۱۳۹۳ تیر ۸, یکشنبه

ارتش عراق در تکریت شکست خورد و رفتن نوری المالکی حتمی شد.

زمانیکه ارتش عراق از آغاز حمله برای باز پس گیری تکریت خبر داد؛ مشخص بود که نوری المالکی برای قانع کردن دیگران؛ برای ماندن در قدرت؛ این حملهٔ سر هم بندی شده را با کمک سپاه قدس براه انداخته است تا با بازپس گیری تکریت؛ بازهم در قدرت بماند. لازم به توضیح نیست که برای این حمله تدارکات زیادی دیده شده و احتمالاً از پهپادهای سپاه قدس هم برای شناسایی مواضع داعش و نیروهای همسو؛ بهره گرفته بودند.
جالب اینکه BBC فارسی از حول حلیم در دیگ افتاد و چند ساعت از آغاز حمله نگذشته بود که از فتح تکریت به دست ارتش توانمند عراق خبر داد و «رادیو فردا» هم برای اینکه کم نیاورد به آسمان ریسمان بافی پرداخته و برای درست جلوه دادن این فتوحات به سخنان یکی از شیوخ قبایل سنی مذهب که احتمالاً از مالکی و سپاه قدس پولهای خوبی میگیرند و در ماجرای فلوجه در چند هفتهٔ پیش نیز همین مزخرفات را تحویل رسانه ها میدادند؛ استناد نموده است. این دو «اسکرین شات» را گرفتم ؛ زیرا همهٔ اینها حذف خواهند شد و قابل استناد نخواهند بود.
(بر روی تصاویر کلیک کنید تا قابل خواندن باشد).


دروغهای «محمد سعید الصحافی» اینبار توسط رادیوهایی که یا در عراق مستشار دارند و یا در حال بازگشایی سفارتشان در تهران هستند؛ با آب و تاب و البته با اندکی «یکی به میخ و یکی به نعل زدن» منتشر گردید.
نتیجه اینکه به آنچه که به عنوان خبر در این «بنگاههای سخن پراکنی» منتشر میشود اعتماد نکنید.
تصاویری که در مطلب پیشین از حلب منتشر نمودم توسط هیچ یک از این بنگاهها منتشر نمیشوند؛ تا خوانندگان خود را در تاریکی نگهدارند و سپس هر مزخرفی را که میخواهند در ذهن خوانندگانشان تزریق کنند. اما من از انتشار تصاویر حلب منظور دیگری نیز داشتم و آن اینکه اگر میگویند تعداد نیروهای داعش بین ۱۵۰۰ نفر تا حد اکثر ۵۰۰۰ نفر است دروغی بیش نیست و داشتن دستگاههای اداری و کنترل بخشهای تصرف شده نیاز به نفرات زیادی دارد و حلب تنها بخش کوچکی از متصرفات داعش است. 

اتفاقات احتمالی حمله به تکریت

۱- گفته شده است که ارتش عراق پیش از حمله عده ای از نیروهای ویژهٔ ضد تروریستی که به «گردانهای طلایی» مشهورند را در دانشگاه تکریت و چند نقطهٔ دیگرتکریت «هلی بُرد»  کرده است. پرسش این است که این نیروها چه بلایی سرشان آمده است؟ پاسخ این است که: احتمالاً همگی کشته و یا اسیر شده اند. زیرا ارتش حتی به شهر تکریت نرسیده است و در ۱۰ کیلومتری شهر زمین گیر شده و سپس با دادن تلفات سنگین عقب نشینی کرده است. زیرا با فاصله گرفتن ۲۰ کیلومتری از سامرا؛ درگیریها آغاز شده بود و ستون نیروهای ارتش با تحمل تلفات به پیشروی ادامه میداده است.
۲- در اخباری که از طرف داعش منتشر میشود؛ ابتدا از ساقط کردن یک فروند هلیکوپتر ارتش عراق و سپس از سرنگونی ۳ فروند خبر داده شده بود؛ که به احتمال قوی؛ خبر دوم را باید به حساب بزرگنمایی گذاشت. در خبرهای داعش از انهدام ۲۰ دستگاه نفربر «هامر» آمریکایی و چندین دستگاه تانک و زرهپوش و تلفات سنگین به نفرات ارتش سخن رفته است.

نتیجهٔ سیاسی حمله به تکریت

آخوند سیستانی که با دیدن توفان؛ سکوت خود را به اجبار شکست و نظرش این است که مالکی باید برود ولی این مسئله را طوری مطرح نمود ته به ترمهٔ قبای خامنه ای فرزانه و انقلابی بر نخورد؛ از طرف ولی فقیه زمان مورد غضب قرار گرفت و این عملیات برای تثبیت موقعیت نوری المالکی سرهم بندی شد و در نهایت مانند تف سربالا بر پیشانی رهبر فرزانه نشست و نوری المالکی رفتنی شد.
از سوی دیگر دیدارهای نظامی و مشورتهای قاسم سلیمانی نیز به آبرو ریزی منجر گردید.
البته دست به دست شدن مناطق و شهرها در یک جنگ امری عادی است و هیچ یک از این دست به دست شدنها را نمیتوان به حساب پیروزی گذاشت و همینقدر که بحران سوریه با این حجم به عراق رسیده است؛ ناقوس مرگ هلال شیعی به صدا در آمده و عراق به سوی تجزیه گام بر میدارد و تغییر نوری المالکی و گنجانیدن چند نفر سنی مذهب در دولت؛ دردی را دوا نخواهد کرد.

تو تو نَکه ی زور تونه

کژدم

خبر تکمیلی

وبسایت العربیه ویدیویی را از شهر تکریت منتشر نموده است که مطمئناً از طرف نیروهای داعش در اختیار آنها قرار گرفته است. این ویدیو نخستین سند منتشر شده در میان بلبشوی خبری است. حکومت عراق تا کنون هیچ سندی در رابطه با فتوحات خود منتشر ننموده است. اما این ویدیو نشان میدهد که تکریت مانند شهر ارواح است و البته از همان روز تسخیر توسط داعش؛ مردم از شهر فرار نموده اند؛ زیرا میدانند که تکریت به یک هدف نظامی تبدیل شده است و عدهٔ اندکی در شهر مانده اند. اما آنچه در این ویدیو جلب توجه میکند؛ وجود تنها چند نفر از افراد مسلح داعش است که احتمالاً دیده بانی میکنند.
 از این ویدیو چنین به نظر می آید که بخشی از نیروهای داعش در شهر و مکانهای گوناگون پنهان شده و در کمین نشسته اند و مسیرها و ساختمانهای خاصی را بمبگذاری کرده اند و بخش دیگر نیروهایشان از تکریت خارج شده و در مسیر حرکت یگانهای ارتش عراق پیش از رسیدن آنها به تکریت با آنها درگیر شده اند. از طرف دیگر انتشار این ویدیو میتواند نقش چندگانه ای داشته باشد.
۱- ثابت میکند که ارتش عراق دروغ گفته است و تکریت هنوز در دست آنها نیست.
۲- دادن اطلاعات غلط به نظامیان عراقی و خالی از سکنه نشان دادن شهر برای تشجیع آنها و کشاندن آنها به درون شهر.
خبر گلوله باران مواضع داعش در شهر تکریت که از طرف BBC منتشر شده است را نیز میتوان حد اکثر به گلوله باران کور مناظق مسکونی شهر تعبیر نمود؛ زیرا داعش و نیروهای همسوی آن در حال نبردهای چریکی هستند و مواضع خاصی مانند یک نبرد کلاسیک ندارند و همیشه در حال گردش و جمع شدن و پراکنده شدن هستند.

کژدم

۹ نظر:

  1. be dorood, mikhastam fagaht yad-awari kardeh basham ke naghshe Turkey ra nabayaad daste kam gereft. fagaht Saudi-ha nistand ke be "daesh" komak mikonand balke "daesh" az hemayate penhanye nawadegane osmani niz barkhordar mibashad. zira inha doost darand dar barabare Kord-ha yek wazneh ijad konand. in haghighat az nazare barkhi tahlil-garane TV alman matrah shodeh ke dar mantaghe hastand wa az moshahedate khodeshan migoftand.

    پاسخحذف
  2. من هم فکر می کنم که پیشرفت داعش حساب شده است و بزودی تار و مار خواهند شد.. ترکیه و اروپای گشنه و دودوزه باز نشانه است داعش و ماعیش بهانه است ..... در ضمن ان عکس هایی که در پست قبلی گذاشته بودید٫ با ساختمانهای تمیز و بَنِر های تبلیغاتی اتو کشیده در نبرد به دست داعشی افتاده ؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ناشناس گرامی
      اینها تصاویری هستند که داعش از بخشهای تحت کنترل خود از حلب منتشر کرده است. بخشی از شهر حلب در کنترل داعش و جبهةالنصره و بخش دیگر آن در دست رژیم اسد است. اینکه پیشرویهای داعش حساب شده است؛ در ان شکی نیست.

      حذف
  3. به نظر می اید که رهبر اتلاف ملی عراق به رهبری ایاد علاوی گزینه مدنظر جهان غرب به خصوص امریکا خواهد بود و می تواند انتخابش شوک شدیدی به جمهوری اسلامی با این همه هزینه وارد کند

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اینکه جناحهای مختلف در حال بحث هستند؛ بیشتر به یک شامورتی بازی میماند و هدف دوگانه ای را دنبال میکند:
      ۱- امیدوار کردن سنی های عرب و فریب آنها و تشویق آنها برای جدا شدن از اتحادیه ای که داعش رهبر ظاهری آن است.
      ۲- امیدوار نمودن و فریب آنهایی که پتانسیل پیوستن به آن اتحادیه (داعش) را دارند.
      اما از سوی دیگر مسئله اساساً تنها به عراق مربوط نمیشود و اهدافی که پشت پردهٔ داعش و گروههای همسوی آن اداره میشود گوششان به این حرفها بدهکار نیست.
      اما در همین دایرهٔ محدود نیز اگر عیاد علاوی انتخاب شود؛ شوک شدیدی به رهبر فرزانه وارد خواهد آمد و حق با شماست.

      حذف
  4. نخست‌وزیر اسرائیل در یک سخنرانی، در گفته‌هایی که در تضاد با سیاست‌های آمریکا ارزیابی شده از استقلال کردهای عراق حمایت کرد. او در عین حال در کارزاری رسانه‌ای علیه غنی‌سازی اورانیوم در توافق اتمی با ایران، مواضعش را با رسانه‌های از هر شش کشور طرف مذاکره بیان کرده است.
    .....................................

    به نظر می رسد که اسراییل را سیاستی دیگر امده و کاملا با سیاست کلی دوم زاویه پیدا کرده و این خود راه را برای مماشاتهای اوباما با جمهوری اسلامی بسته و به نوعی اولتیماتم برای اتمام ماه عسل اخوندها به رهبری روباه بنفش می باشد

    در ضمن برای اولین بار اسراییل در منطقه خاورمیانه با تشکیل جمهوری کردستان یک متحد واقعی را بدست خواهد اورد

    پاسخحذف
  5. داعش رهبر خود را 'خلیفه همه مسلمانان' دنیا دانست. حالا خامنه ای ولی امر مسلمین جهان رقیب پیدا کرده است.

    پاسخحذف
  6. چرخش ترکیه در پذیرش استقلال کردستان
    حزب حاکم در ترکیه اعلام کرده است که حاضر به پذیرش کشور مستقل کردی در مناطقی است که امروز شمال عراق نام دارد. این اعلام موضع در حقیقت چرخشی تاریخی از سوی یکی از کشورهای دارای وزن سیاسی در منطقه بوده و در خور توجه است. به نظر می‌رسد که ترک‌ها به این باور رسیده‌اند که یک کشور مستقل کردی در شمال عراق می‌تواند شریک سیاسی – اقتصادی بسیار خوبی برای آنها باشد.

    پاسخحذف
  7. وزیر خارجه فرانسه: داعش به حکومت بشار اسد نفت فروخته است

    ....................................................................

    واقعا چه خبر هستش؟!

    پاسخحذف