۱۳۹۵ تیر ۲۷, یکشنبه

کودتای نظامی در ترکیه و «واقعیتهای هولناک»

در سالهای اخیر شاهد افشاگریهایی کمر شکن در رابطه با فساد مالی حزب «عدالت و توسعه» و فساد گستردهٔ مالی خانوادهٔ «اردوغان» بودیم و دیدیم که چه به آسانی از طرف مردم ترکیه؛ حتّی به پشیزی خریده نشدند. دیروز شاهد کودتای نظامی از طرف همان کسانی بودیم که راه چارهٔ نهایی را در «اقدام نظامی» دیدند و سالهای سال برای این اقدام نظامی طرح ریزی کرده و دیروز دست به کودتای نظامی زدند که به شکست انجامید.
اگر این دو حادثهٔ بزرگ  (افشاگری و کودتا)  در ۴۰ سال پیش انجام میشد؛ «افشاگران و کودتاگران» به قهرمانان ملّی تبدیل میشدند. امّا در روزهای آینده خواهیم دید که «دزدان و خائنین اخوان المسلمینی حاکم بر ترکیه»؛ کودتاگران و افشاگران خیانتهای خود را به عنوان «خائنین» محاکمه خواهند کرد.
به موازات همین ماجراها؛ در ایران نیز با همین پدیده روبرو هستیم و در برزیل نیز همین پدیده به نوعی دیگر در جریان است.
در آمریکا نیز آنهایی که تصمیم گرفته اند به هیلاری کلینتون رأی بدهند؛ به همین بیماری دچار هستند و با اینکه میدانند هیلاری کلینتون و خانوادهٔ کلینتون؛ یک مجموعهٔ خائن و فاسد هستند؛ باز هم میخواهند به او رأی بدهند و حتّی «برنی سندرز» کمونیست نیز که در تمامی مبارزات انتخاباتی خود بر فساد خانوادهٔ کلینتون و فساد سیستم حاکم بر آمریکا سخنرانیهای غرّایی انجام میداد و هیلاری کلینتون را یکی از مهندسین فساد مینامید؛ اکنون حاضر است به یک زن فاسد و ادامه و تعمیق سیستم فاسد رأی بدهد و از هواداران فریب خوردهٔ خود میخواهد که به او رأی بدهند.
براستی ما در چه  دنیایی زندگی میکنیم؟ پاسخ این است که ما در دنیایی زندگی میکنیم که همهٔ آنچه که زمانی به «شرافت و وجدان» معروف بود در حال مرگ است و نمونهٔ بارز آنرا در چند ماه نخست آغاز به کار «امام حسن بنفش» شاهد بودیم که توده های بزرگی از ساکنین ایران چگونه بر سر «سبد غذایی»؛ مانند حیوانات درنده به جان هم افتادند و نشان دادند که به هیچ اصلی از اصول «شرافت انسانی» پایبند نیستند (نمیتوانم بفهمم که کدامین احمقی میتواند به این موجودات برای ساختن فردایی روشن؛ اتکا کند؟). در واقع ما در دورانی زندگی میکنیم که «شکمهای گرسنه»؛ «غذا» را بر «شرافت انسانی» ترجیح میدهند. این همان شرافتی است که «خمینی سگ تبار» وعده داده بود.
اینهمه؛ تنها آغاز راه جدیدی است که بخش عظیمی از آنچه که «انسانها» نامیده میشوند؛ آغاز کرده اند و در آیندهٔ نه چندان دور شاهد فجایع بیشتری خواهیم بود.
آنهایی که در ترکیه به دفاع از «اردوغان فاسد» به خیابانها ریختند؛ نشان دادند که به حفظ شرایط کنونی راضی بوده و از آیندهٔ نامشخص هراسناک هستند. امّا از آنچه که به خاطر وجود همین حاکمیت؛ در آیندهٔ نه چندان دور و چه بسا بسیار نزدیک بر سرشان خواهد آمد؛ آگاهی ندارند. اگر ناسیونالیسم آمریکایی به پیروزی برسد؛ حکومت اخوان المسلمینی ترکیهٔ عثمانی؛ یکی از مراکزی خواهد بود که به شدّت تحت فشار قرار خواهد گرفت. اروپا نیز تحت فشار قرار خواهد گرفت و نتیجهٔ این فشارها فرو ریزی مهره های دومینویی خواهد بود که توسط «گلوبالیستها» چیده شده است و ترکیهٔ عثمانی راه پیش و پس نخواهد داشت و رفتن به زیر سیطرهٔ روسیه و یا چین؛ هیچ یک از دردهای بیدرمان آنها را التیام نخواهد داد. زیرا اقتصاد چین نیازی به «فیندیق ازمسی» ندارد.
بازتعریف «پیمان اتلانتیک شمالی» (ناتو)؛ یکی از مسائل مهمّی است که جنبش ناسیونالیستی آمریکا در صورت پیروزی بر روی میز خواهد گذاشت و نخستین حکومتی که تحت فشار قرار خواهد گرفت؛ حکومت اخوان المسلمینی ترکیه است و باید به پرسشهای بسیاری پاسخ دهد و در غیر اینصورت چه بسا از ناتو اخراج شود و غرب را نه به عنوان «گاو شیر ده» بلکه به عنوان دشمن در برابر خود ببیند. در واقع ترکهای عثمانی که با تجربهٔ زندگی فقر زده در ۴۰ سال پیش آشنا هستند؛ اکنون داراییهای بسیاری دارند که میتوانند از دست بدهند و حماقت محافظه کارانه در رابطه با حفظ وضعیت موجود توسط مردم ترکیه؛ زیربنای «از دست دادنهای بزرگ» در آینده خواهد بود.

کژدم

۵۷ نظر:

  1. درود و سپاس بر شما
    مثل همیشه عالی و همواره یک قدم ذهنی جلوتر.

    در واقع ما در دورانی زندگی میکنیم که «شکمهای گرسنه»؛ «غذا» را بر «شرافت انسانی» ترجیح میدهند

    پیش به سوی بازیافت ارزش ها (کهن و مدرن یکجا) و تولید محصولی شیک با رنگ و لعابی دلفریب

    پاسخحذف
  2. در تحلیل وقایع ترکیه باید به گرایش های ملت، دولت و نیروهای مسلح ترکیه توجه کنیم.

    ملت و به تبع آن دولت ترکیه که با آرای این ملت روی کار امده است اسلام گرا هستند و از اندیشه ها سکولار اتا تورک دور شده اند اما ارتش ترکیه با توجه به عضویت ترکیه در ناتو و همکاری ها و ارتباطات گسترده با غرب خصوصا ایالات متحده، ماهیت سکولار خود را حفظ کرده و این امکان را فراهم کرده همچنان از کمک های فنی و تکنولوژیک امریکا استفاده کند در غیر این صورت تبدیل ارتش ترکیه به یک ارتش اسلامی، بزرگترین تهدید را برای اروپا فراهم می کند.

    این روند اسلام گرایی و کودتای ارتش گسل عظیمی را در ترکیه نمایان می سازد و ریسک سرمایه گذاری در ان را افزایش می دهد بنابراین نباید انتظار داشت تا تعیین تکلیف نهایی، اقتصاد این کشور روزهای خوشی ببیند.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ناشناس گرامی
      بخشی از سخنان شما در رابطه با وجود شکاف میان دولت و ارتش درست است؛ امّا تبدیل ارتش ترکیه به یک ارتش اسلامی؛ شبیه یک آرزوی افسانه ای است.

      حذف
  3. اکنون این نظریه مطرح شده است که اساساً کودتایی در کار نبوده است و همهٔ این ماجرا نمایشنامه بوده است که توسط اتاقهای فکری اردوغان طراحی و اجرا شده است. گفته میشود که به سربازان و برخی افسران گفته شده بود که در حال اجرای یک مانور نظامی هستند.
    این نظریه میگوید که دلیل اجرای این نمایشنامهٔ بزرگ؛ دستگیری و سرکوب گستردهٔ مخالفان و سپس تغییر سیستم پارلمانی به ریاست جمهوری است.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. صاحبان این نظریه؛ گفتگوی تلفنی فوری اردوغان با آقای ولادیمیر پوتین و تعیین قرار ملاقات در کرملین را نشانهٔ دیگری از نمایشی بودن کودتا میدانند و اردوغان میخواهد با این حرکت اروپا را با نزدیک شدن به مسکو؛ تهدید کند؛ تا سکوت کنند.
      تلاشهای اخیر اردوغان برای نزدیک شدن به کشورهایی که با آنها اختلافات سنگینی داشت و اکنون در جستجوی بازار برای محصولات خویش در آن کشورها است؛ این نظریه را تقویت میکند. به این معنی که اگر حکومت اردوغان مورد تحریم قرار گیرد؛ بتواند از بازارهای کشورهای عربی سود ببرد.

      حذف
    2. خیلی جالبه. پارلمان ترکیه چند هفته قبل از کودتا، قانون مصونیت قضایی نیروهای مسلح رو تصویب کرده بود.

      متن خبر:
      «پارلمان ترکیه مصونیت قضایی نیروهای مسلح این کشور را تصویب کرد
      به گزارش شبکه تلویزیونی المیادین، مجلس ترکیه که چند ماه پیش، مصونیت قضایی نمایندگان را لغو کرد، به نیروهای مسلح این کشور که در عملیات نظامی مشارکت دارند، مصونیت قضایی داد. 
      قانون جدید اختیارات گسترده ای به ارتش ترکیه می دهد. براساس قانون جدید، پیگرد قضایی نظامیان ارتش ترکیه فقط با اجازه فرمانده کل نیروهای مسلح یا فرمانده ارتش این کشور امکان پذیر است. 
      این قانون با عطف به ماسبق تصویب شد و نظامیان ترکیه ای را که در عملیات یکسال گذشته مشارکت داشته اند، شامل می شود. 
      قانون جدید همچنین به فرماندهان نظامی ارتش ترکیه اجازه می دهد تا مجوز بازرسی صادر کنند.»
      منبع: خبرگزاری صدا و سیما
      کد خبر: ۱۱۸۸۸۶۶
      تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۷

      حذف
    3. ناشناس گرامی
      این قانون مربوط به نظامیانی که در عملیاتهای نظامی شرکت میکنند میباشد و احتمالاً برای نظامیانی که با پ.ک.ک درگیر هستند طراحی شده است.

      منظور من از انتشار «نظریهٔ قلّابی بودن کودتا» تنها برای داشتن یک دید وسیعتر برای دیدن این ماجرا است.
      این نظریه با اینکه به پارامترهایی اشاره میکند؛ امّا از استخوان بندی محکمی برخوردار نیست و با وصله پینه کردن چند پارامتر نمیتوان درستی آنرا مستند نمود. امّا به هر حال این نظریه در حال انتشار در میان مردم ترکیه است.

      امّا یک مسئله واقعیت دارد و آن اینکه: بسیاری از مقامات آمریکایی که طرفدار دونالد ترامپ هستند؛ حکومت اردوغان را یک حکومت فاشیستی و یکی از تولیدکنندگان و صادر کنندگان آنچه که «تروریسم اسلامی» نامیده میشود میدانند و برای این امر اسناد زیادی در دست دارند و برخورد سخت با اردوغان را پیشنهاد میکنند. در صورت پیروزی جنبش ناسیونالیستی آمریکا؛ کلاه اردوغان پَسِ معرکه خواهد بود. شاید نزدیک شدن اردوغان به روسیه و پیشنهاد آشتی با بشار اسد و رهبران مصر و همچنین اسرائیل نیز به خاطر وحشت از پیروزی جنبش ناسیونالیستی آمریکا باشد (احتمال قوی). امّا حرکات اردوغان نشان میدهد که ترس آنها از پیروزی جنبش ناسیونالیستی آمریکا بر اساس احتمالات بنا نشده است و پیروزی جنبش ناسیونالیستی آمریکا را حتمی میدانند.

      حذف
  4. بنا به گزارش رویترز؛ دو جنگندهٔ F-16 متعلّق به نیروهای کودتا؛ هواپیمای حامل اردوغان را در اوج کودتا؛ در دید خود داشته اند؛ ولی به طور اسرار آمیزی به آن شلیک نکرده اند.

    http://www.reuters.com/article/us-turkey-security-plot-insight-idUSKCN0ZX0Q9

    پاسخحذف
  5. خوانندگان گرامی
    آیا تا به حال توجّه کرده اید که چند بار شنیده اید که:

    - طالبان حمله کرد .... و حملهٔ طالبان دفع شد؟
    - سکینه به مرخصی رفت و میرقاسم دستگیر شد؟ میرقاسم اعتصاب غذا کرد و به مرخصی رفت ...سکینه دوباره دستگیر شد؟!!!!!

    راستی چند هزاربار باید این خبرها را بشنوید و بالاخره از خود بپرسید:

    یا بشاش توش بِره .... یا کاری بکن کارستان.
    این ماجراها مرا به یاد سریال تلویزیونی «روزهای زندگی» می اندازد.
    فرانتس کافکا و صادق هدایت (هر دوتایشان یک پوخ بودند) به خاطر این «تکرار».... خودکشی کردند.
    چیزی تازه... هوایی تازه ... خبری تازه ...

    پاسخحذف
  6. امام حسن بنفش گفته است که همهٔ مان مادر جنده های دُزد هستیم.

    http://www.radiofarda.com/a/f35_rouhani_sallariers_kermanshah_speech/27864393.html

    پاسخحذف
  7. کژدم گرامی
    عکس؛ قاتلی که سرباز ارتش ترکیه را سر بُرید
    مخالفان دولت اسلامگرای اردوغان هویت قاتلی که در شب کودتا، یک سرباز ارتش ترکیه را سربرید، افشا کردند. در این پیام آمده است: مرد ریش داری که یک سرباز ارتش ترکیه را در برابر دوربین ها سر برید، شهروند ترک نبود. این شخص، یک اسلامگرای سوری است. هدف اردوغان در شب کودتا از ظهور در برابر دوربین ها از طریق اسکایپ، فراخواندنِ مردم به خیابان ها نبود، بلکه برای یاری خواستن از گروههای اسلامگرای سوری بود تا سربازان ارتش ترکیه را بکشند و این نخستین بار در تاریخ است که یک رئیس جمهور، از تروریست ها کمک می طلبد تا ارتش کشورش را تحقیر کنند. در پیام مخالفان دولت ترکیه همچنین آمده است: تشکیلات نظامی ترکیه، آتشی زیر خاکستر است و هیچ گاه نخواهد پذیرفت که فرزندان ارتش، برای توجیه جایگاه رئیس جمهور، کشته شوند.
    http://www.iranpressnews.com/source/198972.htm
    «محسن»

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. محسن گرامی
      نظریهٔ قلّابی بودن کودتا کاملاً منتفی است و دلایل شکست کودتا را نمیتوان به حساب قلّابی بودن آن گذاشت. بلکه ضعف کودتاگران را میرساند که عزمشان جزم نبوده و از ضعفهای درونی داشته است.
      امّا با توجه به گستردگی دستگیریها و اخراجها؛ میتوان گفت که بحرانهای بزرگتری در انتظار ترکیهٔ عثمانی است.
      در روزهای آینده اردوغان اخوان المسلمینی و هوادارانش با یک مشکل استراتژیک روبرو خواهند شد که «بازتعریف رابطهٔ ترکیه با تمدّن غرب» است. هرچند که اردوغان مایل است که تعریف موجود بر سر جای خود بماند؛ امّا این تمدّن غربی است که «بازتعریف روابط با ترکهای عثمانی» را مدّ نظر قرار خواهد داد.
      مهم نیست که ارتش ترکیه دومین ارتش پر حجم در ناتو است. مهم این است که بستن درهای اقتصادی به روی ترکیه؛ میتواند نه تنها ترکیه را به خاک سیاه بنشاند؛ بلکه به کانون جنگ داخلی تبدیل کند.
      ترکهای عثمانی؛ پروژه های زیادی دارند که نیمه کاره است و جمعیت زیادی دارند که نیاز به نان دارد. اگر راهها بسته شوند؛ ترکهای عثمانی به «همحواری» روی خواهند آورد.
      حکومت ترکهای عثمانی اکنون ۲ دشمن دارد:
      ۱- گلوبالیستها؛ که از بازیهای چندگانهٔ اردوغان خسته شده اند و به شیوهٔ اوباما در صدد تضعیف او برخواهند آمد.
      ۲- «ناسیونالیستهای اروپایی» و آمریکایی؛ که خواهان سرنگونی رژیم اردوغان هستند و انگشت اتهام انتقال عمدی داعشی ها به اروپا و آمریکا زیر پوشش پناهندگان سوریه به سوی اردوغان نشانه رفته است.
      اوباشان حاکم بر قطر نیز هیچ پوخی نیستند و با یک نگاه چپ؛ شلوارشان را خیس میکنند.

      مطالعهٔ عمیق تر شدن بحران کنونی ترکیه؛ خالی از لطف نخواهد بود.

      حذف
  8. کژدم جان هر چه گفتی در باره بحران آب این بوزینه های اشغالگ ایران نفهمیدن. این سد علی روسی و شامپانزه مموتی چنان اکو سیستم ایران رو نابود کردند.که اگه اینا بمونند . مردم بدون آب تا چند سال دیگه ضمن شورش همگانی حتی بچه های شیرخوره اینارو تکه پاره میکنند. این احمقهای حسین تبار بزار تو سرشون بزنند تا مادرشون بفاک بره. بجهنم. حالا این جاکش خرفت هی بگه جمعیت را 200 میلیون کنید. روز پی دی و یا انتقام میرسه. تخمین میزنم 4 یا 5 میلیون از این دیوسهای رژیم توسط مردم سقط بشن .اما فایده ای نداره و دیگر آبی نیست که کوفت کنند و برای حسین کونشونو پاره کنند. قسمتی از زر زدنهای کلانتری یکی از جاکشهای سابق رژیم .دست های پنهان در کویرشدن ایران
    در حالیکه بحران آب در ایران بسیار جدی است و پیش بینی ها حاکی از خشکسالی ایران در کمتر از ۲۵ سال دیگر است اما مسوولان همچنان در گیر و دار تخصیص بودجه قرار دارند.
    پارسینه: آنطور که کارشناسان می گویند ادامه روند فعلی میدریت مصرف آب به همراه خشکسالی حاکم ده در کشور طی ۳۰ سال آینده ایران را به کویر بدل می کند.

    وزیر پیشین کشاورزی با تاکید بر این که از "وقوع بحران" حرف می‌زند، افزود: «زندگی ملت در حال تهدید است.»
    کلانتری معتقد است كویر در ایران در حال گسترش است، وی هشدار داد: «به زودی 25 سال دیگر جنوب البرز و شرق زاگرس غیرقابل سكونت می‌شود و افراد باید مهاجرت كنند.»تخمین شروع درگیرهای آب طی 4 یا 5 سال اینده هست.


    http://www.iranpressnews.com/source/198968.htm

    پاسخحذف
  9. با گذشت چندین روز زوایای مبهم ماجرا روشن تر گردیده اند شاید امروز دلیل چرخش ناگهانی اردوغان به سمت روسیه و اسرائیل نمایان تر باشه فقط لحظه ای تصور کنید که این کودتا چند ماه پیش و در اوج بحران روابط بین ترکیه و روسیه پدیدار شده بود حمایت اطلاعاتی اپوزیسیون های منطقه ای همانند روسیه و اسرائیل میتوانست صحنه رو به نفع نظامیان تغییر بده چیزی که پس از امتیازدهی ملارجب به طرز چشمگیری کاهش یافته بود فکر میکنم که خردوغان با توجه به چشم انداز هولناک بر سر کار آمدن ترامپ خاسته بود تا پیش از رسیدن موعد کمربندها رو در داخل سفت بکنه تا در اون هنگامه سخت احتمالی با خیال راحت تری از درون کشور به پیشواز آوارهای در پیش روی خودش بره به نظر دو طرف از قصد یکدیگر برای نابودی هم اطلاع داشتن چون اردوغان میبایست پیش از روی کار آمدن ترامپ اپوزیسیون داخلی خودش را تار و مار میکرد به همین دلیل در روزهای اخیر دست به چرخش در روابط منطقه ای خود زد به خیال خام خودش خب تا این جا موفق شد فکر میکنم این روزهای ترکیه را با فضای خیانت ملی بهمن 57 در ایران مقایسه کرد دیگر به شکل رسمی کشوری به اسم جمهوری لائیک ترکیه وجود نداره و ترکیه رسما به یک عمارت اسلامی تبدیل شد ولی این خوشی روزهای این از گور برخاستگان اسلامی زیر ضرب مشت تحولات بین المللی دیری نخواهد پائید که تبدیل به دردی جانکاه خواهد شد و البته مردم ترکیه هم لکه ننگ وطن فروشی را بر پیشانی خود چسباندند به عنوان یک ایرانی اذری زبان که به ترکیه به عنوان موطن دوم خودش نگاه میکنه از دیدن این صحنه ها رنج بردم ولی خب به قول شما ما در دنیایی زندگی میکنیم که تمام مفاهیم مرده اند و پستی و رذالت سکه رایج بازار هست

    پاسخحذف
  10. «هیولا» رو به جانب اروپا دارد!
    .
    .
    در کمتر از 48 ساعت پس از کودتای نافرجام (نمایشی یا ناموفق)؛ «الیگارشی خانوادگی اسلامگرایان» در ترکیه، دست به تصفیه‌ی گسترده‌‌ای در تمامی نهادهای حکومتی (ارتش، پلیس، وزارت کشور، قوه‌ی قضاییه، دانشگاه‌ها، رسانه‌ها و نظایر آن) زده است که تنها در همین دو روز نخست، «بیش از پنجاه‌هزارنفر» قربانی آن شده‌اند!
    بهانه‌ی این «تصفیه‌ی و اخراج گسترده» (که به‌نظر می‌رسد لیست اخراج و تصفیه‌ها، از مدت‌ها پیش در جیب اردوغان بوده است) مقابله با «جریان اسلامگرای فتح‌اله گولن» معرفی شده تا این اقدام ضددموکراتیک، بیش از آنکه «پاکسازی دیوانسالاری دولتی و حکومتی از نیروهای سکولار» به‌نظر برسد، «اختلافی درون‌گروهی میان اسلامگرایان» نمایش داده شود و موجب برانگیختن نیروهای سکولار ترکیه نشود.

    همچنین؛ «رجب طبی اردوغان» خبر داده است که به‌زودی و درنتیجه‌ی خواست مردم و تائید پارلمان، «حکم اعدام» بار دیگر به رویه‌ی قضایی ترکیه بازخواهد گشت.

    باتوجه به سیر تحولات و دگردیسی اردوغان و حزبش از «اسلامگرای میانه‌رو» به «اسلامگرای رادیکال»؛ می‌توان انتظار داشت که به‌زودی: ـ با تضعیف بیش از پیش ارتش و پلیس ترکیه، «نیروهای شبه نظامی ضابطه» نیز بیش از پیش تقویت شوند و حکم «کمیته‌های انقلاب اسلامی» و «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» را در این کشور بازی کنند.
    ـ «قانون اساسی» ترکیه به‌نحوی تغییر یابد که ماهیت سکولار آن به‌سود «ایدئولوژی اسلام رادیکال»، دستخوش تغییر و دگرگونی شود. ـ «قوانین موضوعه»‌ی این کشور نیز دچار تغییرات عمیقی شده و احکامی چون «شلاق، قطع دست، سنگسار و مانند آن»، به رویه‌ی قضایی این کشور باز گردند.
    ـ «حجاب اجباری» به زنان ترکیه تحمیل شود
    ـ کلیه‌ی منتقدان و مخالفان تحت عنوان و «زیر لوای قوانین شریعت» سرکوب و قلع و قمع شوند و احزاب مخالف، یک به یک منحل شوند.
    ـ دانشگاه‌ها و سیستم آموزش عالی، تحت عنوان «انقلاب فرهنگی!» به‌کلی از هر «عنصر غیرخودی» پاکسازی شوند
    ـ و....

    «پیش‌بینی آینده‌ای چنین اسلامی و شکوفا برای ترکیه!» است که به‌طور همزمان «سیدابوبکر بغدادی» (رهبر داعش)، «سیدمحمد خاتمی» (رهبر یکی از شبکه‌های الیگارشی آخوندها و آخوندزاده‌ها در ایران)، «شیخ راشد الغنوشی» (رهبر اخوان‌المسلمین تونس، تحصیلکرده‌ی سوربن فرانسه)، «خالد مشعل» و .... بسیاری دیگر از «اسلامگرایان افراطی در خاورمیانه» را از «شکست کودتا در ترکیه» خشنود و خوشحال می‌کند.
    .
    .
    یکی از مهم‌ترین نکاتِ قابل‌تآمل اما نادیده گرفته شده درخصوص «کودتای نافرجام 15 ژوئیه»؛ عنوان انتخابی کودتاگران برای خود است. کودتاگران در بیانیه‌های منتشره، خود را «کمیته‌ای برای صلح» نامیده بودند.

    چنین عنوانی، به‌طور ضمنی، این حقیقت را در خود مستتر دارد که این گروه از نظامیان، بیش از هر چیز؛ به‌منظور «پیشگیری از واردشدن ترکیه به جنگ» دست به کودتا زده‌اند. چراکه گویا برآوردهای سیاسی و نظامی آنان از «تداوم حاکمیت الیگارش‌های اسلامگرایان در ترکیه» آن بوده است که ترکیه و مردمش را خواسته یا ناخواسته، وارد جنگ خواهد کرد. وگرنه؛ چرا باید چنین عنوانِ غیرمعمولی برای خود انتخاب کنند؟!
    .
    .
    در یادداشتِ «آقای ایالات متحده مرد باش!» (در سایت شخصی‌ام گفتمگفت) پیش‌بینی کرده بودم که درنتیجه‌ی «پشت‌کردنِ آمریکا به نیروهای سکولار و ترقی‌خواه در خاورمیانه» و «لاس‌زدن با شبکه‌‌های خانوادگی اسلامگرایان»؛ به‌زودی هیولایی زاده خواهد شد که امور پیچیده‌ی جهان امروز را بازهم پیچیده‌تر خواهد کرد. رویدادی که «تحولاتِ فقط دو روزِ پس از کودتای ناموفق در ترکیه» نیز، درستی آن پیش‌بینی را اثبات کرد.

    اما در آخرین یاداشت منتشرشده در گفتمگفت (با عنوان: در پانورمادیدن لذتی‌ست که در پیکسلی‌دیدن نیست)؛ این را هم پیش‌بینی کرده بودم که:
    به‌زودی (در مقیاس زمان سیاسی)، رهبرانِ هریک از چهار امپراتوری‌خواهانِ «عثمانی»، «فارس»، «خلافت اسلامی» و «سوریه»؛ به این درک و دریافت جدید نائل خواهند آمد که: «با چندمتری این‌طرف‌تر و آن‌طرف‌تر؛ نقشه‌ی امپراتوری‌هایی که هریک از ما خواهان تجدیدِ بنای آن هستیم، تقریباً یکی‌ست. کافی‌ست هرچه میان خود جنگیدیم!... باید به‌سمتِ دشمن اصلی خود (اروپا) راه بیفتیم تا پس از غالب‌آمدن بر مسیحیان، بتوانیم قدرت و شوکتِ تاریخی خود را بازیابیم».

    در همان یادداشت نوشتم که: اگر در آن نوبت از جنگ‌های صلیبی این «ارتش پیتر معتفک» بود که از فرانسه به سمت سرزمین‌های اسلامی به‌راه افتاد؛ این‌بار این «ارتش اسلامی»ست که رو به سمت سرزمین‌های اروپایی ساز و برگ خواهد کرد!
    .
    .
    فقط سه روز پیش از وقوع کودتای (نمایشی یا ناموفق) ترکیه بود که دولت این کشور، مواضع بسیار منعطف‌تری نسبت به سه کشور «روسیه»، «اسرائیل» و «سوریه» اتخاذ کرد و به‌نحو غیرمنتظره‌ای

    پاسخحذف
  11. ز مواضع غیردوستانه‌ی پیشین و چندین‌ساله‌ی خود عدول کرد. آن‌چنان‌که اکنون (و پس از وقوع تحولات اخیر در ترکیه) می‌توان چنین انعطافِ غیرمنتظره‌ای را «ارسال پیام به رهبران روسیه، اسرائیل و سوریه» تلقی کرد که:‌
    «آنچه در چندروز آینده در ترکیه مشاهده خواهید کرد؛ تحولی نیست که منافع و امنیت هریک از شما را به مخاطره اندازد. بلکه رو به جانب دیگری غیر از شما دارد. پس؛ درباره‌ی آن احساس خطر نکنید!».
    .
    .
    اکنون که «اروپا»:
    ـ با «سیل عظیمی از مهاجران مسلمان» مواجه است که بسیاری‌شان، در لحظه‌ی موعود می‌توانند از حالت «سلول خفته» به «سلول بیدار» تبدیل شوند ـ اکنون که با «رویدادهای تروریستی بسیار خشونت‌بارِ غیرقابل‌کنترل و غیرقابل‌پیش‌بینی» روبروست ـ اکنون که در قریب‌به‌اتفاق کشورهایش با «درهم‌ریختگی، بلاتکلیفی، و بی‌ثباتی سیاسی فزاینده» مواجه است
    ـ اکنون که «درحال غرق‌شدن در رکود و بیکاری و فلاکت اقتصادی و ناامنی‌»ست
    ـ اکنون که «در آستانه‌ی تجزیه‌شدن به واحدهای کوچک‌تر» است
    ـ اکنون که شاهد «چنددستگی و تفرقه‌ی ملی و منطقه‌ای»ست
    ـ اکنون که «قوی‌ترین عضو اتحادیه (بریتانیا) از آن خارج شده» و حساب خود را از بقیه‌ی اروپا جدا کرده است
    ـ و....
    بهترین زمان برای «پیش‌قراول اسلامگرایان افراطی»ست که به بهانه‌ی «مداخله‌ی بلغارستان و صربستان در امور داخلی ترکیه و حمایت از کودتاگران»؛ و پشت‌گرم به «حمایت اغلب کشورها و جریان‌های اسلامگرای افراطی» (از «جمهوری اسلامی» و «پاکستان» گرفته تا «داعش»، از «اخوان‌المسلمین» و «ارتش آزاد سوریه» گرفته تا «حماس و جهاد اسلامی»)؛ و «رای ممتنع روسیه و اسرائیل»؛ رو به جانب اروپا به‌راه بیفتد، تا اعماق آن پیش برود و تصرفاتِ تاریخی خود (به‌ویژه در بالکان) را بازیابی کند.
    .
    .
    با سرعتِ خیره‌کننده‌ای که اردوغان در «دگردیسی از یک اسلامگرای میانه‌رو به یک اسلامگرای رادیکال» درپیش گرفته است؛ به‌گمانم چنین تحولی ضرورتاً می‌بایست «تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا» رخ دهد. دورانی که ایالات متحده، سخت سرگرم مبارزات انتخاباتی داخلی خود، و اصلاحاً دستش در حنا یا پوستِ گردوست و رئیس‌جمهور فعلی (در عمل) قادر به «اتخاذِ تصمیماتِ بزرگ و حیاتی»‌ای نیست که لاجرم، بهای آن را رئیس‌جمهور بعدی خواهد پرداخت.
    .
    .
    «اروپای کهنه»؛ اکنون با «هیولایی متکامل‌شده» و منشعب از ویروسی (اسلامگرایان الیگارشیک) روبه‌روست که خود (به کمک آمریکای دموکرات‌ها) چنددهه‌ی پیش، نسخه‌هایی از آن را از اعماق تاریخ بیرون کشیدو به جان و تن منطقه‌ی خارومیانه و مردمانش انداخت تا «مانع پیشروی اتحاد جماهیر شوروی» در «مستعمره‌ها و تجارتگاه‌های تاریخی خود» شود. و درحالی‌که وقیحانه، شعارهای «آزادی» و «برابری» و «دموکراسی» و «انتخابات» و «حقوق بشر» سرمی‌داد؛ بی‌شرمانه (به‌خاطر به‌خطرنیفتادن تجارت‌های کلانش با دیکتاتورهای منطقه) به تماشا نشست که چگونه «الیگارش‌های فاسد و منحطِ منطقه»، یک به یکِ همه‌ی آن موازین را زیر پا گذاشتند و با ظلم و ستم و اجحاف، جانِ مردمان‌شان را به لب رساندند.

    این ویروس اما؛‌ اکنون به «بلای جان خودش» مبدل شده است. و دیر یا زود، خودش را از پا خواهد انداخت. آنچنان‌که «پاتریک کالور» (مدیرکل امنیت داخلی فرانسه) در مجلس این کشور گفته است: «وضعیت آنقدر وخیم و شکننده است که یک حمله‌ی تروریستی بزرگ دیگر، به یک واکنش شدید ملی منجر خواهد شد. ما در آستانه‌ی جنگ داخلی قرار داریم و برآوردم این است که این رویارویی رخ خواهد داد. و یک یا دوحمله‌ی تروریستی دیگر، آن را تشدید خواهد کرد».
    .
    .
    منطقاً؛ تنها راهِ باقی‌مانده برای «اروپای کهنه» که بتواند مانع پیشروی هیولا به سمت سرزمین‌های خود شود آن است که از پشت به وی خنجر بزند. بدین‌معنا که «تغییرات و تحولاتی در سرزمین‌های پشتِ سر هیولا» پدید آورد و به‌ آن دامن بزند که وی را از پیشروی به سمتِ اروپا منصرف کند. که به‌معنی وقوع «رویدادهایی بیش از این بی‌ثبات‌کننده» در «ایران، افغانستان، عراق، سوریه، ارمنستان، آذربایجان، گرجستان» (و برخی دیگر جمهوری‌های شوروی سابق) است.


    پاسخحذف
  12. از‌همین‌روست که تا اطلاع ثانونی، «صحنه‌ی جدیدِ بی‌ثباتی‌ها» (از عراق و سوریه) به حوزه‌ی «کشورهای اطرافِ دریای خزر» منتقل خواهد شد و شاهد ناآرامی‌هایی در این منطقه خواهیم بود. آن‌چنان‌که «رویدادهای غافلگیرکننده‌»ی دوسه‌روز گذشته در «ارمنستان و قزاقستان» را می‌توان به همین امر نسبت داد.

    «تشنج، بی‌ثباتی و هرج‌ومرج» درحال هرچه فراگیرترشدن و مهم‌تر از آن، «بین‌المللی‌شدن» است و اغلب قریب‌به‌اتفاق نگره‌های سیاسی، درنتیجه‌ی «پایبندنبودنِ واضعان به موازین آن نگره» و «فساد و بی‌لیاقتی حاکمان منطقه و جهان» از اعتبار افتاده‌اند و تنها جایگزین در پیش چشم مردمان، «هرج و مرج سازنده!» است!

    هرج و مرجی که شاید، از دل آن «نظمی نسبتاً سالم، نسبتاً عادلانه و نسبتاً منصفانه» ظهور کند.
    جانِ جهان، به لب رسیده است

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. هوی.... الاغی که نامت «گفتم گفتی» است...

      حرفهای ۴ سال پیش من (کژدم) را برای من بلغور نکن.
      احتمالاً «آلاف و علوفت» را اطلاعاتیها زیاد کرده اند و «نئشه» شده ای که شعار «اتحاد داعش و القاعده و انگلهای صفوی و اخوانیها» را پس از خسته شدن از جنگهای چند ساله سر میدهی (يعنی ... عرعر میکنی).
      هیچ اتحادی در کار نخواهد بود؛ بلکه این ۴ قبیله همدیگر را تا آخرین نَفَرِشان خواهند گایید.
      این ارازل و اوباش «محصولات = فضولات» هستند. وظیفهٔ شان ویرانی خودشان است. مگر چه دارند که به جهان عرضه کنند؟ غارتهای رژیم کثیف شیعی حاکم بر ایران را؟ ... برده داری و تجاوز را؟ .... قتل عام ها را؟

      بگذارید تمامی جذامیان کثیف و متعفّن ۱۴۰۰ ساله؛ از گور برخیزند.

      هوی .... الاغ «گفتم گفتی» .... با یک «مویز» گَرمی نکن. هنوز نفهمیده ای که در آنسوی رودخانه؛ سخن از «جنگ جهانی» بر علیه «جذامیان اسلامی» می رَوَد.

      یک لیوان آب یخ بخور تا فشار مصنوعیت (تحت تأثیر پولهای وزارتی) بیاید پایین.... سپس برو مستراح و مقاله هایت را در آنجا تخلیه کُن.

      حذف
    2. راستی .... از «اکبر گنجی» چه خبر؟
      گویا زبانش در سوراخ کونش گیر کرده است....
      من این مادرقحبه را خوب میشناسم...
      هروقت که ببیند «امام خامنه ای فرزانه اش» در خطر است.... به نام «اصلاحات» ... سر از بیابان رادیو فردا در می آورد.
      و گرنه؛ زبانش را به «کامِ ماتحتش» فرو میبرد.

      حذف
  13. مضاف بر این خبر در رابطه با ناپدید شدن ناوچه های جنگی ترکهای عثمانی و فرماندهان آنها.

    http://www.bbc.com/persian/world/2016/07/160719_u07_turkey_navy_ships_missing_after_coup

    خبر از ناپدید شدن مجموعه از ۴۰ فروند جنگدهٔ F-16 و هلیکوپترهای نظامی نیز مطرح است.

    احتمالاً همهٔ شان به «چاه جمکران» رفته اند. امّا معلوم نیست که آیا «غیبت صغری» فرموده اند و یا «غیبت کبری»؟
    اندیشمندان «مهدی شناس» همچنان انگشت تعجّب بر سوراخ کونشان مانده اند و نمیدانند که:
    این دیگر چه طُرفه آیتیست؟

    پاسخحذف
  14. خبر ناپدید شدن این ناوچه ها و همچنین تعدادی جنگنده ارتش ترک های عثمانی بسیار بهت آور هست با گذشت چندین روز اثری از این ادوات نظامی یافت نشده پرسش اینجاست که صاحبان جدید این تجهیزات نظامی کیستند و به چه منظوری از آن استفاده خواهد شد؟تصور ارتباط ارگانیک بین کودتاچیان و داعش باورنکردنی هست اگر گفته میشد اردوغان و ابوبکر خب این مصداق از این دست به اون دست بود و این دو تا داداش این حرف ها رو با هم ندارن مگر این که گفته بشه این یه فرایند کنترل شده برای رساندن سلاح به طرف های مقابل هلال شیعی بوده که برای فرار از عواقب بین المللی آن به این شکل مدیریت شده ولی بلافاصله اینجت سوال بعدی متبادر میشه که اساسا داعش و النصره چجور میخان از اینا استفاده بکنن ،امکانات لجستیک و همچنین دانش فنی چطور؟

    پاسخحذف
  15. andromeda گرامی

    باید اندکی صبر کرد. زیرا سکوت خبری سنگینی در سطح رسانه های بین المللی دیده میشود که حتّی درست بودن این خبرها در این حجم بزرگ را را به زیر سوأل میبرد. جایگاه برخی از این ادوات نظامی مشخّص شده است که کشور یونان است. یعنی نزدیکترین کشور از نظر جغرافیایی که عضو اتحادیهٔ اروپا است و جایگاهی بسیار مستحکمتر از ترکهای عثمانی در اتحادیهٔ اروپا و ناتو دارد.
    احتمال دیگر این است که بزرگنمایی تسلیحات ناپدید شده؛ یک شایعه از نوع شایعات «دبکا فایل»ی باشد. زیرا این وبسایت نشان داده است که برخلاف ادّعاهای بزرگ؛ بیشتر به یک وبسایت «پشمک نیوزی» از نوع همان «تابناک»یها و «رجانیوزها» شباهت دارد و گزارشها و تحلیلهایش در جامعهٔ خبری و تحلیلگران سیاسی؛ به پشیزی خریده نمیشوند.
    به نظر من جایگاهی که این ادوات نظامی در آن لنگر گرفته و یا فرود آمده اند؛ «یونان» است.
    کشوری که هم از نظر تاریخی حقّ به زیر سوأل بردن «موجودیّت ترکیه» را دارد و هم اینکه؛ نه روسها و نه اروپا؛ یونان را به مُشتی «الاغ عثمانی» نخواهند فروخت. «یونان اورتودوکس» و «یونان اروپایی» و «یونان به عنوان گهوارهٔ فرهنگ امپراتوری رُم».
    به یونانیهای «کون گشاد» و «گدا صفت» کنونی نگاه نکنید.
    حتّی اگر «یونان باستانی» به «موزه ها» پیوسته است؛ برای تمدّن غرب؛ نقش «مادر» را دارد.

    پاسخحذف
  16. اولا ٥ عامل اردوغان را تا اينجا نجات داده است:
    ١-حضور نسبي هوادارانش در خيابان
    ٢- حمايت صريح امريكا
    ٣- عدم تمايل ارتش به خون ريزي و عدم انسجام درون ارتش، و ميان ارتش و ساير نهادهاي امنيتي
    ٤- ماشين عمليات رواني قدرتمند دولت اردوغان با تمركز بر شبكه هاي اجتماعي
    ٥- نپيوستن چهره هاي شاخص اپوزيسون مانند گولن و كردها به كودتا
    اردوغان كه آشكارا غافلگير شده ناچار است به سرعت چند اقدام اساسي صورت بدهد:
    ١- تصفيه ارتش
    ٢- تقويت مواضع پوپوليستي كه حمايت مردمي از او را ايجاد كند
    ٣- مصالحه با آنچه او خود آن را "جريان موازي" خوانده(تيم گولن)، يا اگر نشد، كشف وسركوب آن
    ٤- نزديكي بيشتر به امريكا و محور اخواني منطقه
    ٥- درونگرايي تاكتيكي در سياست منطقه اي بويژه در سوريه
    از اين منظر، درست است كه به معناي ساختاري كلمه اردوغان ظاهرا سقوط نكرده اما اين كودتا با آشكار كردن آسيب پذيري هاي او، آغاز راهي است كه مي تواند به فجايعي بدتر از سقوط بينجامد.
    دوما اين تحليل كه اردوغان خود طراح كودتا بوده تا موقعيتش را مستحكم يا مخالفانش را حذف كند، شبيه همان تحليلي است كه مي گفت بهار عربي كار امريكاست. هيچ بازيگر عاقلي از روشي با اين درجه از ريسك براي تحقق هدفش استفاده نمي كند.
    سوما کودتا در ترکیه ممکن است اردوغان را موقتا در داخل قوی تر کند، اما بی شک در محیط منطقه ای و بین المللی برای او گران تمام خواهد شد. پز پوپولیسم نه قدرت منطقه ای تولید می کند و نه اعتبار بین المللی. اکنون همه جهان فهمیده او در آنکارا "خانه ای روی آب" بنا کرده و انسجام داخلی که همواره ادعا می کرده میان ارکان قدرت ترکیه در حمایت و دفاع از او وجود دارد دروغی بیش نیست. کودتا شکست خورد ولی هم زمان "انسجام طبقه حاکم" در ترکیه هم شکافی عظیم برداشته است. برای ترمیم این شکاف، اردوغان باید راهی برود متفاوت از آنچه تاکنون رفته و اگر چنین کند، دیگر اردوغان نخواهد بود.
    چهارما کودتا در ترکیه از دو طریق مستقیما در تحولات سوریه اثر کرده است:
    اول- کاهش ضروری توان ترکیه براي حمایت نظامی از جبهه النصره و داعش
    دوم- آسیب پذير شدن هماهنگی اطلاعاتی سعودی-ترکیه در حلب (اردوغان اساسا مشکوک است جبهه ضد اخوانی در منطقه که سعودی و مصر در صدر آن هستند در کودتا دخیل بوده باشد.)
    اگر این دو عامل، با تکمیل محاصره تروریست ها در حلب و آغاز مجدد بمباران های راهبردی از سوی روسیه، در چارچوب یک عملیات بزرگ طراحی شده از سوی ایران، همراه شود، معادله در سوریه به سرعت تغییر خواهد کرد. راز اینکه سرگی لاوروف وزیر خارجه روسیه امروز از "تغییر جدی اوضاع در سوریه و آشکار شدن نشانه های پیروزی بر تروریست ها" سخن گفته، دقیقا همین است.

    پاسخحذف
  17. جناب كژدم اين سخن ترامپ در مورد اردوغان رو صرفا كرسي شعر انتخاباتي تلقي ميكنيد يا نظر واقعيش چون از سخن شما اينطور برداشت ميشه كه ترامپي ها دشمن اردوغان هستند اما اين سخنان به نظر خلاف گفته هاي شماست اگر ممكنه توضيح بديد با سپاس
    https://www.washingtonpost.com/news/worldviews/wp/2016/07/21/donald-trump-says-u-s-shouldnt-criticize-turkeys-erdogan-over-post-coup-purge/

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ناشناس گرامی
      فرض کنید که من به راه خطایی میروم که احتمال ورشکستگی و یا مرگ در انتظار من است و شما به عنوان کسی که از من نفرت دارید؛ میگویید که: چرا میخواهید این بیچاره را تحت فشار بگذارید؟ مگر وکیل و قیّم او هستید؟ بگذارید به راهی که به نفع خود تشخیص داده است برود.
      سخنان ترامپ در رابطه با روسها و رژیم اسلامی ایران و اردوغان؛ در همین ردیف هستند. او میگوید که مگر ما چکاره هستیم که بخواهیم به دیگران بگوییم که اینکار و یا آن کار را بکن؟ مفهوم واقعی این جملات این است:
      اگر میخواهید به جهنّم بروید؛ نه تنها جلوتان را نخواهیم گرفت؛ بلکه شما را یاری خواهیم داد.
      از طرف دیگر؛ «واشینگتون پُست» یکی از دشمنان سوگند خوردهٔ دونالد ترامپ است. بگذارید دشمنانش را بشمارم:
      ۱- واشینگتن پست.
      ۲- بلومبرگ.
      ۳- نیویورک تایمز.
      ۴- بخشی از فاکس نیوز.
      همهٔ اینها نشریات «گلوبالیست» ها هستند که میخواهند به مردم بگویند که دونالد ترامپ وعده های دروغین میدهد.
      اگر دونالد ترامپ انتخاب شود؛ آن زمان است که خواهید دید؛ یک من ماست؛ برای ترکهای عثمانی چقدر کره خواهد داد؟
      امّا دونالد ترامپ حتّی اگر به ریاست جمهوری انتخاب شود؛ ۲ مشکل دیگر خواهد داشت؛ مگر اینکه «جنبش ناسیونالیستی آمریکا» این ۲ مشکل را نیز حلّ کنند.
      ۱- کنگره.
      ۲- مجلس سنا.
      هواداران ترامپ باید این دو ارگان قانونگذاری را نیز تسخیر کنند؛ و گرنه دست و پای دونالد ترامپ بسته خواهد شد.

      حذف
  18. ايران چرا بي بخاره حتي احتمال كودتا هم نيست به نظر رژيم نه سقوط ميكنه نه به ثبات ميرسه تا مدت هاي طولاني رژيم به حيات برزخي خودش همراه با نا امني ادامه خواهد داد هيچ چشم اندازي نيست چه سياه چه سفيد حتي در حال سقوط درون چاه هم نيستيم كه تهش پاياني باشه توي تونلي هستيم كه پاياني نداره

    پاسخحذف
  19. مبارکه رفیق کژدم. گویا روسیه به ارزوی داشتن راه به ابهای خلیج فاری دست پیدا کرده یا میکنه.
    لعنت بر سد منقل خامنکوسکی عراقی و سپاه چهارپایان نوکر روسیه که ایرانو دارن تقدیم روسیه میکنند.
    پیشنهاد اتحاد شوروی جدید به همراه خامنه ای
    خبرگزاری روسی اسپوتنیک: رهبر حزب لیبرال دموکرات روسیه پیشنهاد کرد که دولت جدیدی شبیه اتحادی شوروی سابق با شرکت ایران و ترکیه ایجاد شود.

    ولادیمیر ژیرینوفسکی، در وبگاه خود در تویتر نوشت:

    "اگر اراده سیاسی باشد، می توان اتحاد شوروی سابق یعنی اتحاد جماهیر سوسیالیستی شوروی را از نو احیا کرد و از بعضی کشورها از جمله ایران و ترکیه دعوت نمود تا به این دولت ملحق شوند"
    http://www.iranpressnews.com/source/199087.htm

    پاسخحذف
  20. امروز سخنرانی ترامپ در کنگره جمهوری خواهان رو دیدم برای اولین بار بارقه هایی از امید در حرف های این مرد دیده شد من همیشه از آمریکا به عنوان یک پرچمدار نام بردم امیدوارم که این بار هم امریکا پرچم دار یک نهضت بزرگ علیه جهانی سازی باشه که از دل آن اخوان المسلمین و داعش و ده ها گند و کثافت دیگر متولد شد امروز حمله به مرکز تجاری مونیخ بار دیگر بیانگر این هست که این جذامیان اسلامی به دنیای آزاد اعلام جنگ کرده اند حالا که جنگ میخواهند جنگ را به آنان بدهیم و در ضمن نباید فراموش کرد که جنبش های چپ و گروه هایی که تحت عنوان سبزها در کشورهای مختلف فعالیت میکنند و با دلسوزی های احمقانه حقوق بشری راه را بر این کثافت ها میگشایند به مراتب از اینان پست ترند

    پاسخحذف
  21. andromeds گرامی
    چه هیلاری کلینتون و یا دونالد ترامپ انتخاب شوند؛ هیچ سودی برای ساکنین ایران ندارد. ساکنین ایران راه خود را پیدا کرده اند و به همینگونه که هستند؛ خواهند ماند و سقف فعالیت سیاسی شان در حدّ رأی دادن به رنگهای اسلامی منجمد شده است.
    جنبش ناسیونالیستی آمریکا؛ در صورت پیروزی به نفع آمریکاییها است و جهان سوّمی ها هیچ بهره ای از آن نخواهند برد؛ مگر «سر فرود آوردن». برای جهان سوّمی ها هیچ فرقی ندارد که برای چه کسی سر فرود آورند؛ زیرا اگر تا کنون هیچ پوخی نشده اند؛ در آینده به نام «نژادهای تاریک بشری» از آنها یاد خواهد شد. همانگونه که امروزه از «نئاندرتالها» سخن میگوییم. برخی میگویند که «چینیها» توانسته اند پوخی بشوند. این نظریه بر نگاهی که حداکثر «عمقِ دیدِ» آن تا نوک بینی است؛ استوار است.
    در صورت انتخاب شدن دونالد ترامپ؛ چین و روسیه به خاک سیاه خواهند نشست و در کنار آن کشورهای «پشگِل» مانند ترکیهٔ عثمانی و ایران و کشورهای عربی؛ باید غاز بچرانند.
    چه با ترامپ و چه با هیلاری کلینتون؛ جهان در حال رفتن به سوی قتل عامهای غیرقابل تصوّر است. سرزمینهای قابل زیست در حال انقباض و کویرها در حال گسترش؛ تکنولوژی در حال حذف و به حاشیه راندن گونه های انسانی از فرایند زندگی و جمعیت گونه های انسانی در حال رشدی سرسام آور است.
    پرسش آینده نگرانه و بسیار جدّی این است که در این میانه؛ کدامین گونه های انسانی شانس ادامهٔ بقا خواهند داشت؟
    - جوامعی که میانگین درجهٔ هوش آنها زیر ۷۰ است؟
    - جوامعی که میانگین درجهٔ هوش آنها ۹۰ است؟
    و یا جوامعی که میانگین درجهٔ هوش آنها بالای ۱۰۰ است؟

    «سلف سرویس» است .... خودتان انتخاب کنید.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. در ۲۰ سال آینده شغلهایی مانند «رانندهٔ تاکسی»؛ «رانندهٔ اتوبوس»؛ «رانندهٔ کامیون»؛ «وکلای دادگستری»؛ «قاضیهای دادگستری»؛ حسابداری؛ کارگران صنعتی؛ و هر شغلی که بتواند با «روباتها» جایگزین شود؛ رو به انقراض خواهند بود.
      جنبشهای ناسیونالیستی در اروپا و آمریکا؛ شاید بتوانند پارامتر «مهاجرت» را حذف کنند؛ امّا در برابر رشد تکنولوژی و افزایش جمعیت و «گرمایش زمین»؛ بی پاسخ هستند و تنها معجزهٔ آنها به عقب انداختن فرایند به حاشیه رانده شدگی در حدّ بازهٔ زمانی «چند دهه» باشد.
      شغلهای آینده به درجه های هوش بالاتر از ۱۳۰ نیاز دارد. درجات هوش ۱۰۰ و پایین تر از آن به عنوان «انگل» تعریف خواهند شد.

      حذف
  22. چند مدتی پیش دانشمندان ژاپنی از اولین بارقه های امید از آپلود مغز انسان بر روی شبکه اینترنت صحبت کردن و از زمان احتمالی 30 سال برای تکمیل این پروژه صحبت کردن قطعا جای بسیاری از ماها مثل خود من که هوش شصت و پنج هم ندارم چه برسه به 130 با خوشبینی و خوش شانسی بسیار البته در سالهای آینده در یکی از سرورهای اینترنت مانند drive box یا sky drive هست البته به شخصه drive box رو ترجیح میدم (شوخی) و در صورت عدم خوش شانسی در گوشه از خاک، آینده با سرعتی لحظه افزون در حال امدن به سمت ما هست و قطعا جایی حداقل برای من و من های نوعی نیست گذر از انسان سان ها به عصر جدید اجتناب ناپذیر هست و قطعا زمین به عنوان گهواره بشریت پذیرای ما برای مدتی طولانی نخواهد بود مساله اصلی نیاز به خالص سازی ژنهای آیندگان از کثافات موجود هست که جداسازی گونه های انسانی رو به شکل ضرورت درخواهد آورد تا مادامی که زندگی در سطح این سیاره ادامه دارد این اختلاط ژن ها اجتناب ناپذیر خواهند بود سفر به فضا و توسعه هوش مصنوعی کلید نجات دستاوردهای تمدن بشری هست

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. گرامی
      همینقدر که شما توانسته اید این «سرزمین جدید» را بشناسید و به شکلی از اشکال وارد آن شوید؛ جای بسیار شادمانی است.
      «شعور انسان» توسط انسان سانها؛ دیر زمانی است که تحقیر میشود. امّا تحقیر کنندگان بزرگ شعور انسانی که «فضولات پس ماندهٔ گذشته» را «عین شعور» و «به زیر سوأل رفتن کثافات معدهٔ گذشتگان» را «عین کفر و شرک» میدانند؛ بازندگان آینده هستند.
      زمانی پیش از این که حوصلهٔ نوشتن داشتم این قطعه را نوشتم.:

      https://www.facebook.com/photo.php?fbid=284003401689070&set=rpd.100002382384266&type=3&theater


      انسان سانی که مدال بر گردن «انسان» می آویزد؛ تا برای خودش کسب مشروعیت کند.
      گویی که گدایی ترسو به پادشاهی شجاع؛ نشان افتخار عطا کند.

      نه از تکفیر بترسید و نه با بلند آوازه شدن؛ خود را ببازید.

      حذف
  23. ترکیه چهارنعل به سوی ازدست دادن منابع درآمدش میرود. اردوغان اخوان المسلمینی بالاخره گور ترکیه و خودش را به دست خودش کَند.
    نشانه هایی از قبیل عدم نیاز به وجود ترکیهٔ عثمانی در سازمان «ناتو»؛ زمزمه های خروج آمریکا از «سازمان تجارت جهانی» در صورت پیروز شدن ناسیونالیستهای آمریکا در ماه نوامبر؛ زمزمه های «عدم مذاکره با اتحادیه ها» و «مذاکره با کشورها به عنوان یک کشور»؛ میتواند کمر اتحادیهٔ اروپا را نیز بشکند؛ که فروپاشی اقتصاد چین و روسیه نیز به دنبال خواهد آورد.

    پاسخحذف
  24. کژدم نقش اتحادیه اروپا به لحاظ اقتصادی با روسیه و چین در چه حدی است که فروپاشی ان باعث فروپاشی اقتصاد چین و روسیه گردد.و اصلا گیرم ناتو فرو بپاشد. ایا مبادلات اقتصادی انها بصورت تک کشوری با دو کشور موصوف از میان می رود یا مساله چیز دیگری است؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ناشناس گرامی
      اتحادیهٔ اروپا یکی از بازارهای بزرگ تولید و بازرگانی و مراکز مالی جهان است. شما باید به سخنان «دونالد ترامپ» که در آن از «کُدهای سیاسی اقتصادی» استفاده میکند؛ دقت بکنید. اگر به ماجرای «برکسیت» نگاه کنید؛ میبیندید که پس از رأی مثبت مردم انگلستان؛ سران آلمان و فرانسه؛ تا چه حدّ عصبانی بودند و حتّی بسیاری ار مردم انگلستان؛ نظرشان این بود که دوباره رفراندوم شود؛ امّا در نهایت؛ نخست وزیر جدید انگلستان که مخالف «برکسیت» بود؛ .... «برکسیت» را نه تنها به رسمیت شناخت؛ بلکه مسیر حاکمیتتش را بر اساس سود آور نمودن «برکسیت» تعریف کرد. اسکاتلندیها هم که «ناقاره و بالابان» میزدند؛ سر و صدایشان پایین آمد. اینها همه؛ نشانهٔ داشتن ظنَّ قوی اروپاییها در رابطه با پیروزی «دونالد ترامپ» به عنوان رهبر «ناسیونالیستهای آمریکا» است.
      قرار نیست که «ناتو» از هم فرو بپاشد؛ امّا پیشبینی من این است که «ترکهای عثمانی اخوانی» از «ناتو» اخراج خواهند شد و به همین دلیل است که «اردوغان» به سمت «لیسیدن منارهٔ لای دوپای آقای پوتین» روی آورده است. «انگل فرزانه» نیز جای خود را دارد و از مرحلهٔ «لیسیدن مناره» به «نشستن بر روی مناره»؛ پیشرفت فرموده است.

      خلاصهٔ کلام اینکه: به برنامه های پیشنهادی رهبری ناسیونالیسم آمریکا؛ نگاهی بیندازید تا ببینید که چگونه؛ همه چیز را کلّه پا خواهد کرد.
      به چند نمونه نگاه کنید:
      - سرمایه گذاری بر روی تولید در آمریکا. که معنی آن کم شدن واردات آمریکا و رشد صادرات میباشد.
      - خودکفایی در انرژی و صادر کردن انرژی. ... یعنی اینکه نفت و گاز خاورمیانه نه تنها بزرگترین مشتری غربی خود را از دست خواهد داد بلکه در سالهای آینده نفت و گاز روسیه و عربستان و ایران و عراق نیز نیمه تعطیل و یا تعططیل خواهند شد؛ زیرا منابع زیرزمینی آمریکا توان پاسخگویی به مایحتاج انرژی آمریکا و اروپا را دارد.
      - خروج سرمایه ها و کارخانه ها از چین و هندوستان و کشورهای پشگل مانند فیلیپین و ویتنام و مالزی و .... و بازگشت به «مام میهن» (آمریکا).
      معنی این پروژه این است که اوباشان حاکم بر قَطر؛ عربستان؛ ایران و ترکیه و عراق و روسیه باید بروند غاز بچرانند.
      بازندهٔ اصلی «چین»؛ «هند»؛ و کرهٔ جنوبی و سایر کشورهای نوپای آسیایی (کشورهای پِشگل) خواهند بود و مدال طلای «بازندگی» را به تساوی میان «چین» و «هندوستان» تقسیم خواهند کرد.
      نتیجه اینکه: صنعت انرژی در کشورهایی که اقتصادشان بر آن استوار است؛ خواهد مُرد.
      چین و هندوستان با داشتن بیش از یک و نیم میلیارد گرسنهٔ بیکار؛ راهی به جز خودکشی نخواهند داشت. اگر «چین» و «هندوستان» بمیرند؛ همهٔ خاورمیانه و آسیا به همراه آنها خواهند مُرد.
      توضیح بیشتر لازم نیست؛ هرچند که بسیار و به شدّت درد آوراست.

      حذف
    2. کمترین جُرمی که ترکهای کثیف عثمانی به خاطر آن محاکمه خواهند شد و عواقب وخیمی برای آن خواهند پرداخت؛ «انتقال عمدی اوباشان داعشی» به اروپا؛ برای باجگیری؛ است.
      الاغهای عثمانی و اخوانی مسلک؛ سرشان را زیر برف کرده اند و هنوز نمیفهمند که چه بهایی خواهند پرداخت؟

      حذف
  25. علی مطهری عکس پدرش را روی زانویش گذاشته است که ثابت کند شبیه او است و پسر «مرد همسایه» نیست.

    http://www.radiofarda.com/a/f7-commentary-over-freedom-of-expression-in-iran/27877740.html

    این روسپی زاده در این هیر و ویر چه فکر میکند؟
    یکی به این «کرّه خر» بگوید که ای «کرّه خر پیر»..... مسیرتان به سمت لیسیدن «منارهٔ لای پای پوتین» افتاده است.

    فقط ۶ ماه دیگر صبر کنید.

    پاسخحذف
  26. رژیم کثیف شیعی به خاطر جنایتهایش؛ نه تنها ترسیده؛ بلکه به خود ریده است. این بیشرفها پس از گذشتن سالها به فکر درمان دانش آموزان کردستان افتاده اند. آیا «نیک کردار شده اند» و یا از وحشت نه به شلوارشان بلکه به «گور حسین میرینند»؟
    سلف سرویس است خودتان انتخاب کنید.

    http://www.bbc.com/persian/iran/2016/07/160725_an_iran_shinabad_school_fire_students

    پاسخحذف
  27. جناب كژدم شما اصرار داريد سخنان ترامپ رو مانيفست واقعيش بدونيد از كجا معلوم اين ها پرت و پلاي انتخاباتي نباشد و ترامپ بعد از انتخاب شدن متوجه فضايي بودن سخنانش بشه و تغيير رويه بده اصلا از كجا معلوم ترامپ خودش مزدور گلوباليست ها نباشه و اين حرف ها رو ميزنه تا اتشفشان كارگران امريكايي رو خاموش كنه اما در عمل اتفاقي نيفته خلاصه شما خودتون چند بار گفتيد ناسيوناليست هاي امريكايي رهبر خوبي ندارن و به نوعي انتخابات امريكا بين بد و بدتر هست برداشت من از حرفاتون درسته؟ اگه ميشه توضيح بديد

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ناشناس گرامی
      من هم در اوایل فکر میکردم که دونالد ترامپ همان احمدی نژاد آمریکایی ها است. امّا بعد از مدتی مطالعه متوجه شدم که این شخص حدود ۲۵ سال است که همین حرفها را میزند. ایشان ممکن است که از طرف کنگره و یا مجلس سنا محدود شود ولی مانیفست حرکتش همان حرفهایی است که میگوید.
      این انتخابات برای آمریکاییها انتخاب بین بد و بدتر نیست. نارضایتی شدید در اکثر کشورهای غربی مشهود است و این نارضایتی به سمت داشتن حاکمیت ملّی پیش میرود که برکسیت یک نمونهٔ آن بود.

      حذف
  28. ولی میبینیم در عمل پوتین طرفدار ترامپ هست. مثلا انشار ایمیل های دموکرات ها توسط هکرهای روسیه ای در ویکی لیکس که بضرر هیلاری شد. پوتین در جهت تضعیف اتحادیه اروپا عمل میکند.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ناشناس گرامی
      اینکه روسیه در جهت تضعیف اروپا حرکت میکند درست است؛ امّا اینکه میوه را چه کسی بچیند؛ امری دیگر است.
      هک شدن ایمیلهای دموکراتها توسط روسیه هنوز در خدّ فرضیه است که میتواند درست و یا اشتباه باشد. هیلاری کلینتون دشمنان زیادی دارد ولی روسها او را «شخصیتی قابل پیشبینی» میشناسند. امّا دونالد ترامپ غیر قابل پیشبینی است و این امر برای روسها خوب نیست.

      حذف
  29. رادیوفردا رادیو روحانی
    هر شرکت خارجی یه تفاهم نامه(نه قرارداد) با ایران میبنده میکنتش تیتر اول سایت که مثلا ببینید برجام چه غوغایی کرده مثلا امروز با یه شرکت تفاهم نصب 4 تا صفحه خورشیذی بستن شده تیتر اول سایتش یا تفاهم مونتاژ تریلی و... و آخرش هم همیشه میگه محصولات چینی خیلی بدن تا تبلیغی هم برای محصولات غربی باشه که حتی ذوران احمدی هم ازین قرارداد ها بسته میشد که صدا و سیما میکرد تو بوق. روحانی دور بعدی به احتمال زیاد نخواهد بود.

    پاسخحذف
  30. براوو کژدم براوو.ما که شیر فهم شدیم.اوباشان کیر لیس خرفهم شوند نمی دانم.

    پاسخحذف
  31. بعضی وقتها کژدم هم جو گیر میشه مثلا پارسال مرداد ماه با اوردن صحنه ای از شهر کوبانیبه مردم ایران نوید داده بود که سال اینده این موقع شهرهای ایران به این وضعیت درخواهد امد حالا میگه قراره که ترامپ بیاد همه جارو دچار قحطی بکنه و همه از گشنگی نداری برند بمیرند !!!!

    پاسخحذف
  32. Shell is leaving oil bussines!

    http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-07-20/the-future-of-big-oil-at-shell-it-s-not-oil

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ناشناس گرامی
      به این خبرها به این سادگی نگاه نکنید. معمولاً ترک یک صنعت با «جایگزین بهتر و سود آورتر» تعریف میشود که در همین لینک نیز به طور خلاصه به آن اشاره شده است که ترجمهٔ فارسی آن این است:
      «آیندهٔ «نفت بزرگ» در کمپانی شل؛ دیگر نفت نیست».
      حتماً میدانید که بدون «پرسش»؛ «پاسخ» هم در میان نخواهد بود؛ پس بگذارید چند پرسش مطرح کنیم و دنبال پاسخ بگردیم.
      ۱- آیا کمپانی شل میخواهد این کمپانی بزرگ نفتی را بفروشد و با پول آن در صنعت دیگری که «نفت بزرگ» نامیده میشود سرمایه گذاری کند؟
      پرسش بعدی این است که آن نفت بزرگ چیست؟ راهکار فروش یک کمپانی بزرگ این است که باید آنرا یا «سود آور ساخت» و یا آنرا «سود آور نشان داد». گزینش هر یک از این دو راه بستگی مستقیم به «دَرک مشتریان فرضی» از حال و آینده دارد.

      «دنباله دارد)

      حذف
    2. (ادامهٔ بالا)
      امّا کمپانی شل نمیخواهد چنین کاری بکند بلکه به «گاز مایع» می اندیشد. یعنی سرمایه گذاری در صنعت گاز را افزایش خواهد داد و هدفش سرمایه گذاری بر روی «مصرف خانگی گاز» است.
      اتومبیلهای دوگانه سوز (برقی - بنزینی)؛ اکنون جای خود را آرام آرام به «اتوموبیلهای برقی» می سپارند.
      «تِسلا» نخستین بود و «مزراتی» نیز نخستین محصول آزمایشی خود را معرفی نمود. تحلیگران صنعت نفت این تکنولوژی جدید را یک خطر بزرگ برای صنعت نفت میدانند.
      امّا خطر بزرگتر «نسل جدید رآکتورهای اتمی» خواهند بود که بر اساس «جوش هسته ای» (مانند خورشید) کار خواهند کرد.
      لذا بر اساس برآوردهای کمپانی شل؛ شاید «صنعت گاز» آیندهٔ بهتری داشته باشد. امّا این بازار نیز یک بازار زودگذر خواهد بود.
      امّا مسئلهٔ بسیار مهم تر این است که هر محصولی باید خریداری داشته باشد و گرنه تولید کنند ورشکست خواهد شد و یا به چنان تولیدی فکر نخواهد کرد. به عنوان مثال اتوموبیلهای لوکس چند درصد از بازار اتوموبیل را در دست دارند؟
      حال تصوّر کنید که مردم چنان درمانده شوند که ارزانترین اتوموبیل را هم نتوانند بخرند.
      مشکل اصلی اینجا خواهد بود.
      کمپانیهایی مانند شل اتاقهای فکری حرفه ای دارند؛ امّا «خدا» نیستند. آنها بر اساس روند کنونی که مثبت ارزیابی میشوند در حال گذار از این منبع به منبع دیگر هستند؛ فلسفهٔ شان نیز این است که هر موجود زنده ای باید «مصرف کند»؛ لذا برآوردهایشان را نسبت به «بازار آینده» تنظیم میکنند. امّا از خود نمیپرسند که :
      اگر فقر در سطح بین المللی گسترش پیدا کند؛ چه خواهد شد؟
      در چنین صورتی؛ جمعیت زیادی که قرار بود مشتری محصولات باشند؛ به گروههای «غارتی» و «انقلابی» تبدیل خواهند شد (جنبشهای به حاشیه رانده شدگان).
      آن زمان است که نه از «سگهای هار»؛ بلکه باید از «همسایه» ترسید.

      حذف
  33. پیرو نظر دوست قبلی ,کژدم هم به عنوان یک انسان دچار بعضی اشتباهات محاسباتی می شود.اگر نگاهی درست به رسانه های مطرح دنیا بیندازیم درخواهیم یافت که حتی مفسران تراز اول این رسانه ها هم گاهی که چه بسا بیشتر دیدگاه ها و نظراتشان نادرست از آب در میاید.حال چه از عمد یا سهو ...پس بااین حساب زیاد هم به کژدم خرده نگیرید
    باسپاس ارژنگ

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ارژنگ گرامی
      من دچار اشتباهات محاسباتی زیادی میشوم.
      اینجا سر و تهش را که هم بیاوریم؛ در نهایت یک وبلاگ است. من هم ادّعای خدایی و پیامبری ندارم. اگر نظراتم درست در آمد جای تعجّب دارد. اشتباه یک «بیماری عمومی است»

      حذف
  34. جناب کژدم راه و روشی که بنابر پیش بینی جنابعالی در صورت بر سرکار امدن ترامپ(که ار دید شما تقریبا قطعیست بنا بر برداشت من )خروج سرمایه و تکنولوژی از کشورهای مانند چین و هنوستان و حتی کره جنوبی و برزیل و کشورهای اسیای شرقی را در پیش خواهند گرفت که البته برایند منفی ان بر اقتصاد اتحادیه اروپا و دور شدن از رفاه نسبی که به عنوان یک مانیفیست این اتحادیه مدنظر بود و در نتیجه ان به قهقرا رفتن کشورهای خام فروش مثل روسیه ایران و عربستان می باشد حالا یک سوال مگر نه اینکه تمامی اقتصادها به مانند ظروف مرتبطه بهمدیگر وصل است اگر قرار باشد که ترامپ برای جوان امریکایی کار ایجاد کند باید قابلیت صادراتی خود را افزایش دهد و اینکار با بوجود امدن یک اپیدمی فقر در ابعاد جهانی منافات دارد نظر شما رو دراین مورد می خواستم بدانم
    با تشکر

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ناشناس گرامی
      سرمایه را میتوان خارج کرد ولی تکنولوژی را نمیتوان خارج کرد؛ امّا میتوان راه دیگران را برای پیشرفتهای بیشتر سدّ نمود.
      آنچه که برای یک ناسیونالیست مهم است؛ مردم سرزمین خودش میباشد و بقیّه بیگانه حساب میشوند.
      با رویکرد آبادانی داخلی میلیونها شغل برای مردم ایجاد خواهند شد.
      تولید و صادرات وظیفهٔ تولید کنندگان است و یک دولت ثروتمند میتواتد با دادن سوبسید به تولیدکنندگان؛ قدرت رقابت آنها را بالا ببرد. فقر هم به اندازهٔ کافی در سطح جهانی وجود دارد و گرنه سرمایه های غربی به کشورهای فقیر برای اجیر کردن برده هجوم نمی بردند.

      حذف
  35. اوباما تلاش روسیه برای دخالت در انتخابات آمریکا را «محتمل» دانست
    رئیس‌جمهوری آمریکا با اشاره به اینکه هکرهای روسی به اطلاعات دولتی و خصوصی آن کشور دستبرد زده‌اند، و نیز ستایش دونالد ترامپ از ولادیمیر پوتین، این احتمال را مطرح کرده‌است که مسکو در تلاش برای دخالت در انتخابات پیش‌روی آمریکا است.

    ...................
    مثل اینکه سید حسین اباما به عنوان کارگزار الیت گلوبالیستها بدجور قافیه رو واگذار کرده و در تشویش در گلوبالیستها کاملا اشکار هست

    پاسخحذف
  36. جناب كژدم اين داستان لاس زدن پوتين و ترامپ چقدر جديه اگه جديه ايا رژيم با خايه مالي پوتين ميتونه از شر ترامپ در امان بمونه

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ناشناس گرامی
      اینها ساخته پرداختهٔ خبرگذاریهای ضد ترامپ است. اگر ترامپ انتخاب شود شاید با پوتین معامله کند ولی این معامله اگر صورت بگیرد؛ رژیم انگلهای صفوی را به شدّت آزار خواهد داد.
      ترامپ مشکل سگ زنجیری کرهٔ شمالی را هم حل حواهد کرد.

      حذف
  37. کعبه و بهشت دموکراتیک بهرام مشیری:

    http://www.bbc.com/persian/world/2016/07/160729_l31_india_dalit_couple_killed

    پاسخحذف
  38. نوکران چین به دیدار «پدرخوانده» رفتند تا دستورات جدید خود را بگیرند:

    http://www.reuters.com/article/us-afghanistan-taliban-china-idUSKCN10A09H

    پاسخحذف