۱۳۹۰ مهر ۱۵, جمعه

مثلثی از دو خبر پنهان و یک خبر آشکار

نیروهای نظامی ترکهای عثمانی؛ در منطقهٔ « هتای» در نزدیکی مرزهای سوریه؛ دست به یک مانور نظامی زده اند که موضوع تمرین این مانور نظامی؛ وارد شدن به خاک سوریه و فراخوان برای وارد نمودن نیروهای ذخیرهٔ ارتش به منطقه بوده است. این مانور نظامی؛ در اخبار آمده است و مطلب جدیدی نیست ( یک ضلع مثلث). اتفاق دیگری که در خبرها نیامده است؛ مانور دو روزهٔ ارتش اسرائیل در مرزهای سوریه بوده است که موضوع تمرین آن نیز همان موضوع مورد تمرین ارتش ترکهای عثمانی است ( ضلع دوم مثلث). خبر سوم که باز هم در خبرها ظاهر نشده است؛ « مانور نظامی ارتش اردن» در مرزهای سوریه است که انجام نگرفت و دلیل انجام نگرفتن آن نیز تهدید سلطان اردن توسط سوریه بوده است ( ضلع سوم مثلث).
آنچه که در این مثلث خبری مهم است؛ نه مانور ترکهای عثمانی؛ و نه مانور ارتش اسرائیل!؛ بلکه موضوع « اردن» میباشد. تهدید سلطان اردن توسط بشار اسد و در واقع توسط رژیم شیعی حاکم بر ایران؛ راه  ورود نیروهای عربستان سعودی به اردن را می گشاید. موقعیتی طلایی برای عربستان سعودی؛ که نباید آنرا از دست بدهد و فکر میکنم که از دست هم نخواهد داد. تهدید سلطان اردن مکمل راهپیمایی مسلحانهٔ شیعیان در « قطیف» است و شاید سلطان عربستان؛ تنها به یک « قلقلک» دیگر نیاز دارد.

کژدم

۲ نظر:

  1. گژدم گرامی چهارمین مانور نظامی را از قلم انداخته اید. مانور نظامی کشورهای ساحلی خزر کشورهای روسیه، قزاقستان، تاجیکستان و قرقیزستان، به چه منظوری است؟

    پاسخحذف
  2. با سپاس از نظر تکمیلی شما؛ به نکتهٔ بسیار مهمی اشاره نمودید. این مانور برای حفاظت از حوزه های نفتی بود که کشورهای غربی و بویژه آمریکا در آنها سرمایه گذاریهای کلانی نموده اند و به خودی خود؛ در یک جنگ احتمالی؛ میتوانند هدف موشک باران قرار گیرند. اما مسئله تنها این نیست که رژیم حاکم بر ایران؛ به آنها حمله خواهد کرد.زیرا تنها به دلیل درگیری با « ناتو» نمیتوان به حریم کشورهای دیگر تجاوز کرد و فکر میکنم که رژیم تازی پرستان هم در چنان وضعیتی قرار ندارد که چنین کاری انجام دهد. مگر آنکه داستان چیز دیگری باشد و آمریکا و هم پیمانش بخواهند از امکانات آشکار و پنهان خود در حوزهٔ دریای خزر نیز استفادهٔ نظامی بکنند. به هر حال روسها نیز از کشیده شدن بحران به نزدیکی مرزهای خود نگران است و با این مامور نه تنها درجهٔ آمادگی خود را بالا میبرد؛ بلکه انجام این مانورها نوعی « اولتیماتوم پیشگیرانه» هم به شمار می آید.

    پاسخحذف