۱۳۸۹ مرداد ۱۴, پنجشنبه

چند خطی در باره سازماندهی (2)

چند خطی در باره سازماندهی (2)

به طور طبیعی، زمانی که از سازماندهی گروههای مبارزاتی بر علیه حکومتهای کثیفی مانند رژیم جمهوری اسلامی سخن به میان می آید، اولین مسئله ای که به ذهن مبارزان میرسد ، مبارزه مخفیانه است. بدین معنی که به خاطر شرایط پلیسی و امنیتی حاکم بر جامعه ، برای حفظ امنیت گروههای مبارز و ادامه مبارزه باید به صورتی کاملا ناشناخته و به دور از چشم و آنتنهای اطلاعاتی رژیم حرکت کرد و به کلامی دیگر باید مخفی شد.
بالطبع هیچکس نمیتواند به لحاظ موجودیت فیزیکی از نظرها پنهان شود ( مثل غایب شدن امام زمان "مهدی" در چاه مستراح جمکران )، لذا تنها میتوان هویت مبارزاتی و ارتباطات گروهی و یا حزبی و سازمانی خود را مخفی داشت، پس این سوال پیش می آید که پنهان کردن هویت مبارزاتی و ارتباطات از چه راههایی میتواند امکان پذیر گردد؟ پاسخی که گروههای چریکی پیش از سال 57 و حتی پس از سال 57 تا 62 برای این سوال داشتند تشکل به صورت تیمهای عملیاتی بود که در خانه های تیمی زندگی میکردند و این تیمها متشکل از مبارزین حرفه ای بود که از محیط زندگی طبیعی از قبیل خانواده و محیط کار جدا شده و تحت آموزشهای خاصی قرار گرفته و تحت هاله شدید امنیتی که چه بسا بخش مهمی از آنرا تخیلات پلیسی تشکیل میداد در خانه های تیمی جای میگرفتند.
از اینکه از این مبارزین به عنوان مبارزین حرفه ای یاد میکنم دچار اشتباه نشوید و فکر نکنید که مثلا اعضای سازمان چریکهای فدایی و یا مجاهدین کماندوهای بسیار کارکشته ای بودند، بلکه مبارز حرفه ای به کسی اطلاق میشود که تمامی وقتش را به مبارزه اهدا میکند و تخصصهای فرد بستگی کامل به نوع آموزشها و هوش و تواناییهای فردی دارد. برای مثال میتوانید کادرهای ارتش را در نظر بگیرید که در استخدام ارتش هستند و هرکدام در نیرو و لشکر وگردان و.... مشخصی فعالیت میکنند که دارای حوزه وظایف مشخص و حوزه حقوق اداری مشخص و در آمد ماهیانه مشخصی هستند که آنها را افراد حرفه ای مینامند ، ولی این بستگی به تک تک این افراد دارد که چقدر توانسته اند از آموزشهای داده شده در زمان کادر پروری ، بهره لازم را برده باشند که به اینگونه بهره مندی تخصص گفته میشود. لذا حرفه ای بودن دلیل بر داشتن تخصص های بالا نیست.

نقاط قوت سازماندهی تیمی حرفه ای

1- تمامی اعضای تیم 24 ساعته و پیوسته در اختیار مبارزه بوده و میتوانند و باید تمامی وقت خود را در اختیار آموزش و تمرین و مبارزه قرار دهند.
2- اعضای تیم فارغ از هرگونه در گیری فکری مربوط به خارج از حیطه مبارزه هستند و تمرکز بهتری دارند.

نقاط ضعف سازماندهی تیمی حرفه ای

1- تیم میتواند به سادگی مورد سوء ظن همسایگان قرار گیرد و لو برود. این امر بستگی به احساس نا امنی دارد که از طرف همسایگان احساس شود و لازم هم نیست که همسایه شما حتما از مزدوران رژیم باشد.
2- اعضای تیم از زمان ناپدید شدن از روند عادی زندگی خود مورد سوء ظن قرار گرفته و چه بسا مورد تعقیب اطلاعاتی نامحسوس قرار گیرند.
3- اعضای تیم به خاطر خروج از روند زندگی عادی از جامعه جدا شده و در ارتباطات اجتماعی خود به خاطر غیر طبیعی بودن آن دچار وسواس امنیتی گشته و چه بسا آنرا به صفر برسانند و در نتیجه به افرادی ایزوله شده تبدیل گردند.
4- اعضای تیم به خاطر زندگی غیر طبیعی و ارتباطات محدود به اعضای تیم خود در طولانی مدت در خطر ناهنجاریهای روانی قرار میگیرند، از قبیل ناهنجاریهای عاطفی و جنسی و احساس تنهایی.
5- اعضای تیم معمولا مجبور به ترک شهر خود هستند تا در جایی دیگر با هویتی ساختگی به زندگی مبارزاتی خود ادامه دهند و همیشه باید دست به عصا باشند و از هرگونه ارتباطی که بتواند آنها را زیر سوال ببرد پرهیز کنند.

سازمانهای چریکی مثل سازمان چریکهای فدایی خلق و مجاهین خلق از این ناهنجاریها رنج میبردند هرکدام شیوه خاصی را برای کم کردن اثرات این ناهنجاریها ابداع کردند، به عنوان مثال ازدواج های سازمانی و یا خانه های تیمی کاملا مردانه از این قبیل راهها بودند و در صورت ممکن و داشتن افراد مسن تر میتوانستند اعضای تیم را به صورت خانواده شکل دهند که متاسفانه کارآیی چندانی نداشت. تصور کنید که کسی پدر شماست که در حقیقت نیست و کسی مادر و یا خواهر شماست که واقعیت عینی ندارد. از سوی دیگر این افراد هیچ فعالیت اجتماعی ندارند و اکثر وقتشان به بطالت میگذرد و اگر به تاریخچه ای دو سازمان مذکور نگاه کنید خواهید دید که قادر به عملیاتهای مداوم نبودند و تعداد عملیاتهای آنها از زمان آغاز تا فروپاشی شاید به سه عملیات در سال هم نرسد. لذا تمامی عملیاتهای نظامی ای سازمانها فقط جنبه تهییجی داشته و تهی از هرگونه ارزش نظامی بود.

در بخش اول از گروههایی سخن گفتم که به طور بسیار طبیعی سازمان می یابند، حال به نقاط ضعف و قوت آن میپردازم :

نقاط قوت گروههای سازمان یافته طبیعی :

1- اعضای گروه در محیط زندگی طبیعی قرار دارند و کافی است که طبیعی رفتار کنند و نیازی به نقش بازی کردن ندارند.
2- اعضای تیم با همدیگر روابط کاری و یا حرفه ای شناخته شده و قانونی دارند و لزومی به پنهان کردن روابط خود ندارند و تنها چیزی که باید مخفی نگاه داشته شود لایه های مخفی و واقعی روابط است ونه شکل سطحی آن.
3- اعضای تیم قدرت ارتباط گیری و گسترش روابط خود را دارند و میتوانند در همان بستر و یا بسترهای اجتماعی همسان دیگری اقدام به یار گیری و یا آفریدن امکانات بالقوه و بالفعل حاشیه ای نمایند.
4- اعضای گروه از جامعه نبریده اند و در جریان اتفاقات جاری جامعه قرار دارند و میتوانند در سازماندهی و سمت و سو دادن به آنها سهیم باشند.

نقاط ضعف گروههای سازمان یافته طبیعی :

1- این نوع از گروهها زمان زیادی را باید صرف کار کردن و یا فعالیتهای تخصصی نمایند و نمیتوانند آنگونه که باید، از آموزشهای مبارزاتی بهره ببرند و چه بسا باید زمان بسیار بیشتری برای کسب تجارب مبارزاتی صرف نمایند.
2- اینگونه گروهها باید جاها و مکانهایی را برای جمع آوری و مخفی کردن امکانات خود تهیه کنند و به شکلی از اشکال آنرا طبیعی جلوه دهند.

در هر صورت اعضای هر دو نوع از سازماندهی باید از در گیر شدن با مسائل غیر مرتبط دوری جویند و در صورت دستگیر شدن خطرات همسان خواهد بود و امنیت سایر اعضای گروه بستگی به فرد دستگیر شده خواهد داشت.

مسائل امنیتی :

چه یک تیم حرفه ای و چه یک گروه سازمان یافته طبیعی باید مسائل امنیتی خاصی را رعایت کرده و همچنین برای زمان خطر نیز برنامه ریزی نمایند تا در صورت لو رفتن و یا شناسایی شدن یکی از افراد، تیم و یا گروه را از آسیب دیدن محفوظ دارند. البته مطالبی که در زیر می آید تمامی آن چیزی نیست که گروه و یا تیم شما را صد در صد مصون دارد بلکه شیوه های ابتکاری و پیچیده میتواند نیرو های دشمن را دچار گیجی و گمراهی نماید.

1- تیم یا گروه باید پوشش مناسب قانونی و اجتماعی داشته باشد و تا حد امکان تمامی ارتباطات در همان بستر طبیعی انجام گیرد.
2- در تمامی اشکال و انواع جابجایی ،اعضای تیم یا گروه باید همیشه در حال اجرای عملیات ضد تعقیب باشند و مراقب افرادی که در پشت سر و یا آنسوی خیابان و یا در مقابل آنها در حرکت هستند باشند تا از تعقیب و مراقبتهای حلقه ای و یا زنجیره ای در امان باشند.
الف : تعقیب و مراقبت حلقه ای به آن نوع از تعقیب و مراقبتها اطلاق میشود که در آن سوژه را از دو و یا سه سو در حلقه محاصره ای طبیعی قرار میدهند و هماهنگ با سوژه حرکت مینمایند و در مورد پیشرفته تر در مکانهای مختلف افراد حلقه عوض میشوند تا سوژه را دچار گمراهی نمایند.
ب : تعقیب و مراقبت زنجیره ای به صورت تک نفره انجام میگیرد و این فرد در جاهای معینی جای خود را به فرد دیگری میدهد تا شک و تردید مورد تعقیب قرار گرفتن را از میان ببرد.
کنترل گاه بگاه و پیوسته افراد پشت سر و پیش رو و موازی و استفاده از حرکتهای ناگهانی و ابتکاری میتواند شما را از مخمصه احتمالی بیرون آورد و یا حد اقل آگاه نماید و اگر متوجه شوید که مورد تعقیب قرار گرفته اید نباید با افراد گروه به صورت حضوری ملاقات کنید و با تلاش به طبیعی جلوه دادن وضعیت خود به افراد گروه اطلاع دهید که عنصر سوخته هستید تا بقیه بتوانند قبل از دستگیری شما از مهلکه فرار نمایند، چون بعد از دستگیری ممکن است دیر باشد.

3- خبر سلامتی قبل از اجرای قرار ملاقات فیزیکی و یا الکترونیکی از قبیل تلفن و یا ایمیل باید حتما انجام شود و بهترین خبر سلامتی استفاده از جملات بسیار منطقی و طبیعی است که برای شنونده مورد نظر شما مفهوم امنیت و یا نا امنی را برساند، اما برای دیگران کاملا معمولی جلوه کند.
4- نزدیک شدن به محل قرار و مطالعه محل قرار قبل از ملاقات و نزدیک شدن سایه وار و غافلگیرانه به فرد مورد نظر، از نکات مهم دیگر اجرای قرار میباشد. همچنین اگر متوجه شده اید که تحت تعقیب بوده اید و به محل قرار هم نزدیک شده اید با یک حرکت نمایشی میتوانید یار خود را از وضعیت خود آگاه کنید تا به شما نزدیک نشود و با خونسردی از کنار شما بگذرد و یا خود را با خونسردی از محل دور نماید و شما نیز با کش و قوس دادن راهپیمایی به یار خود زمان لازم برای دور شدن از خطر را بدهید و به آرامی و به طور طبیعی به سینما و یا پارک و یا بازار و یا جاهای شلوغ رفته و خرید نمایید و از انظار دور شوید ( البته تمامی اینها بستگی به موقعیت موجود دارد و ارائه روشها تنها برای باز کردن ذهن یاران میباشد و وحی منزل نیست).
5- باید در نظر داشته باشید که شیوه اجرای قرار و فرار از تعقیب و مراقبت احتمالی دشمن، نوعی از کار اطلاعاتی و ضد اطلاعاتی ( انگار آفرینی ) برای حفظ امنیت خود و گروه است.
6- شهر شناسی تا حد بدست آوردن حس تشخیص موقعیت جغرافیایی بسیار ضروری میباشد.

اگر یاران مبارز توجه کنند میبینند که اکنون عضوگیری برای بسیج وسپاه وارد مرحله جدیدی شده است که میتوان آنرا مرحله بی اعتمادی نام نهاد و به قول یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران قواطان اسلامی، دیگر نمیتوانند به هر عنصری اجازه ورود بدهند، که این نشانگر سقوط و عقب نشینی آشکار و به تله افتادن حکومت اسامگرایان است و آنانی که تا دیروز فکر میکردند مثل ماهی در آب هستند میبینند که آب خشکیده است و پس مانده آنهم چنان شور است که قابلیت امید به حیات طولانی بستن به آنرا از دست داده است و در واقع این رجاله ها کم کم دارند به یک گروهک ایزوله شده و یک فرقه کوچک تبدیل میشوند و اگر در فرداهای بسیار نزدیک مشاهده نمودید که به اراذل و اوباش چسبیده اند نباید شگفت زده شوید و باید بدانید که دشمن به گوشه خزیده است و اکنون زمان ذبح آنها سر رسیده است. در شرایط کنونی عضو گیری برای ارگانهای سرکوب رژیم بسیار سخت شده و به حالت تدافعی و انفعالی افتاده اند.

در بخش سوم سعی خواهم کرد تا درباره طراحی عملیاتی و ارتباط آن با سازماندهی و مسائل امنیتی سخن بگویم.

پیروز و پاینده باشید

پاینده ایران – برقرار باد آیین ریشه ای – کوبنده تندر

کژدم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر