۱۳۹۰ مهر ۱۷, یکشنبه

آسیب شناسی جنبش آزادی خواهی ایران

به خاطر سکوت مردگان؛ که بر جنبش آزادیخواهی ایران سایه افکنده است؛ اکنون نان بسیاری از تحلیلگران ( ؟؟!!)؛ نه از نوشتن تحلیلهای کاربردی برای یافتن راههای نوین؛ بلکه از مسیر « آسیب شناسی جنبش آزادی خواهی ایران»؛ در می آید ( البته این به ظاهر تحلیل گران قبلاً هم تنها وقایع نگار بودند). هر چند که من به دنبال نان نیستم؛ اما به نظرم آمد که من هم مقاله ای هرچند کوتاه در رابطه با این آسیب شناسی که مد روز شده است بنویسم. شاید خدا را چه دیدی؟؟!! زد؛ و حرفم درست از آب در آمد و گره از کار فرو.بستهٔ جنبش «دموکراسی خواهی» گشوده شد؟؟!!!
اما هر چه فکر میکنم؛ میبینم که اصلاً نمیشود « آسیب شناسی » کرد! دلیلش هم این است که « آسیب شناسی» معنی خاصی دارد که متاسفانه هیچکس به آن توجه نمیکند. زمانی که شما  ماشینی ( دستگاه) دارید که بسیاری از قطعات آن به تنهایی درست کار میکنند ولی میبینید که ماشین به عنوان یک سیستم کار نمیکند؛ یافتن بخشهای معیوب ماشین و یا یافتن ایراد در« ارتباطات» میان قطعات آن میتواند بسیار کار گشا باشد و آنرا به معنی درست کلمه « آسیب شناسی» مینامند. معمولاً کار « تعمیرکارها» همین است. اما اگر شما دستگاهی داشته باشید که هم منبع انرژی ؛ و هم  « Starter » و هم «دینام » و هم موتور و « گیر باکس» و میل لنگ و شاتون و .... آن همگی معیوب هستند؛ دیگر « آسیب شناسی» را به « گوز» هم نمیخرند. چی ....؟ چی گفتی؟....؛ میگی که میخرند؟! ببخشید اشتباه کردم؛ حق با شماست. در رادیو بی بی سی و رادیو فردا و صدای آمریکا میخرند. ( ممنون از تذکر شما).
راستی این جنبش کجاست؟ ( معلوم نیست )؛ کدامین  گروههای اجتماعی در آن شرکت دارند؟ ( همه و هیچ کس )؛ رهبران طیفهای جنبش کیانند؟ ( هر کسی خودش هم رهبر است و هم خبرنگار و هم بازیگر و هم فیلمبردار و هم سرباز و هم تئوریسین و هم استراتژیست  یعنی بگو آش ابوالفضل)؛ آیا این جنبش فراگیر است؟ ( خواب دیدی خیر باشه).
راستی ما ایرانیها چند تا پرچم داریم؟ یکی میگوید شیر و خورشید بدون شمشیر؛ اون یکی میگه اگه شمشیر نباشه من خودمو حلق آویز میکنم؛ اون یکی میگه اصلاً توی تظاهرات پرچم شیر و خورشید را چه با شمشیر و یا بی شمشیر بیرون نیارید. این یکی میگه برای اینکه نشون بدیم متمدن شده ایم؛ اصلاً گور پدر شیر و خورشید؛ وسطش با الفبای « انگلو» بنویسیم « IRAN  » تا  انگلو ها هم آنرا « آیرن» تلفظ بکنند ( در ترکی به معنی « دوغ» است). راستی « درفش کاویانی» را کسی میشناسد؟ آنهایی هم که میشناسند از آن وحشت دارند.
خوب؛... خبرهای جنبش مردگان چیست؟ موسوی عطسه کرد....؛ کروبی دو کیلو لاغر شده است....؛ ما شرکت میکنیم.......؛ ما شرکت نمیکنیم......؛ بیایید دولت موقت تشکیل دهیم....؛ اصلاً بیایید روز اول مهر ماه همهمون بپّریم بیرون و کا رو تموم کنیم......؛ نه؛ اصلاً بیایید کنگرهٔ ملی تشکیل بدیم....
من میگویم : میشه یک دقیقه خفه بشید؛ تا بشینیم فکر کنیم؟

کژدم

۶ نظر:

  1. آخ دمت گرم خیلی عالی بود مخصوصاً آخرین خط !! آیا میشه که این آروق زنهای سیاسی خفه شن تا ما کمی فکر کنیم ؟

    پاسخحذف
  2. Ba Doroud
    nokaad dorosti ra biaan kardid. dar mored in goftaar che fekr mikonid:
    http://www.youtube.com/watch?v=IE4rcAK0nTk

    kamranmehrpour@gmail.com

    پاسخحذف
  3. دوست ناشناس من؛ درود!
    لینک ویدیویی را که دادید به طور کامل نگاه کردم. مطالبی که در رابطه با سازماندهی و ضرورت کار سازمانیافته؛ گفته میشوند. کاملاً درست هستند. اما مواردی که آقای عرفانی به عنوان موضوعات کاری میپرپازند؛ اساساً جنبهٔ صنفی و مدنی دارند و با توجه به معضلی که به آن اشاره میکنند( یعنی وجود رژیم استبدادی) در عمل کارهای سازمانیافتهٔ این گروهها به نتیجه نخواهد رسید. اما ایشان به مسئلهٔ اصلی که بر اندازی رژیم است و تعیین استراتژی مبارزاتی و بوجود آوردن سازمانهایی که بتوانند؛ این استراتژی را « عملیاتی» بکنند؛ اشاره ای نمیشود. اما اگر استراتژی مبارزاتی ایشان این است که با تجمعات برای حفظ محیط زیست؛ رژیم را سرنگون کنیم؛ اندکی شوخی به نظر می آید. در واقع آقای عرفانی به جز تکرار مکرر چند جملهٔ کلی در رابطه با سازماندهی؛ کار بیشتری نمیکنند و مشخص است که ایشان با « بر اندازی» میانهٔ خوبی ندارند.

    پاسخحذف
  4. http://kayhannews.ir/900719/2.htm#other208

    پاسخحذف
  5. دوست گرامی‌،

    در این مدّت دو سال اخیر خودرهاگران و دکتر عرفانی بیشترین مطالب را در مورد آموزش "بر اندازی" ارائه داده، کافیست که به چند لینک پائید توجه کنید:

    اصول و روش های براندازی دیکتاتوری – قسمت یازدهم
    http://khodrahagaran.org/Fa/archives/3318
    چگونه شورش ها را هدایت کنیم؟
    ساختارشکنی یعنی تغییر مردمی ساختارها از پایین
    http://khodrahagaran.org/Fa/archives/4389
    انقلاب کنیم یا اصلاحات؟
    http://khodrahagaran.org/Fa/archives/4797
    خودرهاگران: میدان کنش و نیروهای برانداز
    http://khodrahagaran.org/Fa/archives/2408
    اصول و روش های براندازی دیکتاتوری
    http://khodrahagaran.org/Fa/archives/2408

    هروقت نشان دادید که جریانی به این مقدار کار کیفی و کمی‌ در مورد بر اندازی کرده آنوقت مدعی شوید.

    پاسخحذف
  6. من ادعایی ندارم ولی این مطالب به خاطر پیروی نکردن از بعضی پروتوکل ها در حد حرف میمانند و جنبهٔ عملی ندارند. اگر ۵۰۰ تا از این نوع مقالات را بنویسید؛ آب از آب تکان نخواهد خورد.

    پاسخحذف