوامل دخیل در این پروسه را در ارزیابی‌های خودتان وارد کنید. داعش در شکل جنینی خود از بطن القاعده بیرون آمد و روش‌های مبارزاتی آن در آغاز کاملا شبیه عملیات القاعده بود. یعنی عمدتا عملیات انتحاری یا بمب‌گذاری در اماکن پر رفت و آمد برای ایجاد رعب و وحشت در میان مردم و بی‌ثبات کردن عراق و همچنین کشتن سربازان آمریکایی و بعدها که اختلافات مذهبی در عراق بالا گرفت، کشتن شیعیان و نیروهای شیعه‌ی وابسته به دولت نوری مالکی. تفاوت داعش با القاعده این بود که البغدادی در سال‌های میان ۲۰۰۸ تا اعلام «خلافت» با درایت یک فرمانده از خود توانایی انطباق با شرایط تازه را نشان داد و مانند القاعده فقط در پیله‌ی «نیروهای خودی» باقی نماند و به همین دلیل داعش موفق شد رقیب القاعده بشود و آن را به حاشیه براند. بدین‌ترتیب با آغاز قیام در سوریه و تداوم سرکوب‌های رژیم بشار اسد که این کشور را به سوی جنگ داخلی سوق داد، عملا به تحرکات داعش دائما افزوده شد و بخشی از نیروهای خود را از عراق به سوریه منتقل کرد و مرتب شروع به نیروگرفتن هم از کشورهای خارج و حتی اروپا و هم از جریان‌ها و طیف‌های مختلف اپوزیسیون در عراق و سوریه کرد. یکی از این طیف‌ها، افسران بازمانده یا بازنشسته ارتش صدام حسین بودند که یا در سطوح بالا در شهرهایی چون موصل و تکریت زندگی مخفی داشتند، یا در سطوح میانی از طرف دولت شیعه مالکی خانه‌نشین و تحقیر شده بودند. با آغاز همکاری این‌ها و پیوستن‌شان به داعش، روش‌های مبارزاتی داعش تغییر کرد و اندک اندک از یک جریان چریکی ـ تروریستی به سوی ارتشی نامنظم و حتی نیمه‌منظم حرکت کرد. از سال ۲۰۱۳ به بعد برخی عملیات نظامی داعش که عمدتا با فرماندهی نظامیان بلندپایه سابق رژیم صدام حسین صورت گرفت، حتی به خود رنگ و بوی ارتش منظم گرفت. مانند عملیات تسخیر موصل که با اعلام تاسیس «خلافت» همراه شد. داعش امروزه فقط در برخی مناطق بیرون از مرزهای خلافت به عملیات پارتیزانی یا انتحاری دست می‌زند و حملات این گروه عمدتا به شکل ارتشی نیمه‌منظم و همزمان بصورت «جنگ برق‌آسا» و شبیخون‌وار است، چون پیشاپیش با اقدامات بی‌رحمانه و خونین مانند سربریدن و غیره، زمینه وحشت و خوف روانی را فراهم و بقول معروف دل مخالفان را خالی کرده است. بیهوده نیست که چند صد داعشی می‌توانند هزاران نظامی عراق و ده‌ها هزار مردم عادی را از رمادی فراری بدهند. در ماجرای رمادی جنگ‌افزارهای سنگینی مانند تانک و توپ و موشک‌های مدرن که از طرف آمریکایی‌ها برای ارتش عراق گذاشته شده‌ بود به دست داعشی‌ها افتاد و این غنایم جنگی احتمالا روی روش‌های مبارزاتی داعش در آینده تاثیر بیشتری می‌گذارد و آن را به سوی ارتش منظم سوق می‌دهد. اگر «خلافت اسلامی» قادر شود خود را تثبیت و از حریم خود دفاع کند و در مرزهای سرزمینی خود مستقر گردد، می‌تواند آغاز تبدیل شدن داعشی‌ها به ارتشی واقعا منظم باشد. (مانند سال‌های آخر جنگ ویتنام که چریک‌های ویت‌کنگ‌ که زمانی پاپتی و از نظر تسلیحاتی ضعیف بودند، عملا از حالت پارتیزانی خارج شده بودند و با تسلیحات خوب و بصورت منظم و در ابعاد «دیویزیون» به پایگاه‌های ارتش آمریکا حمله می‌کردند). و این خود می‌تواند مقدمه تصادمات خونین در آینده و از جمله حمله ارتش داعش به ایران و رویارویی مستقیم داعش سنی (خلافت اسلامی) با داعش شیعه (جمهوری اسلامی) باشد.

      حذف
    3. تیرداد گرامی
      مطلب مفیدی نوشتید؛ ولی چون به جملات نخستین آن وفادار نماندید که گفتید در بارهٔ «اخبار قلّابی دبکا فایل» نظر بدهید؛ به خاطر «مستی و عرق خوری در جلسهٔ مسابقهٔ هوش و فراموش کردن موضوع». نمره تان صفر میشود و جایزه تان نیز «مالاسیده» است.

      حذف
  9. فکر نمیکنم دیگر کسی در این مسابقه شرکت کند؛ لذا آنچه را که میتوانستیم بیاموزیم را جمعبندی میکنم:

    ۱- نیروهای داعش در میان نیروهای طالبان افغانستان و پاکستان؛ به صورت خاموش فعالیت میکنند. در واقع گروههای سلفی جهادی افغانستان و پاکستان؛ هم منبع تغذیه و هم استتار داعش هستند.
    ۲- عقبهٔ فکری آنها ناسیونالیستی - اسلامی است (یعنی ایرانیان را حتی اگر به خاطر تشیّع نکشند؛ به خاطر ایرانی بودن خواهند کشت و یا اینکه ایرانیان باید برای سوّمین بار مسلمان شوند تا از مرگ نجات یابند).
    ۳- از دست رژیم ننگین انگلهای صفوی مسلک حاکم بر ایران؛ کاری ساخته نیست.
    ۴- گمان بر این است که از مسیری که شهرهای سُنّی نشین هستند؛ به درون ایران نفوذ کنند.
    ۵- داعش نیرویی نیست که پایه هایش بر «جنبش مردمی» استوار باشد؛ بلکه نیرویی «نظامی - امنیتی» است.
    ۶- داعش تا زمان حرکت؛ با چراغ خاموش عمل میکند و هنگامی که ظاهر میشود؛ حضور آنها را با «تسخیر خاک» و یا «تسخیر پادگانهای نظامی» میتوان دید. (یعنی زمانی که دیگر؛ کار از کار گذشته است).
    ۷- شیوهٔ نبرد داعش؛ جنگ و گریز چریکی برای ضربه زدن و فرار کردن نیست؛ بلکه آنها برای «تسخیر کردن و ماندن» می آیند.

    حال چند نکته را هم من اضافه میکنم:

    الف: مسیری که داعش برای ورود به ایران انتخاب خواهد کرد؛ باید به «مراکز نظامی» بسیار نزدیک باشد تا بتوانند با تسخیر مراکز نظامی مهمات و تسلیحات لازم برای حملات بعدی را بدست آورند؛ زیرا توانایی «اجستیک» برای نبردهای طولانی؛ از افغانستان و پاکستان به درون ایران را به خاطر کوهستانی بودن منطقه نخواهند داشت.
    ب: داعش نمیتواند با نیرویی کمتر از ۲ هزار نفر؛ حمله ای را به ایران آغاز کند که منجر به «تسخیر» بشود. داعش به چنین حماقتهایی دست نخواهد زد.
    پ: داعش برای آغاز حمله باید بسیار سریعتر از آنچه که در تسخیر موصل انجام داد؛ عمل کند.
    ت: پیش نیاز سازماندهی نیرو برای داعش؛ عدم درگیر شدن با نیروهای آمریکا و ناتو در افغانستان است.
    ج: داعش به عنوان پیش نیاز حمله به ایران؛ نیاز به سلولهای خفتهٔ مسلح به سلاح سبک و مواد منفجره؛ که برخی از آنها مسلح به تیربارهای سنگین باشند؛ دارد. این سلولهای خفته؛ تا زمان آغاز عملیات؛ باید مانند «گوسفندان مظلوم» عمل کنند.
    چ: داعش از دو نقطهٔ مرزی به طور همزمان حمله خواهد کرد. بلوچستان و خراسان.

    پاسخحذف
  10. به همين خيال باش ، بچه

    پاسخحذف
  11. کژدم گرامی به نظرم یکی از مهمترین گامهایی که داعش باید بردارد و شما در جمع بندی نهایی از نظر دوستان به انها اشاره کردید را باید همان سلولهای خفته مسلح و سازماندهی شده در مناطقی از خاک ایران دانست. به نظرم تنها راه موفق پیش روی داعش این است که بتواند در ایران و در یک منطقه سنی نشین ظاهر شود نه اینکه خارج از خارج از مرز به سمت مرز حرکت کند. برای این کار فعالیت و یارگیری در کانالهای امن دارد. به همین دلیل گروه جیش العدل شاید بتواند طرف خوبی برای معامله با داعشیان باشد
    اکبر

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اکبر گرامی
      حتی اگر جیش العدل هم اینکار را نکند؛ عدهٔ زیادی هستند که اینکار را خواهند نمود.

      حذف
  12. کژدم گرامی راه گم نکردم من مشتری هر روز وبلاگت هستم منتها بعضی وقتها سطح تحلیلها انقدر بالاست که دیگر مجالی برای اظهار نظر من باقی نمی ماند
    اکبر

    پاسخحذف
  13. با رود. در تآیید حرف شما در مورد اینکه اگر جیش العدل هم اینکار را(همکاری با داعش) نکند دیگران میکنند باید بگویم دوستی از ایران گزارش میداد که بعضی از مردم(از قشر متوسط تحت فشار) آنچنان نفرتی از حاکمیت در دل دارند که حمایت وهمکاری با داعش را بزبان میاورند ومیگویند داعشیها بیایند این زنازادگان را از بین ببرند اگر ما را هم میکشند به درک. اما این امام جمعه ها و علی شیره ای و خانواده اش را هم از بین ببرند.

    پاسخحذف