۱۳۹۶ دی ۲۰, چهارشنبه

خروج آمریکا از برجام نخستین «تنبیه» سال ۲۰۱۸

گفته میشود که دونالد ترامپ پیش از اعلام خروج از «برجام» با وزیر دفاع و وزیر امور خارجهٔ آمریکا دیدار خواهد داشت.
این دیدارها بسیار مهم هستند. البتّه  نه برای تصمیم گیری در رابطه با «خروج»؛ بلکه برای سناریوهای مربوط به «پس از خروج» مربوط میشوند. زیرا خروج از برجام  پیشاپیش و به دفعات و اشکال گوناگون از طرف مقامات آمریکایی اعلام شده است و در جمعه و یا شنبهٔ آینده؛ آخرین میخ بر تابوت برجام با اعلام مستقیم و رسمی کوبیده خواهد شد.
آقای تیلرسون گزارش فعالیتهای دیپلماتیک و سناریوهای گوناگون آینده که در رابطه  با ایران و اروپا و روسیه و چین به اجرا در خواهند آمد را بر روی میز ریاست جمهوری خواهد گذاشت و آقای متیس نیز سناریوهای احتمالی نظامی در صورت ماجراجویی نظامیِ رژیم شیعی ایران را گزارش خواهد داد. 
خروج از برجام «بازی یکطرفه» از سوی آمریکا نیست و نه تنها با متحدّین استراتژیک آمریکا در منطقهٔ خاورمیانه هماهنگ شده و حوزه های وظایف متّحدین آمریکا مشخّص شده است؛ بلکه با کشورهای مهمّ اروپایی نیز پیشاپیش در میان گذاشته شده است. خروج از برجام به معنی «من دیگه بازی نمیکنم» نیست. بلکه آغاز یک بازی بسیار گسترده  است که به قول آقای «مایک پنس»؛ راه  آمریکا برای خرد کردن رژیم شیعی با تمام وزن اقتصادی آمریکا خواهد گشود. استفاده از این وزن اقتصادی در رابطه با اروپا نیز به صورت بیرحمانه ای عمل خواهد کرد و خواهیم دید که چگونه به گسیختگی تار و پود برجام خواهد انجامید و نه تنها به بازگشت تحریمهای پیش از برجام خواهد انجامید؛ بلکه تحریمهای مربوط به تروریستی نامیده شدن سپاه پاچاهاردارن نیز بر آن افزوده خواهد گردید. اینجاست که نقش آقای متیس بسیار پُر رنگ میشود.
تحریمها بر علیه روسیّه به خاطر موضوعی دیگر است (دخالت در انتخابات)؛ و به ناچار اجرایی خواهند شد؛ امّا رفتار روسیه میتواند تحریمهای بیشتری را نیز برای روسیه به ارمغان آوَرَد.
تحریمهای بین المللی پیش از برجام رژیم شیعی را به زانو در آورد. امّا پس از برجام و گشایش اقتصادی؛ رژیم کثیف صفوی به جای هزینه کردن درآمدهای نفتی برای التیام زخمها؛ به فکر هزینه کردن ثروتهای ملّی در عراق و سوریه و یمن افتاد تا خود را برای آنچه که «دورهٔ غروبِ برجام» نامیده میشود آماده کند. امّا با ظهور ترامپ؛ ابتدا به خاطر دستور روسها او را «نازین» نامیدند؛ امّا چیزی نگذشت که اکنون با ۱۰ روز فاصله در برابر آن هستیم.
۱- خروج از برجام میتواند در همان آغاز هم «خروج» و هم «بازگردانیدنِ تحریمها» را یکباره اعلام کند و یا اینکه بازگشتِ تحریمها را به آینده ای نزدیک پس از مطالعهٔ تاثیرات خروج حواله دهد. امّا آنچه که مشخّص است؛ خروج آمریکا از برجام؛ رژیم ایران را به همان باطلاق پیش از برجام سوق خواهد داد. با این تفاوت که اینبار از طرف آمریکا؛ تضمین نظامی واقعی نیز دارد. به عنوان مثال چینیها به رژیم ایران اجازهٔ هیچگونه مطالعه در رابطه با تصادف کشتی باربری چینی با نفتکش رژیم ایران را نمیدهند. برخی از خبرگزاریها برای نخستین بار در لابلای خبرها علّت این تصادف را «نامعلوم» اعلام میکنند.
۲- حکومت عراق زیر فشار قرار خواهد گرفت تا تکلیف خود را با رژیم ایران؛ مشخّص کند. احتمالاً رژیم عراق گفتگوها با عربستان بر سرِ استفاده از خطّ لولهٔ مشترک را شدّت خواهد بخشید.
۳- کشورهای اروپایی «دلّال صفت» هستند و به سبک سنگین کردن منافع خود با آمریکا و متحدانش خواهند پرداخت و به زمانی بسیار کوتاه برای هماهنگی با آمریکا نیاز دارند. هرچند که با «ذِقّ و وقّ قلابی» همراه باشد.
۴- قیمت نفت برای مدّت کوتاهی گران شده و سپس به حول و قوّهٔ «نفت شَیل» فروکش خواهد کرد.
۵- حتّی روسها و چینیها نیز جراًت سرمایه گذاری در ایران را نخواهند داشت.
بقیّهٔ تاثیرات داخلی خروج از برجام را خودتان محاسبه کنید. به نظر من تاثیرات آن مانند تاثیراتِ «بازگشتِ امواج سونامی» خواهد بود.

کژدم




 

۳۷ نظر:

  1. کژدم گرامی با عرض معذرت که این مطلب به نوشته ی شما مربوط نبود ولی به نظرم آمد پس از این همه بگیر و ببند سیاسی بد نباشد اندکی هم مسئله ای غیر سیاسی مطرح شود.دیدن این کلیپ را به شما که میدانم بسیار علم دوست هستید و بقیه ی خوانندگان توصیه میکنم،اگر آن را دیده اید که لیاقت دوباره دیدن را دارد،اگر ندیده اید که حتما پیشنهاد میکنم.پس از دیدن این کلیپ یاد حرف آرمسترانگ افتادم که وقتی مجری ازش پرسید وقتی زمین را از ماه دیدی به چه چیزی فکرمیکردی که گفت دوست داشتم یقه آن سیاست مدار را بگیرم و به اینجا بیاورم و بگویم ببین حرام زاده ببین برای چه این کارها را میکنی (نقل به معنی) https://m.youtube.com/watch?v=GoW8Tf7hTGA&itct=CBYQpDAYASITCK-z_qbSzdgCFVyRVQodBvUP6VIIbW9ybjE0MTU%3D&gl=US&hl=en&client=mv-google

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ناشناس گرامی
      پاسخ لویی آرمسترانگ بسیار ساده است:

      «این طبیعت ماست»

      حذف
  2. رژیم ایران تهدید کرده است که اگر تحریمها برگردند؛ ما نیز غنی سازی را افزایش میدهیم.

    شما بفرمایید هرچه میتوانید قدرتمندانه تر ادامه بدهید. آن داستانها و قضیّه های کوچه دادن به شماها برای تدارک جنگهای ۳۰ ساله تمام شده است.

    پاسخحذف
  3. من نمیگویم که تصادف کشتی باربری چینی با کشتی نفتکش رژیم ایران؛ عمدی بوده است و یا یک تصادف عادّی و یا یک تصادف از نوع هدایت شده از طریق «جنگ الکترونیک»؟؟!!!
    هنوز هیچ چیز مشخّص نیست. امّا تصوّر کنید که این تصادف در تزدیکی تنگهٔ هرمز اتفاق بیفتد.
    فقط تصوّر کنید. خرجی نداره.
    سپس عواقب آنرا پیشبینی کنید. اینهم خرجی نداره.

    پاسخحذف
  4. شرایط کنونی با شرایط دوران اوباما زمین تا آسمان فرق دارد. شاید تُرکهای عثمانی اجازه داشتند که برای رژیم ایران پولشویی کنند!! شاید هم نداشتند ولی دَله دزدی کردند. شاید دُبی نیز به دنبال دله دزدی بود.
    امّا اینبار ترکهای عثمانی میدانند که چه خبر است؟ دُبی نیز میداند.
    شرایط برای رژیم شیعی بسیار سخت خواهد بود.

    پاسخحذف
  5. کژدم گرامی منظور من نیل آرمسترانگ بود

    پاسخحذف
  6. کژدم البته این به خاطر اسباب بازی بودن هم هست
    https://twitter.com/HosseinDalirian/status/951098070267301888
    این ها کسخلند

    پاسخحذف
  7. کژدم گرامی
    اوباما و اروپایکی از دلایل خود برای تعامل با رژیم صفوی را پشتیبانی مردم ایران از این رژیم می دانستند و شرکت گسترده گوسفندان در انتخابات را از دلایل این امر به شمار می آوردند.
    دل به دریا زدگان این تابو را شکستند و اگرچه به ظاهر به جایی نرسیدند ولیکن در اصل تیشه به ریشه این تفکر در جهان غرب زدند و بزرگترین خدمت را به سیاستهای ترامپ در پاکسازی خاورمیانه نمودند. گزافه نیست بگوییم که ارزش این جنبش در آینده ایران بسیار عظیم و سرنوشت ساز خواهد بود.
    اکنون دلایل اروپا برای حفظ رژیم در برابر این واقعیت که اکثریت قریب به اتفاق ملت ایران آرزوی سرنگونی حکومت صفوی را دارند رنگ باخته است و همین است که دست ترامپ را در اجرای برنامه های ضعیف سازی رژیم بازتر نموده است و در دل اروپاییان دلال نیز این ترس نشسته است که این رژیم محکوم به نابودی است و از ندید مردم ایران جایگاهی ندارد.
    من مطمئن نیستم که ترامپ در حال حاضر فسخ برجام را اعلام کند بلکه بر این عقیده هستم که شرایط حفظ برجام در وضعیت فعلی به اطلاع اروپائیان رسیده و دعوت آنان از ظریف جهت اولتیماتوم نهایی و تعیین ضرب الاجل اجرای این شرایط از جانب رژیم صفوی است.
    آزادی زندانیان سیاسی و اجازه برگزاری تظاهرات و از همه مهمتر کشیدن سپاه و دارودسته هایشان از سوریه و عراق و یمن و قطع کمکهای مالی و نظامی به حزب الله و حماس از یکطرف و محدود سازی و نظارت بر برنامه موشکی سپاه میتواند از جمله این شرایط باشد.
    به باور من هرچه رخ دهد و اینکه ترامپ برجام را فسخ کند و یا ایران شرایط دیکته شده را قبول کند تاثیری بر سرنوشت رژیم صفوی نخواهد داشت و این حکومت در هر حال محکوم به فناست. هر دو سناریو آماده است و به قول معروف چوب دوسر گهی آماده.
    دل به دریا زدگان از خمیره دیگری هستند و نه به دنبال ازدواج سفید و آزادی پارتی و تی تیش مامانی بازی بلکه به دنبال نان و کار میگردند و اینست که خطر را بیخ گوش دارودسته حاکم بر ایران قرار داده است.
    برجام چه بماند و چه نماند و حتی اگر رهبر فرزانه صدها جام زهر دیگر را نیز سربکشد فاتحه این حکومت خوانده شده حال هرچقدر روسیه و چین و اروپائیان موش بدوانند.

    پاسخحذف
  8. منابع مطلع در کاخ سفید می‌گویند دونالد ترامپ احتمالا قانون رفع تحریم‌ها بر مبنای برجام را امضا خواهد کرد

    پاسخحذف
  9. کی می خوای از رو بری اون از تحلیل قبلیت که با ذق و وق فرمول تولید اسلحه به اغتشاش گرها می خواستی بدی که خداروشکر حرکتتون ناکام موند اینم از تحلیل اب و دوغ و خیاریت که چند وقت دیگه به روت نمیاری
    منابع مطلع در کاخ سفید می‌گویند دونالد ترامپ احتمالا قانون رفع تحریم‌ها بر مبنای برجام را امضا خواهد کرد

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ناشناس خان
      هیچگاه صحبت بر سر «لغو تحریمها» و یا «رفع تحریمها» نبوده است. همیشه صحبت بر سر «تعلیقِ تحریمها» بوده است و معنی آن «برگشت پذیر بودن تحریمها» است.

      حذف
  10. ناشناس ذوق زده از منابع مطلع
    در وادی اول فکر کنم هنوز از درک معنی تحلیل عاجز هستی و بهتر است ابتدا تعریف آنرا یاد بگیری و سپس به کیفیت آن بپردازی.
    دوم اینکه بهتر است به مطالعه برجام بنشینی و سپس از قول منابع مطلع به امضای قانون رفع تحریم ها از جانب ترامپ اشاره کنی.
    جهت خالی نبودن عریضه چیزی به نام رفع تحریم ها در برجام وجود ندارد و تعلیق تحریم ها مطرح است به عبارتی در هر لحظه امکان برگشت تحریم ها وجود دارد.
    تا کنون نیز آمریکا در فواصل مشخص تعلیق ها را تمدید کرده و اینکه این برقراری تعلیق چه گلی به سر ایرانیان زده جوابش را باید از مردم ایران بپرسی.
    در سومین گذار بهتر است از خواندن این تحلیل های آبدوغ خیاری در اینجا صرفنظر کنی و به پای سخنان رهبر فرزانه و جنتی نابغه و احمد گوریل بنشینی چون تصور کنم برای اعصابت آتها بیشتر مفید باشند.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. م.اکبر گرامی
      برخی فکر میکنند که تحلیل باید مثل «وحی آسمانی» باشد. البتّه داشتن انتظار از درستی تحلیل خواستهٔ درستی است. امّا این «تحلیلگر» نیست که کاری را انجام میدهد. تحلیلگر یک ناظر است؛ میتواند اشتباه کند و یا حرفهایش مو به مو به واقعیت تبدیل شود. حتّی اگر چنین شود؛ به واقعیت پیوستن تحلیل؛ آشی نیست که تحلیلگر پُخته باشد؛ بلکه نشانگر این است که فقط «درست دیده است».

      حذف
  11. آیا تا به حال از خود پرسیده اید که دلیل دیواری که ترکهای عثمانی در مرزهای خود با ایران می کشند چیست؟
    ۱-آیا برای جلوگیری از حملهٔ کُردهای ایران است؟
    ۲- آیا برای جلوگیری از قاچاق کالا است؟
    ۳- یا برای جلوگیری از ورود سِیلِ آواره های جنگی؟

    خوابیده اید؟
    یا بیدارید؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. کژدم عزیز
      ممنون که بالاخره مطرح کردید. مدتی است ذهن مرا هم مشغول کرده. به مورد ۳ اندیشیده بودم ولی مورد ۱ نیز جالب و جدید بود. مورد ۲ کمتر احتمال دارد ترکیه خودش ارباب دزدان و قاچاقچی ها است.

      حذف
  12. این هم از «حلبیِ شناورِ دماوند». میگویند هوا بسیار توفانی بوده است. با اینکه این حلبی تصادف کرده است؛ قایقهای کوچک (غیرِ ناوشکن) در حال تفریح هستند.

    https://www.youtube.com/watch?v=vFMHZ0mOANw

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اخیرا کشتی های جنگی و غیر جنگی نظام اسلام بسیار تصادف می‌کنند. دو حادثه اخیر را کنار هم بگذاریم یعنی هردو عمدی هستند و تصادفی در کار نیست.

      حذف
    2. خوکچهٔ گرامی
      به نظر میرسد «کوماندو های ری استارت» این دو کشتی را به این روز انداخته اند.

      حذف
  13. خوانندگان گرامی
    به خبرهایی مانند لغو حجم اعدام برای قاچاقچیان مواد مخدّر؛ خامنه ای غیر قانونی است؛ چند نفر آزاد شدند و امثالهم توجّهی نکنید. اوباشان رژیم اعم از اصلاح طلبان و اصولگرایان با انتشار این خبرها و براه انداختن گفتمانهای مزخرف؛ میخواهند گفتمان اصلی روز را به بیراهه بکشانند.
    تمامی نیروی خود را بر روی «هاشمی عراقی» که در هانوفر بستری است بگذارید تا نتواند از آلمان خارج شود.
    از هر گفتمانی که کاری عملی برای سرکوب نیروهای رژیم کثیف صفوی پیشنهاد نمیکند و به «حرّافی و ورّاجی» و تولید مشغولیتهای ذهنی انحرافی می انجامد پرهیز کنید. و گرنه در تلهٔ رژیم انگلهای صفوی (هر دو جناح) افتاده اید.
    تا جایی که میتوانید روی «بیمارستان هانوفر» و «سمیعی شیّاد» نیرو بگذارید.

    پاسخحذف
  14. «ری استارت» ویدیویی منتشر کرده است که یکی از افرادش دفتر کمیساریای عالی سازمان ملل در کرمان را آتش زده اند. «ری استارت» با این حرکت در حال تولید تصویری مانند «داعش» از حرکت مردمی است که رهبرشان به روی آنها «می شاشد».
    تا میتوانید این حیوانات را که توسّط «باشگاه خبرنگاران وزارت اطلاعات» به شدّت برای تبلیغ آنها سرمایه گذاری شد؛ از خود برانید.
    «ری استارت» حتّی یک بسیجی را نیز نکشته است و تمامی رفتارش نمایشی است. همهٔ مکانهایی را که آتش زده است؛ سوت و کور بوده اند. مگر پایگاه بسیج میتواند سوت و کور و تعطیل باشد؟

    پاسخحذف
  15. اینکه شما می نویسید رویایی به نظر می رسد.
    بعید می دانم همه کشورهای اروپایی بدون در نظر گرفتن چنین سناریویی سعی در پابرجا نگاهداشتن برجام داشته باشند.
    می نویسید:
    خروج از برجام «بازی یکطرفه» از سوی آمریکا نیست و نه تنها با متحدّین استراتژیک آمریکا در منطقهٔ خاورمیانه هماهنگ شده...
    می توانید نام این متحدین آمریکا را ببرید!؟
    نفرمایید عربستان که در بهترین حالت لنگ خود رژیم سعودی در هواست با این بگیر و ببندهایی که در عربستان جاری است بعید می‌دانم کل این حکومت بتواند تا یکی دو سال دیگر سرپا باشد.
    کشورهای کوچک جنوب خلیج هم که بجز در اختیار گذاشتن مرزهایشان هنر دیگری ندارند.
    خلاصه اینکه دنیا نمی نشیند نظاره کند تا دونالد ترامپ خاورمیانه را بهم بزند.
    درست است که ما با حکومت ایران مشکل اساسی داریم ولی اینکه بخواهیم مملکت را دودستی تقدیم آمریکا آن هم آمریکای دونال دوک کنیم بسیار خنده دار می نماید

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. حسن آقای گرامی
      تلاش کردن اروپا برای نگاه داشتن برجام؛ با اینکه میتوانند و یا نمیتوانند ۲ مقولهٔ دیگرند.
      متّحد اصلی آمریکا اسرائیل است و عربستان سعودی و مصر و امارات متحدهٔ عربی و اردن و بحرین در مقام دوّم قرار دارند.
      اگر در اختیار گذاشتن مرزها هنری نیست؛ پس چرا برای رژیم اسلامی هنر است؟ مرزه که سهل هستند؛ هر جایی که مشکلی هست؛ ۷ روز هفته گروهبان سردارها و دیپلماتهایشان به زیارتِ «کعبهٔ کرملین» میروند.
      منظورتان از آن دنیایی که «نمی نشیند نظاره کند تا دونالد ترامپ خاورمیانه را بهم بزند»....
      عجب تحلیلگر هنرمندی هستید شما که از خاورمیانه ای سخن میگویید که بسیار آرام است و این ترامپ است که میخواهد آنرا به هم بزند.
      خیالتان را راحت کنم؛ آنچه که اکنون از طرف دونالد ترامپ انجام میگیرد را «بازگشت موج سونامی» بدانید.
      موج نخستین را گلوبالیستها بوسیلهٔ «جورج بوش» و ایجاد زلزلهٔ ۵۰ ریشتری در عراق تولید کردند و با «بهار عربی» و سپس با «تولید داعش» ادامه دادند.
      کسی که بخواهد اینهمه به هم ریختگی را (که البتّه از نظر شما بسیار زیبا و آرام است) به «نظم» آورد؛ باید بسیار هنرمند باشد.

      حسن آقای گرامی
      نوشتهٔ خود را دوباره خودتان بخوانید و ببینید که چقدر بی شیرازه است.

      حذف
    2. حسن آقای گرامی
      همین عربستانی که میبینید؛ بیش از ۱۰ سال است که حاجی بادمجان را به مسابقهٔ «سگ دوانی» کشانیده است. آنکه این «حاجی بادمجان گروهبان آریوبرزن» را از «لَه لّه» زدن در مسابقهٔ «سگ دوانی» رهانید؛ آقای «پوتین» بود.
      اگر راه چاره ای بهتر دارید که «مَل مَکَت» را آباد کنید و «مصدّقِ سوّم» باشید .... بفرمایید طرح و نقشه هایتان را منتشر کنید.
      من و خوانندگان؛ همگی سراپا گوش هستیم.

      حذف
    3. حسن آقای گرامی
      راهی که باید ایران آینده در پیش بگیرد؛ راهی است که «چین» پیمود و تا حدودی گلیمش را از آب بیرون کشید.
      امّا راه ایران باید با چین یک فرق اساسی داشته باشد و آن «کم کردنِ جمعیّت» است و گرنه کلاه ایران پسِ معرکه خواهد بود.

      حذف
    4. نمیدانم که چرا «حسن آقا» گاهی می آید و مزّه پرانی میکند و سپس ...فرار.
      مطالبش را نمیخوانم؛ گویا در همین سبک و روال باید باشند.

      حذف
  16. کژدم گرامی
    در حال تماشای تلویزیون بلومبرگ بودم که خبری به صورت زیرنویس در متن برنامه توجهم را جلب نمود.
    خبری کوتاه که اشاره میکرد "شرکتهای بیمه بین المللی در حال بررسی افزایش نرخ بیمه کشتی های حامل نفت ایران می باشند" خبر ممکن است که در ظاهر چندان اهمیت نداشته باشد ولیکن در بطن معنای خاص خودش را دارد. خبر مرتبط با کشتیهای نفتکش ایرانی نیست بلکه هر کشتی با هر مالکیتی را در بر میگیرد که حامل نفت ایران باشد. به عبارتی ریسک خرید و حمل نفت ایران در حال افزایش است و افزایش نرخ نیز مشکل مالی جدیدی را برای رژیم ایران بر مشکلات قبلی اضافه خواهد کرد.
    اعلام چین در اینمورد که پاشیدن کف در حین فرونشاندن آتش سبب انفجار کشتی ایرانی شده است ولیکن انجام چنین عملی از جانب چینی ها جای بحث و سئوال دارد. پاشیدن کف بروی کشتی نفتی سبب جلوگیری از تصعید بخارهای ناشی از آتش و سبب افزایش فشار بر کف کشتی خواهد شد که منجر به انفجار و شکاف در کف کشتی خواهد شد و بعید است که آتش نشانان چینی این اصل اولیه را ندانند.
    جلوگیری از حضور بازرسان ایرانی در محا حادثه و گم و گور شدن یدک کشی که سبب این برخورد شده از دیگر نقاط مجهول این مسئله است.
    به هرحال اولین نتیجه میتواند افزایش نرخ بیمه نئ تنها ربای کشتی نفتکش بلکه برای تمامی کشتیهای حامل بار ایران باشد و به عبارتی دیگر شروع به بازگشت به مرحله قبل از برجام.
    باید به کلید دار بنفش گفت "باش تا صبح دولتت بدمد"

    پاسخحذف
  17. جناب اکبر به نکته کلیدی اشاره کردند: هیچ کس در باره فله بری که تحت مالکیت شرکت هنگ کنگی ظاهرا گندم از تاکوما به مقصد گوانگژو باز زده بود نکرد! چطور تمام ملوانانش نجات یافتند و چطور از صحنه اخبار مهو شد...

    پاسخحذف
  18. امروز چه خواهد شد؟

    1️⃣ محتملترين سناريو براي وقائع تحريمي امروز ان است كه ترامپ تعهد ايران به برجام يا مطابقتش با منافع امريكا را مجددا تأييد نخواهد كرد ولي تعليق تحريم ها ذيل برجام را تمديد خواهد كرد، همزمان وزارت خزانه داري امريكا ليست بسيار وسيعي از اشخاص حقيقي و حقوقي ايراني و شايد غير ايراني را ذيل تحريم كاتسا با تگ SDGT وارد SDN List خواهد كرد. طبعا قطعي نيست ولي شديدا محتمل است.


    2️⃣ قاطبه متخصصين حوزه تحريم معتقدند امريكا هرگز به لحاظ شكلي از برجام خارج نخواهد شد چرا كه برجام براي امريكا يك دارايي استراتژيك است كه رفتار ايران را شرطي و پيش بيني پذير مي كند. از طرف ديگر برجام به نحوي نوشته شده كه امريكا بدون نياز به خروج شكلي از آن مي تواند هر فشاري را به ايران بياورد( ترجمه اين گزاره در زبان مقامات ايراني اين است: ما انقدر برجام را خوب نوشته ايم كه امريكا هرگز نمي تواند از ان خارج شوند)

    3️⃣ از زمستان ١٣٩٥ رشته اي از فعاليت هاي هماهنگ توسط امريكا و هم پيمانانش براي تخريب كانال هاي ارزي ايران اغاز شد از جمله : تشديد فشار مقام ناظر ابوظبي، جايگزيني نفت ايران در كره و هند با نفت امريكايي، فشار بر چين و يا همراهي چين براي تعيين اصالت منبع نقل و انتقالات ارزي ايران كه به لحاظ فني معادل عدم امكان تخصيص ارز به مقصد مصرف( دبي) بود. اين زنجيره اكنون با اعمال ساختار ماليات بر ارزش افزوده در دبي عملا تكميل شده و شبكه ارز غير رسمي ايران را شديدا ناكارا كرده است. در حلقه اخر امريكا مي تواند با وأرد كردن عدد بسيار بزرگي از أشخاص ايراني به ليست تحريم با توجه به ملاحظات CDD عملا كل ساختار رسمي انتقال ارز را از كار بياندازد بدون ان كه خداي ناكرده چيني برجام به لحاظ شكلي ترك بردارد. اين گزينه براي امريكا( تاكيد مي كنم امريكا و نه فقط ترامپ) چنان در دسترس و وسوسه انگيز است كه تنها تقواي الهي ممكن است مانع از اعمال ان توسط يانكي ها شود.

    4️⃣ در اين سه سال پسابرجام كارهايي بود كه حتما بايد انجام مي شد( مثل پيمان دو جانبه پولي، انتقال لنگر ارزي از دبي، تقويت روابط پولي با چين و هند و روسيه براي تنوع بخشي كانال هاي ارزي) كه تصادفا هيچ كدام را انجام نداديم. كارهاي ديگري بود كه ابدا نبايد انجام مي شد( رها كردن بحران بانكي براي ٥ سال و بعد كاهش دستوري نرخ سود سپرده در بدترين زمان ممكن به لحاظ فصلي و بنيادي، ميخكوب كردن نرخ ارز بدليل پرهيز از تكدر مقامات إجرائي، انتقال منابع ارز فروش نفت به اروپا) كه تصادفا همگي انجام شد./

    پاسخحذف
  19. گاینده کون حضرت زینب۲۲ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۱۸

    درود
    من فکر می کنم برجام تمدید بشه.

    پاسخحذف
  20. با اینکه گفته میشود که دونالد ترامپ تعلیق تحریمها را لغو نخواهد کرد ولی تحریمهای سنگین جدیدی خارج از برجام را معرفی خواهد نمود و در کنار آن ضرب العجلی برای تغییر مفاد برجام که اساساً مربوط به دورهٔ زمانی معروف به «غروبِ برجام» میباشد تعیین خواهد کرد؛ به نظر میرسد که در صورتِ درست بودن این خبرها؛ دولت ترامپ؛ تاکتیک «ذلّه کردن و به ستوه آوردن» را برای مدّت کوتاهی انتخاب کرده است که هم رژیم شیعی و هم اتحادیهٔ اروپا و روسیه را به ستوه خواهد آورد.
    در نوشتار بعدی که مشغول نوشتن آن هستم؛ تلاش کرده ام تا اهمیت برجام برای رژیم شیعی و گلوبالیستها و همچنین برای دولت ترامپ را رونمایی کنم.

    پاسخحذف
  21. کژدم عزیز
    از این ۹۰ روزها بسیار است. جمهوری اسلامی در سایه وحشت فرو آمدن پتک بر مغز دیدنی تر خواهد بود. در ضمن ترامپ سفرش را به بریتانیای اسلام لغو کرد. به نظر کم کم اروپا را به خاطر عملکرد آخوندهایش در تهران تنبیه کند.

    پاسخحذف
  22. کژدم گرامی
    هیچ دلیل منطقی برای فسخ برجام توسط آمریکا وجود ندارد چون با حفظ شرایط فعلی نه تنها سیاستهای آمریکا جهت فروپاشی کامل اقتصاد در حال زوال ایران فراهم می آید بلکه هیچ اجماع جهانی نیز بر علیه تصمیمات آمریکا قابلیت شکل گیری ندارد.
    حفظ برجام در شرایط فعلی نه تنها هیچ دستاوردی را نصیب ایران اسلامی نخواهد کرد بلکه سبب تضاد روزافزون مابین جناحهای حاکم بر ایران خواهد شد و در ضمن این بهانه را از ایران میگیرد که با فسخ برجام فریاد وامصیبتا سردهد و اوضاع نابسامان اقتصادی ایران را ناشی از .یرپا گذاشتن تعهدات آمریکا بداند.
    به نظر من روسیه کاملا موافق با حفظ برجام با شرایط فعلی است که در آن هم سرچشمه های ارزی ایران در حال خشک شدن است و هم مشتریان نفت و محصولات پتروشیمی ایران در حال نقصان.
    افزایش قیمت نفت خام و رسیدن آن به بالاترین حد از سال 2012 میتواند به عنوان شیرینی برای پوتین تلقی شود و ملاقات اخیر مقامات وزارت خارجه روسیه با ظریف و تاکید بر حل سیاسی بحران سوریه که میتواند به معنای چشم پوشی از اسد باشد.
    از سوی دیگر اروپائیان با نومیدی به دستاوردهای برجام می نگرند و این حالت معلق در تصمیم گیری مانع از سرمایه گذاری شرکتهایشان در ایران گردیده و به هیچ وضعی قادر به راضی نمودن بانکهای اروپایی جهت تامین پشتیبانی سرمایه گذاری شرکتهای اروپایی در ایران نیستند.
    چین بیشتر از تصور در گیر مشکلات و مسائل خود در کره شمالی و حوزه دریای چین است که بخواهد به یاری رهبر فرزانه بیاید و در بسیاری از موارد طابق النعل سیاستهای آمریکا عمل می کند.
    در حال حاضر و در صورت عدم پذیرش شروط آمریکا از جانب دارودسته حاکم بر ایران بزرگترین متضرر اروپا خواهد بود و با درک این نکته است که در اجلاس اخیر ظریف و نمایندگان آلمان و فرانسه و انگلیس آخرین هشدارها در اینمورد داده شده تا به گوش چست اندرکاران رژیم رسانده شود.
    امام حسن بنفش در بد مخمصه ای گرفتار آمده و برجام که می بایست تبدیل به راهکار نجات رژیم صفوی شود تبدیل به پاشنه آشیل آن شده است.
    روسیه به خوبی می داند که کوچکترین دم جنباندن دستور بازگشایی استخراج نفت از شیلها را به دنبال خواهد داشت و اروچپا نیز بخوبی میداند که حرف زیادی سبب افزایش بیشتر قیمتهای نفت و گاز خواهد بود.
    سیاست تخریب اقتصادی ایران به تمامی از طرف ترامپ در حال اجراست و هر سوراخ چعایی از جانب ایران با تحریم های متقابل آمریکا روبرو خواهد بود.
    دور نیست که جناحهای حاکم بر ایران به جان یکدیگر بیفتند و این فقط در سایه خشک شدن تدریجی درآمدهای ایران ممکنست.
    راستی چرا کسی نپرسید که دلیل افت 29 درصدی صادرات نفت خام ایران در سپتامبر در مقایسه با ماه پیشتر از آن چه بوده است.
    فعلا ترامپ منابع درآمدهای ایران را نشانه گرفته و ایران را به نوعی به سمت سیایت نفت برابر غذا سوق می دهد.
    حال با این تفاصیل آیا منطقیست که ترامپ برجام را نقض کند؟

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. م.اکبر گرامی
      آنچه در این مقاله نوشتم؛ ۳ ماه به تاًخیر افتاد. اصلاح «بخش غروب برجام» یعنی ضربه ای سنگین بر سیاستهای کلان روسیه در منطقه که از طرف رژیم ننگین شیعی (سربازان پیادهٔ روسیه) اجرا میشود. اصلاح برجام پایان ماجرا نخواهد بود. حدس شما در رابطه با «نفت در برابر دارو و غذا» درست است.
      اکنون توپ به زمین اتحادیه اروپا و روسیه و رژیم ایران رفته است و باید برای ۳ ماه دیگر «سگ دو» بزنند. لغو دیدار ترامپ از لندن نیز که یکی از خوانندگان در نظرات قبلی اشاره نمودند؛ طلایهٔ فشار بر اروپا است.

      حذف
    2. کژدم عزیز
      به نظر من نوشته شما به واقعیت خواهد پیوست. ترامپ با کمی تاخیر به همان جهت حرکت کرد به هر حال ارباب دنیا است و هر موقع بخواهد کاری را می‌کند یا نمی‌کند.

      اول اینکه اصلا ایران را طرف خود ندانست و از قانون گذاران آمریکا که نمایندگان اتحادیه اروپا هر هفته به پابوسشان میروند خواست انهدام برنامه موشکی و غروب ابدی اتمی ایران را در قانون آمریکا وارد کنند.

      منظورش اینست که به قانون بین الملل اهمیتی نمی‌دهد و قانون آمریکا که ثابت شده دارای ثبات است برایش مهم می باشد.

      طی ۹۰ روز جمهوری اسلامی هرگز به توقف برنامه موشکی راضی نخواهد شد، چون اینها -به فرض محال- راضی به پایان موشک بازی شوند، برای توجیه آن به بی ترمز های خودی یکسال زمان می‌خواستند. اینطوری می‌شود قورت دادن سرب داغ و به به گفتن، نمی‌تو‌انند.

      غروب ابدی همین الان هم تحقق یافته. یک پتک روانی در جهت بی حیثیت سازی رهبر و سپاه در مقابل نیروهای خودی است. جالب است ترامپ حزب اللهی های نه خیلی برخوردار را هدف گرفته است تا ریزش توهمات شروع شود.

      از مردم ایران انتظار دارد کمی صبر کنند و از طرفی بفهمند حرکات جدی تری باید انجام دهند. ایران تا حدی خوش شانس هم بوده، در سوریه نسل کشی شد و به هیچ جا هم نرسیدند. اولتیماتوم دادن ترامپ به اروپا را باید به فال نیک گرفت.

      حذف
  23. خوکچه عزیز
    تصور میکنم حدستان در مورد نشانه گیری لایه های کم برخوردارتر سپاه و بسیج از جانب آمریکا درست است. در جنبش دل به دریا زدگان شاهد ریزش نیروهای وابسته به رژیم از میان خانواد ه های جانبازان و شهدا بودیم و این بار باید شاهد ریزش لایه های زیرین و میانی سپاه و بسیج.
    اگر وضعیت به همین روال ادامه پیدا کند رژیم قادر به تامین مالی این نیروها نیز نخواهد بود و ماجرا از همین جا آغاز خواهد شد.
    همانطور که قبلا اشاره شد وضعیت امروز ایران همان چوب دو سرگهی است. اگر به شرایط دیکته شده تن ندهد محکوم به فناست و اگر به این شرایط نیز تن در دهد باز محکوم به فنا. هیچ احتیاجی به لشگرکشی و بیار و ببند نیست تمامی ایران در حال تبدیل به لشگری خاموش هستند تا کی به صدا درآیند.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. جناب اکبر
      امروز رادیو فردا مقاله ای زده در باره نرخ بیکاری آمریکا. برای بزرگسالان حدود ۴ درصد و برای ((نوجوانان)) حدود ۱۴ درصد است.
      اینجا به فاجعه ایران پی می‌بریم. در آمریکا بالای ۸۵ درصد نوجوانها هم دارای کار هستند. به جرات میگویم ۹۰ درصد نوجوانان و ۶۰ درصد جوانان ایران بیکارند. حتی در سنین ۳۵ که اوج نان آوری است بالای ۴۰ درصد بیکار هستند.
      فرمایش شما در مورد نبود تامین مالی صحیح است. اقتصاد مملکت نابود است و دیگر پولی برای بازیگوشی نمانده...
      https://www.radiofarda.com/a/f4_us_inflation_low_rate_two_decades/28973431.html

      حذف
  24. کژ دم گرامی درود
    ظاهرا پوتین به شواهدی دست یافته که پهپاد های حمله کنندهدر سوریه به نیرو های روسی توسط ناتو هدایت میشوند و انگارامریکامیخواهد برای جبران به شکست کشانیدن عملیات طوفان صحر در طبس را میخواهد تلافی کند
    ایرانی گم نام

    پاسخحذف