tag:blogger.com,1999:blog-7488008229600392449.post3428968373366787893..comments2024-03-20T17:55:51.264+03:30Comments on کژدم: هاگاکوره (آیین زندگی سامورایی)Kajdoumhttp://www.blogger.com/profile/08126250303639177143noreply@blogger.comBlogger8125tag:blogger.com,1999:blog-7488008229600392449.post-88159957673830331302015-05-29T23:39:59.723+04:302015-05-29T23:39:59.723+04:30ناشناس گرامی
سپاسگذارم. بسیار مفید خواهد افتاد.ناشناس گرامی<br />سپاسگذارم. بسیار مفید خواهد افتاد.Kajdoumhttps://www.blogger.com/profile/08126250303639177143noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7488008229600392449.post-15913410794371997332015-05-29T23:04:29.643+04:302015-05-29T23:04:29.643+04:30گزینگویههایی از کتاب هاگاکوره، کتاب سامورایی:
h...گزینگویههایی از کتاب هاگاکوره، کتاب سامورایی:<br /><br />https://fa.wikiquote.org/wiki/%DB%8C%D8%A7%D9%85%D8%A7%D9%85%D9%88%D8%AA%D9%88_%DA%86%D9%88%D9%86%D9%87%E2%80%8C%D8%AA%D9%88%D9%85%D9%88Anonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7488008229600392449.post-50016848717516820982014-06-11T15:33:18.004+04:302014-06-11T15:33:18.004+04:30آریوی گرامی
دقیقاً درست است. اگر دقت فرموده باشید ...آریوی گرامی<br />دقیقاً درست است. اگر دقت فرموده باشید در سلسله مقاله های «گفتگویی از نوع دیگر» ؛ دانشمندان و پژوهشگران را «شمن» نامیده ام.. شمن یعنی: بیننده به مفهوم «کسی که چیزهایی را میبیند که مردم عادی نمیبینند».Kajdoumhttps://www.blogger.com/profile/08126250303639177143noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7488008229600392449.post-58792419220054801572014-06-11T11:27:38.693+04:302014-06-11T11:27:38.693+04:30کژدم گرامی، اگر شیوۀ زندگی شمن از روی نشانهها باش...کژدم گرامی، اگر شیوۀ زندگی شمن از روی نشانهها باشد، پس چندان هم نباید شیوۀ فراموش شدهای باشد، در مراکز تحقیقاتی نیز بررسی روی نشانهها انجام میشود. آیا تفکر فردی که در چنین مکانی تحقیق میکند هنوز هم با شیوۀ تفکر یک شمن تفاوت دارد؟<br />آریوAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7488008229600392449.post-12639598184262862232014-06-10T18:38:29.765+04:302014-06-10T18:38:29.765+04:30آریو گرامی
هر خودکشی؛ خودکشی سامورایی نیست و به خو...آریو گرامی<br />هر خودکشی؛ خودکشی سامورایی نیست و به خوشبختی نیز از دیدگاه آیین سامورایی به نوع دیگری نگریسته میشود. موجود خوشبخت؛ موجودی است که به یک هدف و یا اهداف تعیین شده میرسد؛ اما به هدف نمیچسبد. زیرا آنچه که برای سامورایی مهم هست «مسیر طی شده» و «رسیدن به هدف» و «اندوخته های درونی» در این مسیر است. هدف میتواند وانهاده شود و یا بدون هیچ چشم داشتی به دیگران سپرده شود. من فکر نمیکنم برداشتی که این سریال تلویزیونی از «خودکشی سامورائی» ارائه میدهید درست باشد. کسی که زجر میکشد و نمیتواند زنجیرهای «زجر کشیدن» را پاره کند و به آرامش درون برسد؛ چه با خودکشی و چه بدون خودکشی؛ مثل یک سگ میمیرد (به ایرانیان نگاه کنید تا بفهمید که چه میگویم؛ چه اپوزیسیون پر مدعا و چه مردم ایران). من فکر میکنم که هنوز این آیین برای ایرانیان ناملموس است.<br />اما در رابطه با پرسش دوم؛ نشانه ها بسیار معمولی هستند و شاید هم از نظر بعضی ها «خرافی» به نظر آیند. اگر در یک اتوبوس شهری مسافرت میکنید ناگهان در یک نقطهٔ مهین تنها کسی که عطسه میکند یک شمن باشد؛ به این فکر خواهد افتاد که چیزی در اینجاست که او را به عطسه واداشته است. اگر این عطسه در همان نقطه به طور متوالی تکرار شود شمن کالاً مطمئن میشود که چیزی غیر عادی یا در بیرون و یا در درون او موجب تولید عطسه میشود. اگر ۲۰۰ سال پیش آن شمن داستان عطسه اش را برای کسی تعریف میکرد و طرف شنوندهٔ داستان حتی اگر یک ماتریالیست بود؛ به او میگفت که نتیجهٔ تلقین است و یا یک خرافه. اما شمن به عنوان یک موجود جستجوگر اینرا به عنوان یک تجربهٔ شخصی کنار نمیگذارد. شمنها بعدها دریافتند که این عطسه به دلیل «رایحه» و «حساسیت فیزیکی» آن شخص بوده است.حساسیت حتی میتواند به مرگ ناگهانی نیز منجر شود. اکنون مردم به این مسئله فکر نمیکنند و اگر هم چنین اتفاقی بیفتد به سادگی و بدون آنکه واقعاً فهمیده باشند میگویند «حساسیت است»؛ اما ذهن شمن همچنان درگیر آن است که این «تائو» را ببیند و راز آنرا کشف کند. اینکه به دیگران نیز بگوید و یا نگوید موضوع دیگریست.<br />اما در پرسش خود دو نوع نشانه ها را مطرح نمودیه اید که در آیین شمنی به آنها توجه میشود.Kajdoumhttps://www.blogger.com/profile/08126250303639177143noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7488008229600392449.post-29325841503785832122014-06-09T19:59:24.782+04:302014-06-09T19:59:24.782+04:30کژدم گرامی، با سپاس از این که این بحث را گشودید، و...کژدم گرامی، با سپاس از این که این بحث را گشودید، ولی با نگاهی از دید یک ناظر معمولی به فرهنگی که در حال حاضر در ژاپن تبلیغ میشود، شاید فرد را به این نتیجه میرساند که در خود ژاپن این نوع نگاه به مرگ نقد گشته است، شاید یکی از سریالهای مشهوری که تمام ایرانیها با آن آشنا هستند، سریالی بود که در ایران با نام سالهای دور از خانه معروف شد جزو اولین تلاشها در این راه بود که در آن همسر اوشین پس از شکست دست به خودکشی میزند، ولی خود او به تلاش ادامه میدهد و موفق به خوشبخت کردن فرزندانش میگردد که در این سریال خودکشی همسر او که براساس آموزههای سامورایی است، احساس بسیار بدی در بیننده نسبت باو ایجاد میکند.<br /><br />منظور از نشانهها چیست؟ آیا یک شمن دنبال هدفی است که به دنبال نشانه برای آن میگردد یا منظور از آن مشاهدۀ علائمی از وقوع یک رخداد میباشد؟<br />آریوAnonymousnoreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7488008229600392449.post-71650174466264759792014-06-09T13:31:40.196+04:302014-06-09T13:31:40.196+04:30بهروز گرامی؛ درود بر شما
مشتاقانه منتظر ترجمهٔ شم...بهروز گرامی؛ درود بر شما<br /><br />مشتاقانه منتظر ترجمهٔ شما هستم و همزمان خود نیز تلاش دارم که این اثر را به زبان پارسی ترجمه کنم. اما ترجمهٔ من از ارزش ترجمهٔ شما نخواهد کاست و آنرا نیز منتشر خواهم نمود تا آنانکه جویای راه هستند؛ با راه آشنایی بهتری پیدا کنند.<br />سربلند و پیروز باشیدKajdoumhttps://www.blogger.com/profile/08126250303639177143noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-7488008229600392449.post-48491442909755291552014-06-09T12:08:03.505+04:302014-06-09T12:08:03.505+04:30کژدم جان درود بر شما
به نکات درستی اشاره کردید که ...کژدم جان درود بر شما<br />به نکات درستی اشاره کردید که من هم با آنها در ترجمه درگیر بودم. امیدوارم بتوانم هر چه سریعتر یک نسخه اولیه از ترجمه این کار خدمت شما ارائه کنم و قطعا نیازمند یاری شما در راستای ویرایش آن هستم. با سپاس فراوان از شما<br />بهروز ایرانیAnonymousnoreply@blogger.com