۱۳۹۰ مهر ۱۷, یکشنبه

شوخی با « تونسی ها »

میگویند که یکی از سینماها در تونس فیلمی را نشان داده است که « کارتون » بوده است و بعضی از تونسی ها که در بهار عربی «سبز مذهبی » شده اند ؛ به اکران این فیلم کارتونی به نام « پرسپولیس» اعتراض کرده اند. آنها قبلاً هم به اکران فیلم « یوسف پیامبر» نیز که هرگز وجود نداشته است (مگر در کتاب قصه های مقدس اقوام سامی) نیز قبلاً اعتراض کرده بودند. تونسیهای « سبز مذهبی» میگویند که ایرانیها « یوسف» را « فیلم » کرده اند. که درست هم هست. آنها نمیدانند که ما ایرانیها « حسین» را هم «فیلم» خواهیم کرد؛ که در کربلا در خیمه به خودش « واجبی» میمالید که وقتی به بهشت میرود؛ خایه هایش ریش نداشته باشند و برای حوریهای باکره دلچسب تر به نظر آید.
اعتراض  تونسیهای « سبز مذهبی» به فیلم پرسپولیس نیز قابل درک است. آنها میگویند که » ایرانیها» در این فیلم « الله» را « تجسید» کرده اند. البته من نمیدانم با ترکیبات گوناگون حروف کلمهٔ تجسید؛ چند کلمهٔ دیگر میتوان ساخت؟ ( ت-ج-س-ی-د) آنهایی که ریاضیاتشان خوب است میتوانند با استفاده از معادلهٔ « ماتریس» و « دترمینان» تعداد ترکیبات را پیدا کنند. البته زیاد نگران « معنی دار» و یا « بی معنی» بودن ترکیبات نباشید. زیرا کلماتی که امروز معنی ندارند؛ شاید در فرداها برایشان معنی تراشیده شود. مثلاً به همین کلمهٔ « آفتابه» نگاه کنید که یک « لولهٔ بلند» دارد. بعضی از زبانشناسها میگویند که « آفتابه» همانا کلمهٔ « تأنیث» کلمهٔ « آفتاب» است ولی من هرچه که فکر میکنم نمیتوانم ربطی میان آن « لولهٔ بلند» و « مونث» بودن « آفتابه» پیدا کنم. ( خوب ... بالاخره زبان شناس هستند و کارشان بازی با کلمات است !!).
به هر حال ایرانی ها در فیلم کارتونی « پرسپولیس»؛ چه «‌الله»ا را « تجسید» و یا ا « جستید» و یا « دستیج» و یا الی آخر...... کرده باشند...... نتیجهٔ نهایی این است که ایرانیها « الله» را « کرده اند».

کژدم

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر