۱۳۹۰ مهر ۱۴, پنجشنبه

تظاهرات مسلحانهٔ شیعیان عربستان و عواقب آن

تظاهرات سازمان یافتهٔ مسلحانهٔ شیعیان عربستان که توسط « حزب الله لبنان» و سپاه قدس ؛ تسلیح و سازمان داده شده اند؛ اولین عکس العمل جدی رژیم اسلامی حاکم بر ایران؛ به عنوان یک عملیات بازدارنده به حساب می آید. شاید اگر تظاهر کنندگان متعلق به اقلیت شیعه که در مناطقی خاص زندگی میکنند نبودند؛ این شیوه از تظاهرات مسلحانه میتوانست بسیار کار ساز بوده و ضربات سنگینی را بر حاکمیت عربستان وارد آورد. اما به خاطر وابستگی به نیروی خارجی و محدود بودن به جغرافیای محدود از یک طرف و « شیعی» بودن حرکت از سوی دیگر؛ به زودی نه تنها سرکوب خواهد شد؛ بلکه عواقب آن به طور فزاینده ای گریبان حزب الله لبنان را خواهد گرفت. 
در منطقهٔ خاورمیانهٔ عربی؛ چند «گره کور» وجود دارد که تنها با سرنگونی رژیم تازی پرستان حاکم بر ایران؛ گشوده خواهد شد. این گره های کور عبارتند از :
۱- بحرین
۲- یمن
۳- شیعیان عربستان سعودی.
پیش از تظاهرات مسلحانهٔ اخیر شیعیان عربستان سعودی؛ عربستان باز هم نیروهای جنگی بیشتری به بحرین گسیل داشت. اکنون تعداد نیروهای عربستان سعودی در بحرین بالغ بر ۱۰ هزار نفر است که بیش از ۳۵۰۰ نفر آنها را مردان جنگی تشکیل میدهند. دولت بحرین اخیراً با اعلام اینکه؛ سلولهای مبارزاتی شیعی جدیدی را کشف کرده است که با ایران و حزب الله لبنان و شیعیان عربستان در رابطه هستند؛ موجب گسیل نیروهای بیشتری از سوی عربستان به بحرین گردید؛ و شاید تظاهرات مسلحانهٔ بخشی از شیعیان در « قطیف» را بتوان عکس العملی از سوی رژیم شیعی ایران و حزب الله لبنان دانست. اما این حرکت هرچه که بود؛ عربستان سعودی را در دو مسیر به حرکت در خواهد آورد و شدت و ضعف آن بستگی به بازی بعدی رژیم شیعی حاکم بر ایران دارد. این دو مسیر را میتوان به این صورت ترسیم نمود :
۱- کمک به نیروهای « آیساف» برای حل مشکل پاکستان و شدت بخشیدن به مذاکرات صلح میان دولت حاکم بر آریانا ( افغانستان) و بخشهایی از طالبان.
۲- شدت بخشیدن به گفتگوها با مقامات اردنی برای استقرار نیروهای نظامی عربستان در اردن؛ برای محاصرهٔ نظامی لبنان و سوریه. زیرا نهایتاً نیروهای عربستان سعودی؛ ناچار هستند که در اردن حضور یابند و گرنه برای کنترل بحران ناشی از فروپاشی « هلال شیعی» اردن به تنهایی نمیتواند کار آیی داشته باشد.
به قول « مایکل مولن» عدم وجود « تلفن قرمز» میان حاکمیت شیعی ایران و وهابی های عربستان سعودی؛ میتواند جنگ را پیش از زمان موعود دامن بزند.

کژدم 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر