۱۳۹۲ شهریور ۱۰, یکشنبه

خبر ؟.... یا شایعه؟

این ۳ مطلب از دو منبع  به صورت (اسکرین شات) گرفته شده اند:
خبر نخست میگوید که روسیه از تحویل جنگنده های روسی و سیستم S300 به سوریه سر باز زده است و منبع خبر یک منبع سخن پراکنی متعلق به عربستان سعودی به نقل از یک منبع روسی است.





منبع خبر دوم خبرگزاری ایسنا است که به یک روزنامهٔ عربستان سعودی استناد کرده است.


خبر سوم نیز در هیچ رسانه ای منتشر نشده است و تنها منبع آن بازهم به عربستان سعودی تعلق دارد که اینبار از یک منبع خبری وابسته به رژیم اسلامی ایران نقل شده است:



این ۳ خبر با اینکه از دو «منبع اصلی» متضادی که تشنهٔ خون هم هستند منتشر شده اند؛ بسیار موازی به نظر می آیند.
این ۳ مطلب اگر «شایعه» نباشند؛ نشانهٔ نوعی از تفاهم میان روسیه و آمریکا در مذاکرات پشت پردهٔ آنها است و اگر خبر چند روز پیش خروج روسها از لاذقیه (توسط یک فروند هواپیمای ایلیوشین) را نیز در کنار هم قرار دهیم؛ نشانهٔ درک روسها از جدی بودن حمله به سوریه و خروج بی سر و صدای روسها از بحران میباشد.

کژدم




 

۱۳ نظر:

  1. با درود کژدم گرامی سخنان رفسنجانی را که گفته بود حمله شیمیایی از طرف اسد صورت گرفته در چه راستایی ارزیابی می کنید؟

    پاسخحذف
  2. درود بر شما طاهر قرمطی گرامی

    به نظر من سخنان اکبر بهرمانی که وبسایت العربیه از او به نقل از وبسایت ایلنا نقل کرده است؛ اگر صحت داشته باشد (من در وبسایت ایلنا هیچ اشاره ای به بمباران شیمیایی از طرف رژیم اسد ندیدم؛ این بدین معنی است که یا ایلنا این بخش را حذف کرده است و یا اینکه اساساً وجود نداشته است). اما اگر فرض را بر این بگیریم که نقل قول وبسایت العربیه صحت دارد. دو سناریو را میتوان در پشت این سخنان به عنوان سناریوهای احتمالی در نظر گرفت:
    ۱- با توجه به آب و تابی که در وبسایت ایلنا در رابطه با همراهی شدن رفسنجانی از طرف نمایندهٔ ولی وقیح به چشم میخورد؛ نشان از یک ترفند سیاسی دارد که ادامکهٔ سناریوی انتخاب حسن روحانی است. حسن روحانی محصول مشترک اکبر بهرمانی و ولی فقیه فرزانه است و این پروژه از سوی هر دو طرف و سایر ارازل در باندهای گوناگون هماهنگ شده است و نتیجه ای که از آن میخواهند بگیرند؛ این است که آمریکا و اروپا را ترغیب به مذاکراتی خیالی بکنند که وجود نخواهد داشت و این سیگنال برای ایجاد شکاف در میان اعضای کنگره طراحی شده است تا در رای کنگره در حمایت از حملهٔ نظامی به سوریه تاثیر بگذارد.
    ۲- سناریوی دوم این میتواند باشد که بخشی از رژیم به خاطر شرایط موجود شدیداً وحشت نموده و میخواهد با عمومی کردن قضیه به ولی فقیه فرزانه برای مذاکره و مصالحه(نوشیدن جام زهر) فشار بیاورد.

    نظر من این است که با توجه به حرکاتی که سپاه قدس در رابطه با گسیل نیروهای شبه نظامی به سوریه در تلاشی پیگیر و شبانه روزی است؛ سخنان اکبر بهرمانی را در سناریوی نخست ارزیابی میکنم و آنرا حرکتی برای گذار از بحران با کمترین تلفات میدانم. حال باید دید که آمریکاییها و اروپاییها چقدر احمق هستند؟ آیا این آش را که با هماهنگی همهٔ جناحهای رژیم پخته شده است را «هورت» خواهند کشید یا نه؟

    پاسخحذف
  3. کژدم گرامی،
    آن ماجرای موشک‌های اس ۳۰۰ تازه نیست و چند هفته پیش هم این خبر از طرف مقامات روس مطرح شده بود. در مورد دوم و توصیه روس‌ها به اسد برای کناره‌گیری فکر می‌کنم ماجرا بیشتر شیطنت‌های رسانه‌ای است، چون چنین موضعی با سخنان دیروز پوتین جور درنمی‌آید که اتهام کاربرد جنگ‌افزار شیمیایی توسط رژیم اسد را «یاوه محض» خواند و از آمریکا خواست اسناد و مدارکش را رو کند. در مورد سخنان منتسب به رفسنجانی هم من فکر نمی‌کنم درست باشد و او چنین چیزی گفته باشد. تنها نکته‌ی جالب در سخنان رفسنجانی اینست که تلویحا و غیرمستقیم هشدار می‌دهد که حمله نظامی به سوریه مقدمه‌ی حمله نظامی به ایران است. در واقع دارد با این سخنان به نفع «دولت تعقل و اعتدال» نوچه‌اش روحانی بازارگرمی می‌کند تا هر چه زودتر راه مذاکرات با آمریکا را باز کند.

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. شهاب گرامی
      دوست عزیزمان طاهر قرمطی دو شاهد برای اثبات دستکاری و سانسور شدن اظهارات رفسنجانی را آورده اند که باید مد نظر قرار داد.

      حذف
  4. با تشکر از پاسخ ....در این دو لینک به دستکاری خبر مورد بحث اشاره شده است http://www.reuters.com/article/2013/09/01/us-syria-crisis-iran-rafsanjani-idUSBRE98009S20130901?feedType=RSS&feedName=Iran&virtualBrandChannel=10209&utm_source=dlvr.it&utm_medium=twitter&dlvrit=59365

    https://www.facebook.com/photo.php?fbid=632696186765066&set=a.244691822232173.67196.160111604023529&type=1&relevant_count=1

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. مثل اینکه قضیه بیخ پیدا کرده و رادیو فردا هم گسترده تر به آن پرداخته است.
      http://www.radiofarda.com/content/b22-akbar-hashemi-syria-attack-chem-assad/25092383.html

      حذف
  5. كژدم عزيز. سخنان امروز مك كين در مورد مخالفت جمهوريخواهان با عملياتي محدود در سوريه كه منجر به بركناري اسد نشود.
    سخنان امروز سعود الفيصل كه بركناري اسد فقط با انجام حمله اي همه جانبه امكان پذير است.
    سخنان مقامات نظامي اسرائيل كه حمله محدود به سوريه خطرات بيشتري را براي اسرائيل ايجاد خواهد كرد و سبب جري شدن ايران و حزب الله خواهد شد. همه و همه حكايت از فشار همه جانبه براي بركناري اسد و قطع نفوذ ايران در اين كشور دارند.
    از نظر استراتژيك نيز حمله اي محدود كه سبب ويراني زيرساختهاي نظامي. توانايي موشكي و كنترل جنگ افزارهاي شيميايي نشود فقط و فقط به زخمي كردن مار شباهت دارد و هيچ عاقلي مار زخمي را به حال خود رها نخواهد كرد.
    سخناني كه از قول مقامات روسي در اينور و آنور منعكس ميگردد ممكنست نشانه اي از توافقاتي پشت پرده باشد و خريد زمان براي تصميم گيري نهايي در اجلاس سران بيست كشور صنعتي.
    به هرحال به تعويق انداختن تحويل جنگنده هاي روسي و پايانه ضد هوايي اس 300 به سوريه و اعلام اوراق نمودن پايانه سفارشي ايران همه و همه خبر از تحولاتي ميدهند كه بايد سبب تعيين تكليف در سوريه گردد.
    صبر افكار عمومي در كشورهاي عربي و حكومتهاي اين كشورها از پشتيباني روسيه و ايران از حكومت اسد و بي عملي آمريكا و اروپا در اينمورد به سر آمده و امكان نگهداشتن سوريه در حالت كنوني تقريبا غيرممكن.
    ظرف دو هفته آينده سير تحولات كاملا مشخص خواهد كرد كه خاندان اسد مجبور به كناره گيري از قدرت خواهد شد و يا آتش جنگ را به سوريه خواهد افكند كه به دليل شرايط ميداني نميتواند حمله اي كوچك و محدود باشد.
    رفسنجاني نيز با آگاهي از شكست مفتضحانه جمهوري اسلامي در اين ميان كه نه تنها تمامي سرمايه گذاريش در سوريه در حال نابوديست بلكه بايد حزب الله و عراق را نيز دو دستي تقديم كند. در حال برنامه ريزي براي جلوگيري از بحرانهايي است كه دامن ايران را خواهد گرفت به هنگامي كه مجبور به نوشيدن كاسه زهري گردند كه از زهرهاي متعددي تشكيل شده است.

    پاسخحذف
  6. درود بر گژدم گرامی و دوستان
    من نگرش شما عزیزان در رابطه با حمله شیمیایی رژیم سوریه به مردم و واکنش اباما در این زمینه را در اینجا دنبا ل می کردم و بارها دیدگاه خود را هم بیان کردم . شوربختانه حرکت نهایی اباما قبل از هر کسی جمع شما را سورپرایز کرد و خط بطلان به تمام دیدگاه های شما زد. اما چیزی که برای من مایه یآس٬ ناامیدی و حتی ناباوریست عدم صداقت شما از بیان اشتباه خود و سر باز زدن از بررسی اشتباه برای تکرار نکردن ان و از همه مهمتر رها کردن ما خوانندگان خود به امان هیچ بود. ما ماندیم و سر درگمی و گیجی و نهایتا ناامیدی.
    این شیوه شما نبود کژدم گرامی. .
    در این مقطع زمانی حساس٬ شوربختانه کار شما و یاران بیشتر شبیه به «پيش گويی و نشستن به جای «فال بين» است.
    حتی از آنهم ابلهانه تر مراجعه به قصه های تمثيلی و سرمشق گرفتن از گفته های زبیگنیو برژینسکی به عنوان خط راهنمای تحليل تان است.
    همه شما با برجسته کردن خطر حمله امریکا به سوریه به وضعيت آن جوجه وحشت زده دچار شده بودید که به اين طرف و آن طرف می دويد و فرياد ميزد: آسمان دارد فرو می افتد، آسمان دارد فرو افتد.
    (داستان جوجه ای است که ميوه بلوطی بر سرش می افتد و تصور ميکند آسمان در حال فرو افتادن است و سرانجام خود و يارانش قربانی اين دست پاچگی ميشوند) و سرانجام همه شما فرو ریختید . بعد از یک سکوت طولانی و در امدن از شوک٬ بجای برخورد ریشه ایی٫ شروع کردید به شأن نزول تراشی و ماله کشی.
    هم آمريکا و هم رژيم اسلامی ايران از اين عقب ماندگی سياسی ايرانیان سوء استفاده ميکنند. عليرغم اختلافات عظيمی که بين حکومت های آمريکا و ايران هست و عليرغم تنوع تاکتيکهای آمريکا که حالا ديگر به تلون رسوای تاکتيکی تبديل شده، «يک وجه مشترک» در برنامه های استراتژيک دو حکومت هست که مثل خط سرخی تمام تاکتيک های شان از مهندسی انقلاب اسلامی گرفته تا "نعمت جنگ عراق" تا مناقشه هسته ای کنونی را به هم وصل ميکند: «هدف» قرار دادنِ و «نشانه گرفتن» حق تعيين سرنوشت مردم و دمکراسی در ايران
    همين محور مشترک است که به آنها اجازه ميدهد که به آن به اصطلاح "تانگوی سياسی" مرگبار خود ادامه دهند. اما همان تجارب سی ساله اخير برای نيروهای دمکرات ايران کافی است:
    وقتی خمينی دولت برد و دولت آورد، گوشه ای از آسمان کشور ما فرو ريخت وقتی صدام با همکاری "جامعه جهانی" به ايران حمله کرد که دولت ببرند و دولت بياورند، گوشه ای ديگر از آسمان کشور ما فرو ريخت. زيرا مقاومت مردم ايران در برابر اين تهاجم وحشيانه، "قيم" داشت. حالا رژيم و آمريکا به عنوان دو "قيم" خود برگمارده، هستی مردم ايران را به قمار گذاشته اند تا تمام آسمان ايران را بر سر مردم فرو بياورند
    هر روز گوشه ای از آسمان کشور ما فرو می ریزد و شما به «کوههای خانگی» خود چسبیده اید.
    این است تجربه سی ساله اخير ما از نيروهای مثلا مبارز.
    پاسخ آنها را بايد با شعار خودشان داد. « شما هم ترسناک و موحش هستيد، هم منفور و منحوس. وسايلتان هم از غنی سازی تا ,ملت سازی,، زمين را به جهنم تبديل کرده است.جنگ شما، جنگ ما نيست.مابايد از شر شما و وسايلتان خلاص شويم تا آسمان ايران را که به دست شما شکسته است، را با دمکراسی ترميم کنيم . ما را رها کنید » .
    باور کنید که از خیر اوردندگان خمینی امیدی نیست لااقل جلو ی شررشان را بگیرید.
    با سپاس فراوان


    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. درود

      متاسفانه نوشتهٔ شما خیلی شعاری؛ گنگ و در مجموع مطالب مطرح شده بسیار فراگیرتر از آن است که بتوانید در چند سطر توضیح دهید. مسئلهٔ سوریه و حزب الله لبنان و سپس عراق؛ ستون فقرات هلال شیعی هستند و شاه مهرهٔ آن سوریه است من این مطلب را از همان آغاز ماجرای سوریه گفته ام و دنبال کرده ام و هر آنچه در حد تواناییهای «یک نفر» بوده است را در رابطه با گشایش بازی و ادامه و تاثیرات آن میدانستم مطرح نموده ام. زمانی که ارتش اسرائیل سورپرایز میشود؛ دیگر سورپرایز شدن من به عنوان یک وبلاگ نویس جای گلایه ندارد. همهٔ وبسایتهای تحلیلی-اطلاعاتی-نظامی-امنیتی از حرکت کامرون و سپس آقای باراک اوباما سورپرایز شدند. همهٔ این وبسایتها و تحلیلگرانی که اطلاعات فلّه ای دارند از یک چیز خبر نداشتند و آن هم آن چیزی است که در مغز شخص آقای اوباما میگذشت. اینکه آقای اوباما این کار را کرد؛ به خودی خود میتواند سناریوهای احتمالی زیادی را در ذهن زنده کند و یکی از آن سناریوها اکنون در حال شکل گرفتن است:
      ۱- سازمان اطلاعات آلمان در رابطه با کاربرد سلاح شیمیایی سند «شنود مکالمهٔ تلفنی» را که بسیار پیشتر از اینها میتوانست منتشر کند؛ اکنون منتشر میکند. این به این معنی است که آلمانها هم میخواستند این کار به دست آمریکاییها انجام بگیرد و هزینه اش را آنها بپردازند و آلمانها هم در دست آوردهایش شریک شوند و هم از آن عملیات چماق انتقادی بر علیه آمریکا بسازند.
      ۲- همانگونه که پیشتر گفته ام؛ امکان نظر خواهی دوباره و تجدید نظر حزب کارگر در رای گیری دوبارهٔ مجلس عوام انگلستان وجود دارد؛ اما آنچه که آنروز گفتم و خریداری پیدا نکرد؛ اکنون در حال شکل گرفتن است.
      ۳- فشارهای دیپلماتیک روسیه و عربستان سعودی در دو جهت مختلف به اوج خود رسیده است و روسها برای تاثیرگذاری بر تصمیم کنگره و سنای آمریکا هیئت پارلمانی گسیل کرده و عربستان سعودی هم با تشکیل جلسهٔ اظطراری کشورهای عربی در جهت تاثیر گذاری بر تصمیم نهایی تلاش میکند.
      ۴- عشوه خرکی رفسنجانی در سخنرانی سوادکوه نیز برای تاثیر گذاری در رای مجالس آمریکا و ایجاد شکاف بود.
      اما گویا شما همچنان بر بام جهان نشسته اید و به همین دلیل خیلی از مطالب را نمیبینید و تمامی نظراتتان را از چاه «اوباما مرد این کار نیست» بیرون میکشید.
      به نظر من بحثهایی که در این وبلاگ کوچک در این دورهٔ کوتاه انجام گرفته اند؛ بسیار بهتر و عمیقتر از بحثهایی بوده است که در محافل سخن پراکنی ایرانی زبان انجام گرفته اند و از همه مهمتر اینکه این بحثها را خوانندگان اداره کرده اند. (دنباله در پایین)

      حذف
    2. در رابطه با «دموکراسی خواهی ایرانیان» نیز باید بگویم که ایرانیان هنوز شایستگی خود را برای داشتن یک حاکمیت دموکراتیک ثابت نکرده اند و هنوز هم که هنوز است؛ امید به ظهور «مهدی» و خایه های پر از عسل «حسن روحانی» و «گونی های سیب زمینی احمدی نژاد» و یا بوسیدن و حاجت خواستن از «ضریح های تُف آلوده» را پیشهٔ خود نموده اند و آنهایی نیز که ادعای رهبری دارند «سرمایه های سیاسی» خود را که مشتی عکس و تصویری هستند که در ازای پرداخت پول گرفته شده اند را به رخ هواداران در خواب خود میکشند. ایرانیان نیاز به «آب داغ» دارند که پوستشان بسوزد و تاول بر دارد تا شاید بیدار شوند و آن زمان هم دیگر بسیار دیر خواهد بود. عدهٔ دیگری از سازمانها هم که در کردستان جای خوش کرده اند همچنان در اندیشه های «خود مختاری طلبانهٔ روستایی» غوطه ور هستند.
      جمهوری اسلامی ناب محمدی نیز مشغول غارت و «افشاگری غارت» و ضریح گردانی و امامزاده سازی است.
      بقیه هم در حال تخمه شکستن و ودکا خوردن هستند و اخبار را دنبال میکنند تا شاید دری به تخته بخورد و آمریکا و آلمان و انگلیس برایشان دموکراسی بیاورند.
      من هم اینجا به تنهایی نشسته ام؛ تا شاید کسی در این وبلاگ را بزند و به او خوشامد بگویم.
      در مجموع آنچه که جنبش ایرانیان خوانده میشود؛ هنوز بسیار به دور از «مطالعات و تشخیص ضرورتهای یک جنبش سیاسی» است.
      این خواب آلوده ها را نه کژدم و نه شهاب و نه م.ر و نه کسان دیگر؛ نمیتوانند بیدار کنند.
      «آب جوشان» و یا «روغن جوشان» لازم است تا ایرانیان درد بیداری دیر هنگام را در مغز استخوانهای فرسوده و خواب آلودشان حس کنند.

      حذف
    3. م.ر گرامی بسیار درست گفتند که : جنگ سوریه یک ضرورت است و کار به جایی رسیده است که نه اروپا و نه آمریکا نمیتوانند از زیر این ضرورت شانه خالی کنند.
      اما نگاه من به سویی دیگر است؛ نگاه من به آن سوی است که گیرم که هلال شیعی نیز متلاشی شد و رژیم اسلامی نیز به شدت ضعیف شد.... کدام آلترناتیو میخواهد آنرا سرنگون کند؟ رضا پهلوی شارلاتان؟ میبدی؟ قوری زاده؟ مجاهدین خلقی که مغازهٔ «اسناد اتمی فروشی» باز کرده اند؟ چریکهای فدایی که به سازمان «برگزاری شب شعر» تبدیل شده است؟ جبههٔ ملی که هنوز در سوگ مصدق عزاداری میکند؟ جمهوری خواهانی که حتی نمیفهمند جمهوری چیست و به دنبال «جمهوری اوتو پیایی» میگردند؟
      هیچکدام.

      حذف
    4. کژدم گرامی، من سناریوی شماره 1 که شما را بیشتر قبول دارم. بنظر من اوباما همانطور هم که در گذشته گفته است، تا زمانی که یک ائتلاف بین المللی مورد نظر او در جهان شکل نگیرد، وارد کارزار نخواهد شد. اگر همان ابتدا این ائتلاف شکل گرفته بود، امریکا بدون تردید وارد این ائتلاف شده بود. ولی همانطور که او نمی‌خواهد به عنوان کشور آغازگر جنگ معرفی شود، از طرفی او نمی‌خواهد که آمریکا در آینده به عنوان بوجود آورنده این ائتلاف نیز به شمار بیاید. بهمین خاطر نتوانست که بطور مستقیم کشورهای اروپایی را برای ایجاد ائتلاف مورد خطاب قرار دهد. من ارجاء این مسئله به کنگره را نه بخاطر برداشتن مسئولیت از گردن اوباما در مقابل افکار آمریکاییها، بلکه پیغامی غیرمستقیم از طرف او به کشورهای اروپایی می‌دانم که به خود بیایند. اگر این ائتلاف شکل بگیرد، سناریوهای دیگر بهیچ عنوان نمی‌تواند تاثیری در عدم شرکت آمریکا داشته باشد.
      آریو

      حذف
    5. آریو گرامی
      آقای اوباما هرگز ائتلاف جهانی را شرط حملهٔ نظامی به سوریه قرار نداده است و تنها دولت آلمان چنین گفته است و دخالت خود را مشروط به قطعنامهٔ شورای امنیت و یا حکم ناتو مشروط کرده است. آقای اوباما به دنبال سناریوی دیگری است که هنوز ابعاد آن مشخص نیست.

      حذف