۱۳۹۳ مهر ۲۱, دوشنبه

تحلیل یک تصویر

تصویر پردازی مسخرهٔ بوق و کرناچی های ولایت. این مطالب را البته با استناد به تصویر منتشر شده در خبرگزاری مهر به نظر می آورد: (روی تصویر کلیک کنید تا واضحتر و بزرگتر دیده شود)


برداشت من از این تصویر و سوالهایی که به ذهن خطور میکنند:

۱- در روایتهای مکرّر آمده است که علی پسر ابوطالب مردی بسیار قد کوتاه  و محمد مردی قد بلند بوده است؛ امّا با مقایسهٔ این تصویر با روایات مکرّر؛ محمد  احتمالاً «کوتوله» بوده است (چیزی مثل شخصیتهای داستان هفت کوتوله) زیرا فرق سرش به شانهٔ علی هم نمیرسد. (با احتساب اینکه علی خود کوتاه قد بوده است).
۲- احتمال دیگر اینکه محمّد؛ علی را مانند یک «بادکنک»  با دست چپش بلند کرده است. اگر اینچنین باشد؛ در تمامی متون مقدس ادیان سامی؛ «دست چپ» نشانهٔ غضب الهی و در روایاتی نشانهٔ «شیطان» است و به همین دلیل نیز نامهٔ اعمال بدکاران به دست چپشان داده میشود که هم نشانهٔ غضب خدا و هم نشانهٔ «بد کرداری» و «پلیدی» آن اشخاص (اعمال شیطانی) میباشد.
۳- در آن زمان تیر چراغ برق وجود داشته است.
۴- محمد و علی نیز «برقع» میپوشیدند و برقع مخصوص زنان نبوده است و برقع مردان سختگیرانه تر بوده است و مردان بیچاره حتی چشمهایشان نیز بسته بوده و جلو پایشان را هم نمی دیده اند و چه بسا دست همدیگر را میگرفتند و پشت سر همدیگر راه میرفتند.
یکی از مفسرین میگوید که محمد به همین خاطر زمین خورد و وقتی از او پرسیدند که چه شد یا رسول الله؟ دست علی را بلند کرد و گفت: تقصیر اوست.
۵- عمامّهٔ علی برای سرش خیلی گشاد است و یا اینکه جمجمه اش نیز بسیار کوچک بوده است.

کژدم

۶ نظر:

  1. با درود به کژدم عزیز :تفسیری بسیار زیرکانه ارائه نمودید پیروز باشید.

    پاسخحذف
  2. در این تصویر فرد سفید پوش محمد و فرد قرمز پوش علی است. اگر دقت کنید فرد سفیدپوش با دست راستش، دست فرد دیگر را گرفته و بلند کرده

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. ناشناس گرامی
      با رهنمود شما این تصویر را در Windows Picture Viewer
      بزرگ کردم و با دقت نگاه کردم ولی چیزی را که شما دیدیه اید ندیدم.
      اگر تصویر واضحتری دارید بفرستید.
      سپاسگذارم.

      حذف
  3. کژدم گرامی، احتیاجی به تصویر واضحتر نیست. معمولا لباس سفید مربوط به پیامبران است. همچنین اگر به کف دست بالا برده شده نگاه کنید با توجه به انگشت شصت مشخص می شود که دست مربوط به شخص قرمز پوش است که توسط دیگری بالا برده شده است. همچنین لازم نیست که علی هر دو دستش را بالا برده باشد. بلکه محمد بوده که در حال سخن گفتن بوده است: هرکه در زیر من بوده از این پس به زیر علی برود.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. «انگشتِ شصت» نشانهٔ یک «بیلاخ» نیز میتواند باشد.

      حذف
    2. پس از سالها... مُردَم از خنده.

      حذف