۱۳۹۲ شهریور ۲۱, پنجشنبه

شرایط وخیم سوریه و تکاپوی بی اثر روسیه و رهبر فرزانه

گزارش فشردهٔ اوضاع کنونی در سوریه
بنا بر گزارشهای جسته و گریخته ای که منتشر میشوند؛ رژیم اسد توانایی تامین غذا و نان را در دمشق و مناطق علوی نشین را از دست داده است و از سوی دیگر با چاپ بی رویهٔ اسکناس بی پشتوانه برای پرداخت حقوق مزدوران خویش؛ اوضاع را وخیم تر نموده است. تجار مواد غذایی و غلات معاملات خود را با رژیم اسد به خاطر عدم توانایی پرداخت بدهیهایش قطع نموده و وضعیت در حال رسیدن به بحران غیر قابل کنترل میباشد. کمکهای میلیاردی رژیم جمهوری اسلامی نیز در باتلاق جنگ سوریه نتوانسته است تاثیری بگذارد و رژیم اسد برای جلوگیری از بحران اجتماعی و وضعیت نابسامان روانی مردم؛ به صورت نمایشی دستور پخت نان صادرنموده تا نشان دهد که اوضاع تحت کنترل است و وضعیت موجود را جنگ روانی مینامد که غرب براه انداخته است. موج جدیدی از فرار نیروهای نظامی و مردم عادی به خارج از سوریه آغاز شده و شیرازه های اجتماعی در حال از هم گسیختن است. از سوی دیگر نیروهای سلفی-جهادی با حمله به مناطق علوی نشین و شیعه نشین به قتل عام روستائیان میپردازند.

پروندهٔ بمباران شیمیایی

سناریوی بافته شدهٔ رژیم صفوی مسلک ایران بر روی دستش مانده و خریداری ندارد و محمد جواد ظریف با تکرار مکرر داستان میخواهد خریداری پیدا کند. ماجرا از این قرار است که شبکه های مرتبط با سپاه قدس (احتمالاً مزدوران عراقی)؛ چند کیلو مواد شیمیایی را در ترکیه به یکی از سلولهای نیروهای سلفی-جهادی در ترکیه تحویل داده و سپس آنها را به پلیس ترکیه لو میدهند؛ تا بدینوسیله  برای سلفی-جهادیها پرونده و تاریخچهٔ داشتن تسلیحات شیمیایی بسازند؛ تا برای مقاصد بعدی خود که استفاده از بمباران شیمیایی بوده است؛ بتوانند بمباران شیمیایی را به گردن آنها بیندازند. اینکه محمد جواد ظریف به صورت مکرر میگوید که ۹ ماه پیش به آمریکاییها ۲ بار خبر داده بودند؛ اشاره به همین ماجراست و گزارشهایی که از طرف رژیم به آمریکاییها داده شده بود ترفندی برای تاریخچه سازی و بوجود آوردن قرینه ای دیگر بوده تا در جهت رفع اتهام از رژیم اسد در بمباران شیمیایی از این قرینه ها استفاده شود. این سناریو نشان میدهد که خامنه ای از همان آغاز از تصمیم رژیم اسد برای بمباران شیمیایی مخالفین آگاهی داشته است. اما گزارش بازرسان سازمان ملل در بارهٔ نتیجهٔ آزمایشات آنها که در روز دوشنبه منتشر خواهد گردید و طبق اخباری که به بیرون درز کرده است رژیم اسد را مسئول بمباران قلمداد خواهند نمود؛  سناریوی سپاه قدس و وزارت اطلاعات را که از طرف محمد جواد ظریف تعریف میشود به تف سربالا مبدل خواهد نمود که بر پیشانی رهبر فرزانه خواهد نشست.

تکاپوی بی ثمر روسیه

دولت فخیمهٔ روسیه قافیه را کاملاً باخته است؛ یک روز به طور رسمی تهدید به فروش سامانهٔ ضد موشکی به رژیم اسلامی میکند و از سوی دیگر برای مردم آمریکا نامه مینویسد تا آنها را با ترفند تمجید و تهدید متقاعد سازد تا از حکومتشان بخواهند تا حملهٔ نظامی به رژیم اسد را متوقف کند؛ سپس در روز بعد پیشنهاد فروش سیستم ضد موشکی را باز هم به طور رسمی تکذیب میکند.
روسها شدیداً در تکاپو هستند که گزارش بازرسان تسلیحات شیمیایی سازمان ملل نام رژیم اسد را به عنوان متهم ذکر ننماید.

سناریوی زندانی آمریکایی

یکی از ۳ نفر گروگانهای آمریکایی که در ایران هستند؛ ظاهراً نامه ای نوشته و به مادر خود خبر داده است که شدیداً با او بد رفتاری میشود و رژیم اسلامی میخواهد آنها را با زندانیان امنیتی رژیم در آمریکا معاوضه نماید. این سناریو چنان مندرس و مسخره است که نویسندگان و مجریان آن در واقع به ریش خود میخندند. زیرا تعداد افرادی که با چنین زندانیانی در ارتباط هستند بسیار محدود است و اگر این نامه توسط یکی از آنها به خارج نشط کرده باشد؛ فرد مزبور فوری شناخته میشود. بنابراین این نامه به دستور بازجویان نوشته شده و از طریق وزارت اطلاعات به آمریکا ارسال شده است تا پیغام «مبادله» را به طرف آمریکایی برسانند.

اظهار همکاری جدی از طرف نمایندهٔ جدید رژیم در آژانس بین المللی انرژی اتمی

داستان مذاکرات «حسن روحانی مهندسی شده» در نیویورک و سپس ادامهٔ مذاکرات با ۱+۵  و از سوی دیگر اظهارات نمایندهٔ جدید رژیم در آژانس بین المللی انرژی اتمی؛ چنان مسخره است که مرا به یاد گفته های «محسن مخملباف» می اندازد که در سال ۸۸ برای گدایی به پارلمان اروپا رفته و سخنرانی کرده بود و به سبزاللهی ها میگفت که «ما در حال مذاکره دیپلماتیک با اتحادیهٔ اروپا هستیم؛ شما هم نگران نباشید و تظاهرات کنید و فیلم و عکس و یوتیوب یادتان نرود». داستان «حسن روحانی مهندسی شده» نیز شبیه همان ماجراست و میخواهد به حزبلبلی ها بگوید که نگران نباشید ما داریم میکشیم پایین.

کژدم

۴ نظر:

  1. كژدم عزيز با درود.
    به نظر من تحولات هفته اخير سوريه نشاندهنده نيت طرفين براي انجام بازي است.
    اكنون كاملا مشخص است كه سوريه صرفا هيچ ارزش استراتژيك و يل اقتصادي براي غرب ندارد و اگر اكنون توجه اي به آن كرده اند عمدتا ناشي از فشار كشورهاي عضو اتحاديه همكاري خليج فارس است كه آمهم با يكي به نعل و يكي به ميخ و اسرائيل نيز تا آنجا كه مشخص است راضي به روند امور در سوريه.
    سخن اوباما در اين مورد كه "پوتين شاگرد آخر كلاس است" چندان پر بيراه نبود. روسيه در وخيمترين اوضاع به داد اوباما رسيد و وي را از درگيري با سنا و كنگره و بي اعتبار نمودن وجهه اش نجات داد و عملا توپ را به داخل زمين روسيه و سوريه و ايران بازگرداند.
    سوريه براي آمريكا فقط و فقط به عنوان برگه اي براي تحت فشار دادن ايران در درجه اول و ترساندن روسيه در درجه دوم ارزشي مي يابد.
    اين نكته مشخص است كه سوريه براي ايران جنبه حياتي دارد و سقوط اسد به معناي پايان روياي هلال شيعه است و از طرفي براي روسيه به عنوان آخرين پايگاهش در خاورميانه. روسيه نيز به خوبي مي داند كه با سقوط سوريه نگاهها به طرف ايران برميگردد و به عبارتي غرب براي تصرف آخرين خاكريز هجوم خواهد آورد. اين مهمترين عاملي بود كه روسيه براي جلوگيري از خطر حمله آمريكا كه ممكن بود به دلايل همراهي نكردن كنگره هرگز عملي نشود بزرگترين برگ برنده را در اختيار اوباما نهاد.
    امروز اعلام شد كه سوريه به پيمان منع استفاده از سلاحهاي شيميايي پيوسته و تبعات آن نيز بر كسي پوشيده نيست. اعلام تمامي ذخائر شيميايي و گسيل ناظران و كارشناسان جهت نابودي آن كه پروسه اي زمانبر و هزينه بر خواهد بود و در ضمن مسي جنگ داخلي را به نحو چشمگيري تغيير خواهد داد.
    از سويي آرام آرام نژرها به نقش ايران در جنگ سوريه معطوف گرديده و اين مورد را با چرخش رسانه هاي خبري غرب براي تحت پوشش قرار دادن جنگ سوريه و براي اولين بار نشان دادن سپاهيان ايراني در ميدانهاي جنگ سوريه شاهد هستيم و چرخش باورنكردني بي بي سي فارسي در پوشش اين مسائل در خور توجه است.
    به نظر من غرب با كارت سوريه دارد با ايران و روسيه بازي مي كند. تكليف سوريه نيز پس از انجام مذاكرات اتمي با ايران و پذيرش يا عدم پذيرش شرايط غرب روشن خواهد شد كه در هر دوحال به معناي نابودي نظام خواهد بود با اين تفاوت كه مدت آن فرق خواهد كرد.
    تا آن زمان نيز بايد وضعيت در سوريه در حالت خود باقي بماند توازن قوا در ميادين نبرد حفظ گردد. اخبار و تصاوير دريافتي از سوريه كه نشاندهنده تجهيز مخالفين با سلاحهاي پيشرفته آمريكايي است و همچنين زمينگير شدن نيروهاي زرهي سوريه به دليل استفاده مخالفين از سلاحهاي ضد تانك پيشرفته ميتواند دليلي بر اين مهم باشد.
    به هرحال فعلا توپ توسط شاگرد آخر كلاس به زمين روسيه و ايران بازگشته. از سويي هرگونه عقب نشيني روسيه از پيشنهاد خودش به منزله نابودي پرستيژ روسيه در جهان و امكان حمله نظامي به سوريه و اين بار با مقياسي وسيع خواهد بود و پذيرش آن نيز عملا به منزله قبول بركناري اسد و زمينگير كردن نيروهايش. ايران نيز يا بايد به كل پشت به اسد كند و نيروهايش را از سوريه بيرون كشد و يا اينكه دائم هزينه كند و در ضمن اعتبار داخلي و اندك اعتبار خارجي اس را در اينراه گذارد و حزب الله نيز هاج و واج در اين ميانه سرگردان.
    به هرحال سوريه تبديل به كارت فشاري مشخص بر عليه ايران شده و تا ايران تكليف خود را در پذيرش شرايط غرب روشن ننمايد در بروي همين پاشنه ميچرخد. به عبارتي بازي باخت-باخت در هر حالت.

    پاسخحذف
  2. ولاديمیر پوتين، رئیس جمهور روسیه، در سخنرانی رسمی خود در نشست سران شانگهای به برنامه هسته‌ای حمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت که ايران مانند هر کشور دیگر کاملا حق برخورداری از برنامه صلح‌آميز هسته‌ای، از جمله غنی‌سازی، را دارد.
    همچنین در پشت پرده این حمایت آقای پوتین قرار است که امتیازاتی از جمهوری اسلامی در قبال حمایت از سوریه و کوتاه آمده جمهوری اسلامی از شکایت خود علیه مسکو ( پرونده С-300 ) صورت پذیرد از جمله :
    روسیه با تحویل سیستم موشکی ضد هوایی С-300 و ساخت واحد دوم نیروگاه اتمی در بوشهر موافقت اصولی می کند .
    همچنین روسیه پنج گردان سیستم موشکی ضد هوایی С-300ВМ "آنتی-2500" ( نسخه اصلاح شده صادراتی از سیستم С-300В را به ایران تحویل خواهد داد. شرط اصلی این معامله همانگونه که قبال به آن اشاره شده در این است که تهران باید دادخواست خود علیه Rosoboronexport به مبلغ 4 میلیارد دلار به دلیل شکست قرارداد قبلی را پس بگیرد". جمهوری اسلامی البته با تحویل "آنتی-2500" موافقت ضمنی کرده است.

    پاسخحذف
  3. درود کژدم گرامی
    شاید قضیه به این سادگی باشد که امریکا می خواهد ابتدا سوریه را خلع سلاح شیمیایی کند تا تهدید حمله شیمیایی به اسرائیل از بین برود بعد حمله کند. روسیه هم در شرایطی قرار گرفته که این پیشنهاد تنها راه حل برایش بوده یعنی او را به گوشه ای کشانده و تنها یک سوراخ برای فرار برایش باقی گذاشته اند و به ناچار به سوراخ خزیده است. حالا روسیه با پاسخ مثبت امریکا مواجه شده و عملا اگر سوریه این کار را نکند و خودش را خلع سلاح شیمیایی نکند این بار امریکا همراهی جهان را خواهد داشت و روسیه تحت فشار بیشتر مجبور خواهد بود از وتوی قطع نامه شورای امنیت کوتاه بیاید. امریکا هم حسن نیتش را ثابت کرده. اما اگر هم سوریه سلاح شیمیایی را هم تحویل بدهد بالاخره آمریکا این وسط یک دست خر علم می کند برای حمله به سوریه. اینکه چرا امریکا تصمیم به حمله به سوریه را گرفته دقیقا نمی فهمم چرا اما مطمئنم امریکا وقتی اعلان جنگ می کند محال است از حرف خود کوتاه بیاید و اقتدار خود را زیر سوال ببرد. زیرا چنین عقب نشینی از حرفش جنگ بزرگتری برایش در اینده به ارمغان خواهد اورد. اکبر

    پاسخحذف
    پاسخ‌ها
    1. اکبر گرامی
      باراک اوباما دلیل مهم دخالت نظامی آمریکا در معادلهٔ سوریه را در اظهارات اخیر خود اعلام نمود و آن اینکه «منافع ملی آمریکا با بکار گرفته شدن سلاحهای شیمیایی توسط رژیم اسد به خطر افتاده است». این منافع ملی در تعبیر خاورمیانه ای آن «اسرائیل» است و گرنه کشتار بیش از ۱۰۰ هزار نفر و بی خانمان شدن بیش از ۶ میلیون نفر؛ منافع ملی آمریکا را به خطر نینداخته بودند ولی کابرد سلاح شیمیایی و هرگونه سلاح کشتار جمعی؛ اگر بی پاسخ بماند؛ این پتانسیل که در نبردهای احتمالی آتی بر علیه اسرائیل بکار گرفته شوند را بوجود می آورد. اما من فکر میکنم که آمریکا از نیروی نظامی اش استفاده نمود؛ بدون آنکه گلوله ای شلیک کرده باشد. دغدغه های اصلی آمریکا در آسیا پاسیفیک هستند و نگه داشتن سوریه در وضعیت «باتلاق» و ویران شدن تدریجی آن توسط بازیگران منطقه ای و تحمیل شدن هزینه های سرسام آور به بازیگران منطقه ای و بویژه رژیم ایران و حتی روسیه نه تنها غرب را ناراحت نمیکند؛ بلکه خوب هم هست. باتلاقی که هرگاه بخواهد اندکی نشانهٔ خشک شدن از خود نشان دهد؛ به قول شما غرب میتواند یک دسته خری علم کند و باتلاق را با شدت بیشتری زنده کند. آنهایی که در این باتلاق شنا میکنند بعدها برای شستشوی خود به آب زیادی نیاز خواهند داشت.

      حذف