۱۳۹۳ خرداد ۱۹, دوشنبه

مذاکرات هسته ای از کانال سوریه خواهد گذشت

حرکت چند ماه اخیر سپاه قدس و حزب الله لبنان در سوریه که ظاهراً دست آوردهایی داشته است و بخشهایی از مناطق تحت تصرف نیروهای مسلح مخالف رژیم اسد را از چنگ آنها به در آوردند؛ برای به دست آوردن دست بالا در نبردهای سوریه به عنوان پشتوانه ای برای پیشبرد مذاکرات هسته ای با گروه ۱+۵ بود؛ اما پس از انتخابات نمایشی سوریه و پیروزی بشار اسد و دیرکرد ۴ روزهٔ حسن روحانی در تبریک گویی؛ حد اقل نشان از این دارد که رژیم جمهوری اسلامی دیگر امیدی به آیندهٔ دلخواه خود در سوریه ندارد. بخشی از رژیم میداند به خاطر سیال بودن نبردها؛ هر دست آوردی ناپایدار هاست و تنها چیزی که واقعیتی کمرشکن و مداوم دارد؛ «هزینه های جنگ» و بسته ماندن درهای اقتصاد به خاطر تحریمهاست. اگر چه حسن روحانی در نهایت به بشار اسد تبریک گفت؛ از نا امیدی رژیم شیعی ایران نمیکاهد و رژیم صورت خود را باسیلی «امیدهای واهی» سرخ نگه میدار. این نگرانیها و امیدهای واهی تا دریافت ضربات نهایی و تعیین کننده و شکست کامل در سوریه؛ ادامه خواهند یافت و بخش مهم و خانمانسوز «روند شکست استراتژیک» است.
در هفتهٔ گذشته ۹ گروه از مخالفین مسلح که به عنوان «گروههای میانه رو» شناخته میشوند نخستین حمللات سنگین خود را که با آتش توپخانه و سلاحهای سنگین و تانک همراه بود را به مواضع ارتش رژیم اسد انجام دادند و نخسستین هدف استراتژیک آنها قطع راههای ارتباطی دمشق با مناطق جنوبی و جنوب شرقی است. هدف نهایی این نیروها فتح دمشق است.
نتایج انتخابات پارلمان اروپا دولتمردان این اتحادیهٔ نیم بند را شوکه نمود و این امر موقعیت آمریکا را بیش از پیش تقویت نمود و فرانسه نخستین ضربهٔ ۱۶ میلیارد دلاری را دریافت نمود که هشداری به سایر کشورهای اروپایی نیز هست. این امر دستهای جمهوری اسلامی را در بدست آوردن دل اروپاییها و ساختن اهرم تدافعی در برابر آمریکا را کوتاه میکند و تاکتیک استفاده از اروپا برای نرم کردن دل آمریکا را بی اثر میسازد.
 اگر مذاکرات ظاهراً هسته ای (اما در واقع همه جانبه) رژیم نتواند به به تفاهم نامهٔ نهایی برسد. سوریه به قتلگاه سپاه قدس و حزب الله لبنان تبدیل خواهد شد و ماجرای جزیرهٔ مجنون در روزهای پایانی جنگ ۸ ساله اینبار در سوریه تکرار خواهد گردی.
شکست نهایی در سوریه به فروپاشی درونی رژیم اسلامی خواهد انجامید که تنها راه پیشگیری از عواقب وحشتناک آن یک کودتای نظامیست.

کژدم

۱۲ نظر:

  1. کژدم گرامی
    نشانه های شکست استراتژیک رژیم جمهوری اسلامی نه تنها در سوریه بلکه در تمامی خاورمیانه و شمال آفریقا و حتی شاخ آفریقا به وضوح قابل رویت و ارزیابی است. جدا از آنچه که شما در مورد سوریه نگاشته اید که کاملا درست است. در عراق شاهد بالا گرفتن موج تنشها در میان سنی ها و شیعیان هستیم که در عمل یکپارچگی عراق و نفوذ جمهوری اسلامی را هدف گرفته و به آنجا رسیده که حتی در بخشی کثیری از شیعیان اعتراض در برابر دخالتهای رژیم اسلامی در حال شدت گرفتن است.
    السیسی حتی قبل از سوگند ریاست جمهوری خود عملا تکلیف مصر را با حماس و حرکت اسلامی در غزه روشن نمود و اعلام نمود تا تحویل مرزهای رفح به حرکت فتح و طرفداران محمود عباس این گذرگاه بسته خواهد ماند و اقدام وی در تخریب تونلهای زیرزمینی و جلوگیری از حفر تونلهای جدید عملا باعث ایجاد مشکلات فزاینده ای برای حماس و حرکت اسلامی شده تا آنجا که حرکت اسلامی در غزه در راستای تمایلات السیسی اقدام به تعویض رهبر خود نموده است.
    حرکت ژنرال حفتر در لیبی و بستن راه قاچاق اسلحه به صحرای سینا و غزه نیز عملا حماس را در موقعیتی ضربه پذیر قرار خواهد داد. اقدام اخیر سودان در مخالفت با خواستهای رژیم اسلامی و سعی در نزدیکتر شدن این کشور به سعودی نیز میرود تا آخرین مناطق نفوذ رژیم اسلامی را هدف قرار دهد.
    سوریه همانطور که پیش بینی میگردید تبدیل به گردابی شده که رژیم اسلامی قادر نیست خود را از آن نجات دهد و همانطور که اشاره نموده اید تحولاتی جدید در سوریه در شرف انجام است که افق روشنی را برای رژیم اسلامی در بر نخواهد داشت.
    در مذاکرات هسته ای نیز سر گاو در خمره گیر کرده است و من بر خلاف شما اعتقاد دارم که این مذاکرات به جایی نخواهد رسید و اوضاع بسیار پیچیده تر از حال حاضر خواهد شد.
    روحانی و دارودسته اش به خوبی به عمق فاجعه پی برده اند و تمامی تلاش هایشان در اینست که زیانهای این شکست استراتژیک را به حداقل رسانند و یا اینکه زمان فروپاشی را به عقب بیاندازند. مذاکرات دو روزه اخیر نیز نشانه ای از بروز مشکلاتی است که امیدی ب حل آنها نخواهد بود.
    فشار کنگره و سنا و همینطور اسرائیل و سعودیها عملا اوباما را به جانبی رانده است که جز سخت تر کردن شرایط چاره ای ندارد و به عبارتی جمله " یا همه چیز یا هیچ" هم اکنون تبدیل به هدف مذاکرات اتمی با ایران شده است.
    قبول و یا عدم قبول این شروط به هرحال به نابودی این رژیم خواهد انجامید و چه چیزی از خاکستر برخواهد خواست فقط و فقط به مردمی بستگی دارد که به امیدی واهی دل بسته اند.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. م.ر گرامی
      من مخالف نظر شما در رابطه با اینکه این مذاکرات به شکست کشانیده شوند نیستم؛ زیرا برای مخالفت نیاز به اسنادروشنی از درگیریهای درون رژیم در رابطه با مذاکرات در چهارچوب وضعیت کنونی آنهاست. از نظر من بخش وسیعی از نیروهای رژیم از اینکه به صورت علنی «گه خوردن نامه» را بپذیرند عاجزند و تمامی تلاش آنها به عقب نشینی پله به پله بر اساس نیاز معتقدند. اما جریان حسن روحانی چنین می اندیشد که جلو ضرر را هرکجا که بگیری منفعت است. از نظر من مهم نیست که دارو دسته های اراذل و اوباش حاکم صفوی مسلک به چه سمتی میروند؟؟ زیرا دیگر سمت و سویی نمانده است و چه نظریهٔ دار و دستهٔ حسن روحانی و چه مخالفین او راه به جایی نخواهد برد. برای من دیگر هیچ اهمیتی ندارد که اپوزیسیون و مردم در خواب ساکن ایران چگونه می اندیشند؟ زیرا آنچه آنان بدست خواهند آورد؛ لیاقت بیش از آنرا ندارند. همانگونه که لیاقتی بیش از خشک شدن دریاچهٔ آذربایجان را نداشتند. زمان برای بارور کردن اندیشه های سیاسی بسیار تنگ است.
      آنچه که دشمنان ساکنین ایران برایشان خواب دیده اند؛ در هیاهوی شیعه بازی و پوشیدن ساپورت و عمل جراحی زیبایی گم شده است. سکنین ایران تبدیل به «گلّه» شده اند و به یک «گلّه دار» نیاز دارند تا بتواند آنها را تنها از آیندهٔ شومی که در انتظارشان است حفظ کند.
      ساکنین ایران و حکومت اسلامی شان تنها یک شانس دارد که آنهم میتواند رنگ ببازد و آن اینکه غرب و روسیه نمیخواهند که بحران عراق و سوریه به داخل ایران کشیده شود و اگر چنین شود بحرانی به وسعت سوریه و لبنان و و ع۸راق از طریق ایران به پاکستان و افغانستان کشیده خواهد شد و به کشورهای آسیای میانه سرایت خواهد نمود و چه بسا شاهد یک فاجعهٔ اتمی میان پاکستان و هندوستان و چین باشیم. اما اگر آب از سر بگذرد چه یک وجب و چه دو وجب؛ دیگر فرقی نمیکند و سناریوهای دیگری به میان خواهند آمد.
      رژیم صفویان ننگین حاکم بر ایران نیز از این امر آگاهند و الاغ فرزانه میداند که جایی برای جفتک پرانی نمانده است و محاصره هر روز تنگتر میشود. نتیجه اینکه الاغ فرزانه مانند یک الاغ و در بدترین شرایط شرم و بی لیاقتی خواهد مرد.
      از نظر من رژیم چاره ای به جز پذیرفتن «هیچ» ندارد؛ هر چند که بخواهد با تبلیغات دروغین (مثل همیشه) آنرا پیروزی جلوه دهد.

      حذف
  2. درود بر کژدم گرامی ایا به نظر شما توافقنامه جامع تا اخر تیر ماه به مرحله نهایی خواهد رسید و یا اینکه شش ماه دیگر در اخر تیر ماه تمدید خواهد شد

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. درود بر شما
      از همان آغاز این مسئله هم از طرف دولت اوباما و هم از طرف رژیم اسلامی مطرح شده بود که احتمال به دور دوم کشیده شدن بازی وجود دارد. اینکه این توافق بوجود خواهد آمد؛ در آن شکی نیست و رژیم صفوی از زمان انتشار مقالهٔ امام حسن و صلح امام حسن در وبسایت الاغ فرزانه؛ به این نتیجه رسیده بود که دیگر پایان کار در حال رسیدن است و باید به صلح امام حسن روی آورد. اما واقعیت این است که بیم و امید قماربازی که در حال رسیدن به آخر خط است و از اینکه از راه پیش و پس میترسد و از طرفی دیگر نقش بازیگران منطقه ای و بین المللی میتواند این بیم و امیدها را بالا و پایین کند. در جنگ ۸ ساله نیز با اینکه طرحهای عملیاتی فراوانی وجود داشتند؛ خمینی با یک توافق محرمالنه به گه خوردن افتاد و هنوز هم در درون ارازل و اوباش رژیم این بحث وجود دارد که بالاخره چه عاملی باعث امضای گه خوردن نامه شد و تقصیر را به گردن همدیگر می اندازند. رژیم شیعی اکنون در چنان شرایطی به سر میبرد و در میان باور و ناباوری شکست حتمی گیر افتاده است. عده ای میگویند لنگش کن؛ عده ای میگویند که بیا برگردیم بریم خونه؛ ولش کن گناه داریم.
      اینکه بتوان به طور دقیق نظر و پیشبینی پیامبرگونه ای ارائه داد؛ امکان ندارد. اما اگر در این مدت کوتاه باقیمانده؛ اگر رژیم اندکی عاقلانه تر فکر کند این توافق امکان پذیر است و اگر به دور دوم کشیده شود؛ نه تنها رژیم انگلهای حاکم؛ بلکه ساکنین بدبخت و فلکزدهٔ ایران دچار خساراتی بسیار سنگین تر خواهند شد. رژیم باید به سراپای خود نگاه کند و ببیند که : خوشگل است یا تار میزند؟
      هر احمقی میداند که چه خبر است و بازی به پایان خود رسیده است. اما اگر رژیم اندکی از حماقت رهبر فرزانه بکاهد؛ در همین دور هم میتوانند با نتیجهٔ هزار بر صفر از این مهلکه بیرون بیایند و حتماً بهتر از نتیجهٔ یک میلیون بر صفر خواهد بود.

      حذف
  3. ك‍ژدم گرامي
    من بر خلاف شما بر اين نظرم كه "عشق اول نمود آسان ولي افتاد مشكلها" شكي نيست كه توافق اوليه اي در حين مذاكرات پنهاني در عمان صورت گرغته كه در نهايت منجر به توافق مقدماتي گرديد وليكن هر دو بازيگر دچار شرايطي گرديده اند كه اجراي بازي را بس مشكل نموده است. از جانب اوباما همينطور كه ميدانيد فشارهاي فراواني كه از طرف سياستمداران هر دو جناح دمكرات و جمهوريخواه و همينطور لابي هاي پرقدرت اسرائيل و سعودي بر وي وارد آمده و شكستهاي متعدد سياسي كه پشت سر هم چه در صحنه سياست داخلي آمريكا و چه در سياستهاي منطقه اي متحمل گرديده اين امكان را كه بتواند سروته قضيه را هم آورد بسيار ضعيف نموده و آنطور كه پيداست هم سناتورها و هم نمايندگان كنگره به چيزي كمتر از برچيدن سايتهاي غني سازي و محدود نمودن توان موشكي و عقب نشيني از لبنان و سوريه و عراق راضي نخواهند شد و از جانب ديگر نه اسرائيل زير بار توافقي كم مايه خواهد رفت و نه سعودي و اوباما مي داند كه اگر نتواند اين قضيه را به دلخواه آنها شكل دهد مواجه با عربستاني مجهز به موشكهاي اتمي و همينطور اسرائيلي خواهد بود كه از چنين ماجراجويي هايي ابا ندارد.
    از جانب ديگر رهبر شيعيان نيز در مقابل خود خيل وحوشي را مي بيند كه حاضر به چشم پوشي از منافع خود و كوتاه آمدن از شعارهايي نيستند كه سي و پنج سال به خورد آنها داده شده است و نه خامنه اي خميني است كه قدرت كنترل آنها را داشته باشد و سپاهي كه اكنون به بزرگترين قطب اقتصادي و اطلاعاتي و نظامي بدل شده به اين سادگي حاضر به چشم پوشي از اين به اصطلاح دستاوردها نيست و حتي اگر اين مسئله به كودتايي نظامي بيانجامد كه منجر به كنارگذاشتن آخوندها شود از انجام عمل ابا نخواهد كرد.
    از جانب ديگر دو مرده خوار اصلي يعني روسيه و چين نيز به اين سادگي حاضر به از دست دادن منافع خود در ايران نيستند. پوتين همه كار ميكند تا مانع از راهيابي مجدد ايران به بازارهاي نفت و گاز گردد و چين نيز كه در قبال نفت وارداتي به صدور بنجل هاي خود به ايران مشغول است مايل به نتيجه رسيدن مذاكرات نيست.
    روحاني و دارودسته اي كه به رفسنجاني و گروه عقلاني تر رژيم اسلامي تعلق دارند به خوبي به وضعيت حاد و صعوبتي كه در برابرشان قرار دارد واقف هستند و آماده هستند كه همه چيز را بدهند وليكن لااقل فرصتي حداقلي را بدست آورند و در اينراه به پشتيباني اكثريت خاموش تكيه دارند. خامنه اي نيز تخت و تاج خود را معلق مابين زمين و آسمان مي بيند و به خوبي مي داند كه در نهايت كاسه و كوزه اين مسائل بر سر وي خواهد شكست و سرداران نيز منتظرند كه آخرين ميخ را به تابوت حكومت آخوندها بكوبند و دست روحانيون را از حكومت قطع كنند و به هرحال منافعشان يا آنها را به دامن غرب خواهد انداخت.
    بازي است كه آغاز شده و در هرحالتش تابوت براي جمهوري اسلامي در حال آماده شدن است و در اين وسط پيروان كورش هستند كه اگر نجنبند نه از تاك نشان ماند و نه از تاكستان.
    نهايت اينكه در مذاكرات جاري نه اوباما دست بازي دارد و نه روحاني قادر به اجراي منويات خود است و اينست كه آينده اي بر اين مذاكرات متصور نيست.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. م.ر گرامی
      اگر مذاکرات به دور دوم کشیده شود؛ باخت بسیار بزرگتری نصیب رژیم و به تبع آن ایرانیان خواهد شد. باختی که گسترهٔ آن قابل پیشبینی نیست؛ اما هر چه باشد به طور غیرقابل باوری نه تنها برای رژیم ننگین صفوی و آریایی نژادان باهوش شیعه مسلک؛ بلکه برای کل منطقه نقشی مانند یک زلزلهٔ ۹ ریشتری را خواهد داشت.
      خبرهای امروز در رابطه با تصرف استان نینوا توسط «داعش» نشان از دو مطلب دارد. نخست اینکه فشارهای فزاینده و خرد کننده بر پیکر نحیف رژیم جمهوری اسلامی و دیگری بوجود آوردن کانونی که بتواند هرچه بیشتر نیروهای سلفی جهادی را به آن بکشاند و در آیندهٔ پس از شکست جمهوری اسلامی؛ شاهد کشتار وسیع و جمعی ارازل و اوباش سلفی جهادی در سوریه نیز خواهیم بود.
      اما آنچه که بسیار مسخره است؛ اینکه رژیم اوباشان شیعه مسلک چنین می اندیشد که این کانون مایهٔ دردسر غرب است و غرب از اینها وحشت دارد و میخواهد به آنها وعده بدهد که اگر شما حقوق هسته ای ما را به رسمیت بشناسید؛ ما هم در قلع و قمع این ارازل به شما کمک میکنیم؛ غافل از اینکه غرب نمیخواهد یک عده اوباش را جانشین اوباشانی دیگر کند و در حال بازی کردن با هر دو طرف است. این سخن شما که دست محمد علی کلی دوّم هر روز کوتاهتر میشود نیز درست است و نیروی جانشین او هیلاری کلینتون نخواهد بود که با فریبکاری میخواهد نقش اپوزیسیون اوباما را بازی کند. البته جامعهٔ آمریکا نیز دارای جمعیت ۷۰ درصدی احمقهاست و دست کمی از ایرانیها ندارند و چه بسا فریب بخورند؛ اما امید بستن به یک اوبامای دیگر (اینبار یک زن سفید پوست) هر چند که میتواند در یک سناریوی احتمالی بگنجد؛ اما میتواند یک امید واهی باشد.
      اما این «پیروان کوروش»ی که من میبینم هنوز مشغول موسیقی رپ و زیر ابرو برداشتن و پوشیدن ساپورت و آزادیهای یواشکی هستند.
      این جماعت را بِهِل...

      حذف
  4. انچه که در دورنمای این مذاکرات کاملا مشهود می باشد با توجه به شکست د کترین غنی سازی هسته ای دست و پا زدن ج . ا برای گرفتن نقشی در جامعه جهانی می باشد البته به عنوان الترناتیو در نظر گرفته شده که در ان نقشی به مانند ژاندارمی محمد رضا شاه البته نه به صورت واضح و مستقیم برای ج ا در منطقه خاورمیانه در نظر گرفته شود

    ج ا همزمان به روسیه نیز امتیازات فراوانی راپیشنهاد خواهد داد دقیقا به ماننند حکومت قاجارها که در ان هم عوامل روس نقش داشتند و هم عموامل انگلیس

    فقط موضوعی که در اینجا حایز اهمیت هست ایا امریکا با توجه به تکنولوژیهای جدید نفن و گاز شل و ظهور نیروهای جدید در ارایش اقتصادی و سیاسی جهانی از منطقه خاورمیانه به سمت خاور دور حال شیفت دادن می باشد؟ایا در حال سپردن دوباره منطقه به دست انگلیسیهاست؟ انچه که مشخص هست منبع بسیاری از حوادث در لندن می باشد برنامه ریزی انچه که به اصطلاح سران فتنه می باشد بعد از حوادث 88 در لندن انجام گرفت ...جک استراو به عنوان حامی گروه روحانی در لابیها ظاهر می شود ...پوتین با حماقتی که انجام داد توسط بسیاری از رهبران جهانی در اجلاس اخیر به عنوان هیتلر دیگری از او نامبرده شد و باید منتظر ضربات ناشی از عکس العمل جامعه جهانی به تزاریسم خود باشد

    در ضمن سپاه پاسداارن بعد از کودتای 88 تلاش بسیاری برای ایجاد یک حکومت نظامی انجام داد اما به هیچ عنوان از طرف جامعه جهانی به عنوان یک نرم حکومتی شناخته نشد و در این راستا تمامی تحریمها و سیر حوادث تاکنون برای تضعیف و گرفتن ابزار قدرت از دست انها صورت گرفته و تا اخر هم ادامه پیدا خواهد کرد

    ..................................

    موی عاقل

    پاسخحذف
  5. داعش شهر موصل مرکز استان نینوی عراق +فرودگاه این شهر رو تصرف کرد.

    پاسخحذف
  6. كژدم گرامي
    با توجه به آنچه كه در كانالهاي فضايي كردستان عراق و نبرد موصل شاهد بودم به جرات ميتوانم بگويم كه چنين استراتژي و تاكتيكي در نبرد هاي خياباني از عهده گروهي تكفيري و سلفي جهادي برنمي آيد و به نظر ميرسد گروهي جنگجوي بسيار آزموده تحت فرماندهي اشخاصي آموزش ديده به اين نام ناميده شده اند كه توانسته اند ظرف مدت كمتر از سه ساعت دو لشگر مالكي را كه متجاوز از بيست هزار نفر بوده اند به تمامي وادار به فرار كنند. با توجه به اين مورد با شما موافقم كه در پس پرده آن چيزي كه به نام داعش ناميده ميشود تفكري به مراتب جامعتر و استراتژي به مراتب برتر از گروهي سلفي قرار دارد و اين سياه لشگرها هم جز استفاده ابزاري كاربردي بيشتر ندارند.
    به هرحال رژيم آخوندي به شدت وحشت نموده و فقط سعي دارد به هرنحوي خود را از ماجراي سوريه كه اكنون عراق نيز به آن اضافه شده نجات دهد.
    پيشنهاد امروز ايران براي روش حكومت در سوريه مركب از رئيس جمهور علوي و نخست وزير سني و رئيس پارلماني مسيحي از همين موضوع آب ميخورد. وليكن به نظر ميرسد دير شده و اولين نوار جدايي در هلال شيعه در حال شكل گيري است. تصرف موصل و پيشروي آنچه به نام داعش خوانده ميشود به طرف تكريت و نبرد انبار نشانه اي از ايجاد منطقه اي سني است كه عملا بخش شيعه عراق و ايران را از سوريه و لبنان جدا خواهد كرد و عملا امكان ارسال نيرو و تجهيزات را به اين دو منطقه تقليل خواهد داد و به عبارتي اوضاع را پيش از پيش به ضرر رژيم شيعه صفوي تغيير خواهد داد.
    فروپاشي ارتش عراق كه هيچ تمايلي به جنگ ندارد و خطري كه بغداد را تهديد مي كند شايد سبب اين گردد كه ايران مجبور به ارسال نيروهاي خود به عراق نيز گردد كه سقوط رژيم را تشديد خواهد كرد و اين بار ممكنست بازيگران ديگري نيز وارد نبرد گردند.
    جلسه امروز كنگره آمريكا و تاكيد بر پيگيري قطعنامه هاي سازمان ملل در مذاكرات هسته اي و همچنين اجبار نمودن ايران به روشن نمودن و افشاي برنامه هاي نظامي و تسليحاتي اش ميتواند ناشي از درك شرايط بسيار شكننده و ضعيف ايران باشد.
    من به شخصه آينده روشني را در اين بازي جديد براي ايرانيان نمي بينم و البته از حق نيز نگذريم. ملتي كه بالاترين جلوه هاي مبارزه اش را در آزاديهاي يواشكي مي بيند لايق بيش از اين نيست.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. م.ر گرامی
      آزادیهای یواشکی ادامهٔ همان برنامهٔ سازگارا - مخملباف برای یوتیوبی کردن ساکنین ایران است (اینبار فیسبوک).
      عده ای با طعنه برایم ایمیل میزدند که «سلطان بندرت هم که رفت» گویی که من فرمانده سلطان بندر بود. حالا ببینند که سلطان بندر استان نینوا را تصرف کرده است و حتی اگر موقتی هم باشد؛ برای رژیم خامنه ای فرزانه و مالکی و سیستانی انگل؛ هزینه های زیادی خواهد داشت (البته سلطان بندر برای ماموریتهایی دیگر استعفاء داده است).
      همانطوریکه اشاره نمودید؛ فرماندهان این نیروها افسرانی آموزش دیده هستند که در قطر و عربستان و پاکستان و ترکیه آموزش دیده اند و برخی از فرماندهان ارتش سابق عراق هم در میان آنها هستند.

      حذف
  7. كژدم گرامي
    تكريت نيز سقوط كرد و با توجه به آنچه كه در اين نبردها شاهد هستيم ميتوان گفت كه عملكرد اين گروه كه به نام داعش خوانده ميشود در عراق به تمامي متفاوت از عملكرد آنها در سوريه است.
    شهر را ميگيرندو ارتش مالكي را خلع سلاح ميكنند و اجازه مي دهند آنها به سمت خانه هاي خود بازگردند. مراكز نظامي و امنيتي را تخريب مي كنند و بدون هيچگونه صدمه اي به مردم شهرها و يا زيرساختهاي شهري آنجا را به عشاير مسلح مي سپارند و به سمت هدف بعدي حركت ميكنند. به نظر ميرسد اين گروه نه "داعش" بلكه در اصل "صحوه جديد" باشند و به عبارتي اتحادي مابين گروههاي تكفيري داعش و عشاير مسلح سني شكل گرفته و خود مي دانيد كه نيروهاي سني عراق اكثرا از اعضاي قديم ارتش صدام تشكيل شده اند كه آمريكائيها در سال 2007 آنها را متشكل نمودند و بر عليه القاعده و همين داعش آنزمان كه در سال 2006 اعلام موجوديت كرده بود به كار گرفتند كه موفق شدند به تمامي ريشه القاعده و داعش را در انبار و فلوجه ريشه كن نمايند. پس از خروج آمريكائيها . مالكي اقدام به انحلال اين گروه نمود و بسياري از آنها را به اتهام ترور دستگير و به زندان انداخت. اقدامات فرقه گرايانه مالكي و سليماني در مناطق سني نشين كه بوضوح در نبردهاي انبار و فلوجه خود را نشان داد. بمباران و توپ باران كور مردم عادي توسط ارتش مالكي كه سبب كشته شدن عده بسياري از مردم و آوارگي آنها گرديد سبب گرديد كه اتحادي مابين داعش و عشاير سني شكل گيرد كه نتايج آنرا مشاهده ميكنيم.
    آنچه كه مشخص است اينست كه پيشنهاد بايدن و كلينتون جهت سه پارچه نمودن عراق به سه بخش شيعه و سني و كرد در حال شكل گيري است و استراتژي نبردهاي اخير اينرا نشان مي دهد كه اين نيروها براي اقامت دائم در مناطق پاكسازي شده از ارتش عراق آمده اند و نه بمنظور ضربه زدن و عقب نشيني.
    به هرحال آنچه كه مشخص است عربستان موفق شده چنان ضربه اي بر سياستهاي اوباما در منطقه وارد كند كه ناگفتني است و با تجزيه و تحليل حركت اخير ردپاي دكترين بندر بن سلطان را ميتوان در وقايع اخير مشاهده نمود.
    حال همه چيز در معدلات منطقه به هم ريخته است. داعش توانسته به سلاحهاي پيشرفته آمريكايي دست يابد كه تا كنون آمريكا از در اختيار قراردادن آنها به نيروهاي مخالف اسد اكراه داشت . مسلما آن بخش از داعش كه از سوريه آمده به آنجا بازخواهد گشت وليكن اين بار بسيار مجهز و مسلح به انواع موشك انداز و سلاحهاي سنگيني كه از نيروهاي عراقي به غنيمت گرفته است و از اين پس نيروهاي اسد و حزب الله و قاسم سليماني و ميليشياي شيعه در سوريه با امري پيش بيني نشده اي روبرو هستند كه ميتواند تمامي بافته هاي آنها را پنبه كند.
    شيعيان عراق تنها اقدام به تشكيل گروههايي به منظور حفاظت از اماكن مقدسه خود نموده اند و دست به دعا برداشته اند كه داعش فقط به فتح مناطق سني نشين اكتفا كند و وارد بغداد نگردد. محمد علي كلي دوم خود را آماده ميكند تا به سئوالات و انتقادهاي همه گير در برابر سياست غلط خود در عراق و سوريه جوابگو باشد. رژيم اسلامي نيز سردرگم و متحير دست كمك به سوي كردها دراز كرده تا بلكه آنها بتوانند جلوي اين سيل را بگيرند و كردها كه بدون هيچ دردسري توانسته اند به تمامي خواستهاي خود در قبال ضميمه نمودن مناطق كردنشين به اقليم خود نائل گردند به صراحت اعلام داشته اند كه "مسبب وضع فعلي عراق فقط و فقط مالكي اسن و ما بهيچوجه مايل نيستيم با دخالت در اين نبردها جنگ شيعه و سني را به جنگ كرد و عرب تبديل كنيم".
    آنچه كه مشخص است با توجه به شرايط فعلي سه پارچه شدن عراق امري مسلم و بديهي است.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. م.ر گرامی
      من فکر میکنم که داعش برای تثبیت وضعیت متصرفات خود در مناطق سنی نشین عربی؛ در حرکت بعدی به سوی بغداد و مناطق شیعه نشین حمله خواهد کرد و جنگ را به خانهٔ شیعه ها خواهند کشانید و احتمالاً تاسیسات نفتی مناطق شیعه نشین را هم مورد حمله قرار دهند. سه پارچه شدن عراق بدون فشار آوردن به و کشتار شیعیان توسط یک گروه بی نام و نشان و غیر مسئول که حتی نمیتوان آنها را به دادگاه لاهه نیز کشاند امکان پذیر نیست؛ لذا مرحلهٔ بعدی حمله به بغداد و فراری دادن شیعیان از بغداد خواهد رسید. شاید برای تحقیر شیعیان به نجف و کربلا و اماکن مقدسشان نیز حمله کنند و فتوای جهاد و یا دفاع از طرف سیستانی نیز نخواهد توانست کارساز باشد.

      حذف