۱۳۹۳ مرداد ۱۳, دوشنبه

روز شمار سقوط روسیه

خوانندگان گرامی

از امروز این صفحه را باز میکنم. خوانندگان گرامی میتوانند تمامی اخبار و آمار و ارقام مربوط به «سقوط روسیه» و سقوط آخرین «تزار» را در این صفحه منتشر کنند تا به «دایرةالمعارف مستند سیاسی سرنوشت روسها» تبدیل شود.
این صفحه درستون سمت راست در بخش صفحات قابل دسترسی است. 
سربلند و پیروز باشید
کژدم.

۶ نظر:

  1. پس از آغاز تحریمهای اقتصادی نیم بند بر علیه روسیه؛ ارزش سهام شرکتهای روسی و همچنین ارزش پول ملّی آنها پایین آمد؛ اما این ضربات چون به زبان «آمار و ارقام» بیان میشد؛ برای بسیاری معنی و مفهومی نداشت. اما امروز نخستین تاثیر ملموس تحریمها؛ آشکار شد و آن اینکه یکی از خطوط هوایی روسیه؛ ورشکست شد. این دومینوی سقوط ادامه خواهد یافت.

    پاسخحذف
  2. روسیه، غولی با پا‌های چوبین

    آنچه در عوض مرد نیرومند مسکو را حتما نگران کرده، گزارشی است انباشته از آمار و ارقام که، به نوشته روزنامه فرانسوی «لوموند»، آندری کلپاچ معاون وزیر اقتصاد روسیه هشتم آوریل به کرملین فرستاده است. این گزارش به خوبی نشان می‌دهد که امروز نیز همچون دوران شوروی سابق، اقتصاد، «چشم اسفندیار» کرملین است.

    در این گزارش گفته می‌شود نرخ رشد روسیه در سال ۲۰۱۴ که پیش از این ۵ / ۲ در صد پیش بینی شده بود، از نیم در صد بیشتر نخواهد بود. در‌‌ همان گزارش گفته می‌شود فرار سرمایه از روسیه در سال جاری خورشیدی به صد میلیارد دلار خواهد رسید و در صورت شدت گرفتن بحران اوکراین، به صد و پنجاه میلیارد دلار هم می‌تواند برسد. در این شرایط معاون وزارت اقتصاد روسیه پیشنهاد می‌کند که برای مقابله با رکود، هزینه‌های دولتی در سطحی معادل نیم در صد تولید ناخالص داخلی روسیه افزایش یابد و مازاد در آمد‌های نفتی برای پیشبرد توسعه کریمه مورد استفاده قرار بگیرند.

    فرار به جلو، و به کار گرفتن بی‌محابای دلار‌های نفتی در خدمت هدف‌های سیاسی، ماجرایی است که ایرانی‌ها به خوبی با پیآمد‌هایش آشنا هستند، به ویژه زمانی که تحریم‌های اقتصادی غرب رو به افزایش بگذارند. روسیه امروز در سطحی بسیار بالا‌تر از شوروی سابق در اقتصاد جهانی ادغام شده و، به همین سبب، در برابر فشار‌های مالی و بانکی بسیار آسیب پذیر است.

    تنها طی سه ماه گذشته، شصت و سه میلیارد دلار سرمایه از روسیه فرار کرده است. در صورتی که پیش بینی معاون وزارت اقتصاد روسیه در مورد شدت گرفتن فرار سرمایه تحقق یابد، بانک مرکزی این کشور دیر یا زود مجبور خواهد شد تزریق ارز به بازار برای جلوگیری از سقوط ارزش روبل را متوقف کند، سناریویی که می‌تواند برای ارز یک بازار سیاه رو به گسترش در روسیه به وجود آورد و حتی روبل را به یک پول غیر قابل تبدیل به ارز‌های بین‌المللی بدل کند. پیآمد‌های این رویداد، و تاثیر آن بر نرخ تورم نیز، برای ایرانی‌ها، پدیده‌ای بسیار آشنا است.

    یادآوری و حتی تکرار این واقعیت ضروری است که روسیه ولادیمیر پوتین عمدتا با صدور نفت و گاز روزگار می‌گذراند. نزدیک به هفتاد در صد ارز صادراتی روسیه و پنجاه در صد بودجه این کشور از محل همین دو کالا تامین می‌شود.

    حتی بخش بسیار بزرگی از محبوبیت ولادیمیر پوتین نیز بر آمده از تحولاتی است که طی پانزده سال سلطه او بر روسیه در بازار‌های گاز و نفت به وجود آمده است. زمانی که پوتین به قدرت رسید، بهای هر بشکه نفت بین ده تا پانزده دلار نوسان می‌کرد. پا به پای اوجگیری بهای هر بشکه طلای سیاه تا بالای صد دلار، توهم قدرت و شوکت در دستگاه او رو به افزایش گذاشت.

    در واقع مرد نیرومند کرملین و کشورش نیز در زمره قربانیان «نفرین نفت»‌اند. شاید اگر این نفرین دامن روسیه را نمی‌گرفت، این کشور می‌توانست سر انجام، بعد از این همه ناکامی، با انجام اصلاحات پرهیز ناپذیر سیاسی و اقتصادی، سرانجام به یک قدرت مدرن قرن بیست و یکمی بدل شود و همچون شماری از کشورهای اروپای مرکزی و خاوری، دوران گذار از کمونیسم به لیبرالیسم را با سرعت بیشتری طی کند. به جای توفیق یافتن در این تحول، روسیه به دام «پوتین‌ایسم» گرفتار آمده که معجونی از ناسیونالیسم دوران تزار، مذهب ارتدوکس و استالینیزم است. تظاهرات هواداران پوتین، با همراهی کشیش‌های ارتدوکس در پیرامون مجسمه‌های لنین، سخت دیدنی است.

    آنچه می‌تواند همسایگان روسیه را از مزاحمت‌های پایان ناپذیر آن رهایی بخشد، تحول در خود مسکو است. اگر روزی روسیه از بند شیطان‌هایی که تاریخ پر فراز و نشیبش را با زجر و درد آلودند رهایی یابد و اومانیسم تولستوی و چخوف سر انجام در آسمان مسکو بر اشباح ایوان مخوف و استالین پیروز شود، مردم روسیه در جشن بزرگ خود، بسیاری از همسایگان دور و نزیک، از جمله ایرانیان را، در کنارشان خواهند یافت.

    نقل قول از فریدون خاوند رادیو فردا

    پاسخحذف
  3. آخرین خبر اینکه اخیرا دولت فرانسه یک بیلاخ گنده به ناتو و دیگر متحدان غربی‌اش نشان داد و اعلام کرد دو کشتی مدرن جنگی هلیکوپتربر از نوع «میسترال» به ارزش یک میلیارد و دویست میلیون دلار را به مسکو تحویل خواهد داد و حاضر نیست به خاطر تحریم‌ها از این قرارداد نظامی صرفنظر کند، چرا که باعث بستن آن شرکت کشتی‌سازی و بیکاری صدها کارگر فرانسوی خواهد شد! گفتنی است که روسیه از این کشتی‌ها می‌تواند حتی برای اقدامات تعرضی در دریای سیاه استفاده کند! خلاصه این موضوع نشان می‌دهد که نام دیگر سیاست همان «قوادی» است و اگر پای منافع اقتصادی در میان باشد، دولتمردان غربی‌ حتی حاضرند همسر و خواهر و مادرشان را شخصا به عقد ولادیمیر پوتین یا شی جی‌پینگ دربیاورند و این هارت و پورت‌ها را نباید زیاد جدی گرفت!

    پاسخحذف
  4. با درود پوتین به مانند سلف خود احمدی با موج جدید تحریمها و منزوی شدنها شروع به یارگیری از اقصی نقاط جهان کرده و اینبار دست روی کشورهای ورشکسته گذاشته به این خبر توجه کنید

    آرژانتین کشوری ورشکسته به‌شمار می‌رود

    دولت آرژانتین با صندوق‌های تامینی سرمایه‌گذاری آمریکایی به توافق نرسید. به این ترتیب آرژانتین برای دومین بار کشوری ورشکسته به‌شمار می‌رود. کارشناسان معتقدند که پیامدهای این وضعیت برای شهروندان آرژانتینی اسفبار خواهد بود.

    پوتین اومده و با ارژانتین قرارداد مبادله با ارز غیر دلار کرده جالبه مثلا با این کارش می خواد دلار رو تهدید بکنه زهی خیال باطل

    پاسخحذف
  5. این روسها فعلا برن فکر تحریمها و پرداخت جرایم چند ده میلیاردیشون باشن بعدا به فکر تضعیف دلار بیافتن

    محکومیت ٥٠ میلیارد دلاری روسیه در دادگاه داوری بین‌المللی

    یک دادگاه بین‌المللی دولت روسیه را محکوم به پرداخت بیش از ٥٠ میلیارد دلار خسارت به سهام‌دار سابق شرکت نفتی یوکوس کرد.

    به گزارش پایگاه خبری یو اس ای تودی، در جریان یکی از بزرگترین پرونده‌های داوری، یکی از شرکتهای تابعه جی ام ال که زمانی بزرگترین سهامدار شرکت نفتی یوکوس اویل بود، خواستار دریافت ١٠٣,٥ میلیارد دلار غرامت از روسیه به دلیل اقدام ١٠ سال پیش دولت این کشور در سلب این سهامدار شد.
    بر اساس این گزارش، دولت روسیه قصد درخواست بازنگری در این حکم را دارد.روسیه در سال ٢٠٠٣ مالیات سنگینی را برای یوکوس که آن زمان بزرگترین شرکت نفتی روسیه و تحت مالکیت میخایل خودورکویسکی، ثروتمندترین فرد روس، بود وضع و بعد از ناتوانی این شرکت در پرداخت مالیات، داراییهای آن را مصادره کرد.
    مخالفان دولت ولادیمر پوتین،‌ این اقدام دولت را اقدامی تلافی‌جویانه برای حمایت خودورکویسکی از احزاب مخالف توصیف کردند، این در حالی است که دولت روسیه تاکید کرده است که تنها به دنبال دریافت مالیات و جرایمی بوده که یوکوس در فاصله سال‌های ٢٠٠٠ تا ٢٠٠٣ از پرداخت آنها خودداری کرده بود.این گزارش با اشاره به آن که شاکی پرونده یوکوس میخایل خودروکویسکی نبوده است، می‌نویسد: شرکت جی ام ال، شاکی پرونده گفته است که دادگاه دائمی داوری روسیه را محکوم کرده که به دنبال ورشکست کردن یوکوس و تصاحب داراییهای آن بوده است.
    تیم اوسبورن، مدیر عامل جی ام ال با انتشار بیانیه‌ای در این باره گفت: سهامداران عمده یوکوس اویل هیچ غرامتی بابت زیانی که به واسطه مصادره غیرقانونی این شرکت به وسیله دولت روسیه متحمل شدند دریافت نکردند و حکم دادگاه یک گام مهم به جلو برای این سهامداران است که در ١٠ سال گذشته برای این حکم مبارزه کردند.از سوی دیگر سرگئی لاورف، وزیر خارجه روسیه هم هفته گذشته اعلام کرد که کشورش درخواست بازنگری در این حکم را می‌کند.
    لاورف گفت: نمایندگان روسیه در این دادگاه از همه ابزارهای قانونی برای دفاع از مواضع خود استفاده می‌کنند.

    پاسخحذف
  6. تحریم های روسیه؛‌ سرگردان ماندن ده ها هزار جهانگرد روس در خارج

    در پی تعلیق فعالیت شرکت توریستی لابیرینت روسیه تا حداکثر ۲۷ هزار جهانگرد روس در خارج از این کشور بدون بلیت برگشت مانده اند؛ حادثه ای که گفته می شود از آثار تحریم های غرب است

    پاسخحذف